Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka

Hur gamla är barnen? För det här är ju inget som kommer vara livet ut, troligtvis inte ens tills barnen är 18. Kände INGEN med separerade föräldrar som hade VV under gymnasiet och knappt ens under högstadiet. Ingen i den åldern orkade flänga runt till olika bostäder samtidigt som de ville hänga med kompisar, pojk-/flickvänner och fokusera på plugg.

Nån bodde heltid med föräldern som bodde närmast skolan, men med den andre på sommaren för att hen bodde närmast sommarjobbet. Nån hade en förälder som bas, men kom och gick lite hos den andre. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (M) skrev 2022-07-28 18:40:13 följande:
    Det kan spela roll för vilken typ av svar. Är barnen lite äldre, tex över 8-9 år kan de ju själva hålla kontakt med dig på ett helt annat sätt än en 2-åring. Ni kan chatta, prata telefon, träffas ute osv utan att andra föräldern måste vara med jämt. För barnens skull är också längre tid mellan byten bättre när de är äldre.
    Och är barnen typ 14-15 kanske de inte vill ha växelvis boende alls. Som sagt har jag inte stött på någon som haft vv i gymnasiet, och knappt i högstadiet. Klart det finns, men verkar inte vara särskilt vanligt.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-29 01:05:48 följande:

En annan tanke: du kan sätta barnen i någon aktivitet, som du alltid tar dem till. Då har du en "anledning" att träffa barnen även på pappans veckor, som han knappast kan säga något om, om det s.a.s. är "din" aktivitet. (Exempelvis ridning. Män brukar inte vara jätteförtjusta i att sköta och leda ponnies! )

Tror dock att det där är en rätt dålig idé. Då kan ju pappan lika gärna göra samma sak och skriva upp barnen på fotboll tre gånger i veckan + match på helgen, oavsett om det är TS vecka eller inte, som han prompt ska ta barnen till.

Det är väl en sak om föräldrarna kommer överens om att besök på den andres vecka är okej, men att göra såna saker för att sno åt sig extra tid med barnen låter som en väldigt dålig plan.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Isa) skrev 2022-07-29 13:46:27 följande:
    Mm jag hör vad du säger här? I mitt fall är pappan inte intresserad av hitta på saker med barnen och tar sällan några initativ över huvud taget, han arbetar mycket och har inte samma syn på att umgås med barnen som jag har, så i det här fallet tror jag tipset är bra. 
    Fast det kan ju mycket väl ändras. Och det är ju främst själva principen att man anser sig ha rätt till mer tid med barnen pga x, y, z... Det kanske inte är det du vill höra just nu, men det känns väldigt ego att försöka hitta kryphål här. Förutsätt inte att du kommer kunna komma förbi på middag under pappaveckan eller att du kan ta barnen på nån särskild aktivitet.
Svar på tråden Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka