Spara barnbidraget?
Helt galet att ni får nästan 6000 kr i månaden att fondspara gratis av staten ju.
Helt galet att ni får nästan 6000 kr i månaden att fondspara gratis av staten ju.
Jo, det får ni.
Ni betalar skatt som alla andra, men ni får också nästan 6000 prr månad av staten. Dvs ni både ger och får. Ni behöver heller inte bidraget ni får utan det läggs på hög. Pengar som kunde gått åt fattiga pensionärer.
Jag tycker det är ett gravt systemfel. Bidrag ska gå till de som behöver pengar. Man får inte bostadsbidrag utan att det prövas, det är vansinne att man ska få barnbidrag av slentrian.
Barnbidraget borde vara behovsprövat som alla andra bidrag är. Det är helt galet att det inte är det. Att få pengar man inte behöver, som man bara kan spara, det är ju helt befängt egentligen.
Verkligen så. Barnbidraget borde behovsprövas och täcka så att barn får det drägligt. Inte få ett najs sparkonto när de är 18.
Två fel gör inte ett rätt. Det är ändå fel att få barnbidrag om man inte behöver bidraget.
Nu kan jag inte citera, men jag vill bara belysa problemet med att inkomstbasera barnbidraget. Jag själv månadssparar till mina barn och mig själv. Jag har både bostads- och studielån. Jag lever inte över mina tillgångar, men hade jag bott i en stor stad där husen kostar 8 miljoner i stället för 4 skulle min lön inte räcka lika långt...
Om vi räknar på en ränta på ca 1,7% på 4 000 000 mer i lån så hade mina ränteutgifter ökat med ca 5 500 kr per månad, vilket är mer än jag sparar. Sen med ökad amortering så då hade jag inte kunnat spara till barnen. Därav svårt att inkomstbasera det.
Att ha rätt till bidrag för att man betalar skatt är enligt mig 3tt märkligt argument. Jag får så jäkla mycket på min skatt, billig barnomsorg mm. Därmed inte sagt att jag tycker barnbidraget ska försvinna, det finns många andra konstiga saker vi kan ta bort istället, Rut, ränteavdrag mm.
Vad denna tråd spårat ut till diskussion om bostadsrätt vs hyresrätt.
Det är fortfarande galet att alla får barnbidrag, även de som behöver det absolut noll och sparar varje krona. Det är ju barnsponsring då men inte nåt bidrag som behövs.
Blir så sjukt upprörd, tala om slöseri med statens medel.
Det är väl självklart att det är fel?! Annars tycker jag att jag borde få bostadsbidrag så jag kan lägga undan det på hög och sen slå till på en köksrenovering för pengarna. Eller kanske glasa in altanen.
Om du har det så gott ställt att du bara kan spara det bidraget helt orört, varför anser du att du har borde ha rätten till det som bidrag? Vad motiverar du det med?