• Anonym (Rik och fattig)

För många lån!

Hej!
    Jag lever över mina tillgångar. Får ut 30.000 efter skatt. Min man tjänar ca 10.000 mindre än mig. Problemet är att vi lånat över våra tillgångar. Har inga anmärkningar någonstans, vi betalar våran villa och omkostnader, mat, kläder och nöjen. Men! Det börjar bli tajt. Har planer om att samla ihop några lån, men ett lån i kontoutdraget känner jag inte ens igen! Står bara ?K? och beloppet! (1700kr).
    Har försökt på alla sätt och vis att spåra vart pengarna går? 

någon som har någon idé?

• Svar på tråden För många lån!
  • Anonym (Man)

Är du full? Hur ska vi veta?

Ni får väl sluta leva över era tillgångar.

• Anonym (Green)

Hur långt är snöret? 14 eller 72,  eller bara 3 meter?

• Anonym (Green)

Är det brunt eller bara blått?

Anonym (Man) skrev 2022-07-29 00:31:03 följande:

Är du full? Hur ska vi veta?

Ni får väl sluta leva över era tillgångar.

Nej! Men tänkte om någon mer hade lån därifrån och vet vad K står för.
    ja, det är såklart planen att vi ska! Har vart lite mycket med allvarlig sjukdom hos mig och min man som kämpar på med vardag och ekonomi!! 

Lugn!

Är ju jag, kvinnan, som nu får städa upp i detta? Innan jag evt dör? 

Var glad att ni är så perfekta. Försöker bara ordna för min man och mina barn? Har jobbat och betalat så mycket skatt, och ja, det blev lite över tillgångarna.. sorry! 

• Anonym (Klarna)

Skulle tro att det är Klarna. 

• Anonym
    Anonym (Rik och fattig) skrev 2022-07-29 00:41:33 följande:

Var glad att ni är så perfekta. Försöker bara ordna för min man och mina barn? Har jobbat och betalat så mycket skatt, och ja, det blev lite över tillgångarna.. sorry! 

"glada". Det är naturligtvis synd att det bara är ni i hela Sverige som fått betala så orättvis skatt, men fint att du nu försöker fixa det. Säkert är det så att om vi andra hade betalat skatt också, så hade detsamma hänt oss, precis som du insinuerar.
    "evt" är för övrigt inte en förkortning för "eventuellt" och tyvärr är det helt säkert att man dör.
  • Anonym (Ingenjören)

Menar du att det dras 1700:- per månad automatiskt?
    Då finns det ju ett autogiro som ni har tillåtit.
    I internetbanken ska det gå att få fram en lista på alla företag som får dra pengar med autogiro. Det går i alla fall hos Skandiabanken.

Försök betala av alla lån utom bostadslån och kanske billån. Personligen tycker jag att man ska köpa en bil man har råd med utan lån. Jag kör en V70 från 2006 fast jag egentligen har råd med en mycket dyrare.

Har ni låneutrymme kvar på huset kan det vara smart att öka på det för att bli av med alla andra lån med hög ränta.

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej 
    Jag jobbar som budget och skuldrådgivare.

Har du nåt konto/avbetalningar via Klarna?
    Det brukar K stå för

Ring kommunen och boka tid hos kommunens budget och skuldrådgivare för att titta på lösningar.

Finns i alla kommunen och är gratis.

Lycka till!

• Anonym (Eh)
    Anonym (Ingenjören) skrev 2022-07-29 01:58:19 följande:

Menar du att det dras 1700:- per månad automatiskt?
    Då finns det ju ett autogiro som ni har tillåtit.
    I internetbanken ska det gå att få fram en lista på alla företag som får dra pengar med autogiro. Det går i alla fall hos Skandiabanken.

Försök betala av alla lån utom bostadslån och kanske billån. Personligen tycker jag att man ska köpa en bil man har råd med utan lån. Jag kör en V70 från 2006 fast jag egentligen har råd med en mycket dyrare.

Har ni låneutrymme kvar på huset kan det vara smart att öka på det för att bli av med alla andra lån med hög ränta.

Tycker du det är bättre alltså att köpa en bil för 50000 som havererar en gång om året pga ålder, vilket många äldre bilar gör, och där servicekostnaden då ligger på 15000 per år?
  • Anonym (M)
    Anonym (Eh) skrev 2022-07-29 06:31:53 följande:
    Tycker du det är bättre alltså att köpa en bil för 50000 som havererar en gång om året pga ålder, vilket många äldre bilar gör, och där servicekostnaden då ligger på 15000 per år?
    Jag köpte en 2 år gammal volvo. Den har havererat på diverse sätt och jag har fått betala över 100 000 kr på 5 år. Då har jag ändå valt att inte åtgärda alla fel.
    Nästa gång blir det en bil för 50 000.
  • Astons

1. Ring din bank och fråga var transaktionerna du inte känner till kommer ifrån. Banken har koll.

2. Gör en lista med vilka bolag dina lån/krediter tillhör.
    Slå ihop dessa till en medelränta. 

3. Boka ett möte med din bank och förklara läget och se om banken kan tänka sig samla ihop alla lån till en lägre räntesats än medelräntan på alla olika lånen/krediterna.

4. Betala av dina krediter till bolagen med bankens pengar och betala en lägre ränta till banken. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2022-07-29 11:03:29 följande:
    Jag köpte en 2 år gammal volvo. Den har havererat på diverse sätt och jag har fått betala över 100 000 kr på 5 år. Då har jag ändå valt att inte åtgärda alla fel.
    Nästa gång blir det en bil för 50 000.
    Jag köpte en bil för 60000. Från 2006. Den har kostat mer hos verkstaden nu. Försäkringen täcker heller inget på en gammal bil.
  • Anonym (M)
    Anonym (Eh) skrev 2022-07-29 12:39:44 följande:
    Jag köpte en bil för 60000. Från 2006. Den har kostat mer hos verkstaden nu. Försäkringen täcker heller inget på en gammal bil.
    Försäkringen har inte täckt något på min volvo heller. Behövde tex köpa ny motor för 70 000.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2022-07-29 12:51:23 följande:
    Försäkringen har inte täckt något på min volvo heller. Behövde tex köpa ny motor för 70 000.

Så alla bilar är egentligen bara förlustaffärer då. Kan vi enas om det? Alla kostar pengar. Alla går sönder. 

Leasa bil kanske  är den bästa förlusten så får man en ny bil mellan alla utgifter iaf.

• Anonym (M)
    Anonym (Eh) skrev 2022-07-29 13:16:35 följande:

Så alla bilar är egentligen bara förlustaffärer då. Kan vi enas om det? Alla kostar pengar. Alla går sönder. 

Leasa bil kanske  är den bästa förlusten så får man en ny bil mellan alla utgifter iaf.

Absolut, det kan vi enas om. Hur mycket förlustaffär en köpt bil är handlar tyvärr rätt mycket om tur. Verkar finnas många måndagsexemplar i omlopp.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2022-07-29 13:38:25 följande:
    Absolut, det kan vi enas om. Hur mycket förlustaffär en köpt bil är handlar tyvärr rätt mycket om tur. Verkar finnas många måndagsexemplar i omlopp.
    Så är det helt klart. Att ha bil är ofta den sämsta affär man gör. Men behöver det gör man ju allt som oftast.
Svar på tråden För många lån!