Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Spara barnbidraget?

Ser att många tycker att bidraget ska vara behovsbaserat. Jag tycker inte att jag ska få en sämre standard än någon annan baserat på de beslut vi har tagit i livet. Bättre att slopa bidraget helt i så fall, skaffa inte barn om du inte har råd. 

• Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 07:46:41 följande:
    Men tycker du att deras barn ska få det sämre?
    Nu får de inte det sämre, eftersom de också får barnbidrag. Om du menar att de får det sämre för att -Jag- gjort smarta val i livet som ger oss andra förutsättningar med mer inkomst, så är det så livet fungerar. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 16:05:24 följande:

Vad du håller på att svamla. Du borde  inte få barnbidrag om du inte har behov av bidrag. Punkt.

Är det svårt att bemöta med faktiska argument? Hålla för öronen och skrika "bla bla bla" leder ingenstans.

Mina barn ska inte få det sämre för att andra har gjort kassa val. Punkt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 21:32:03 följande:
    Men du (och andra) borde inte få barnbidrag om du inte behöver bidraget. Varför anser du att man skall kunna få bidrag man inte behöver? 

Vilka andra bidrag tycker du att du borde få? Bostadsbidrag? 
    Det finns inga krav på att skaffa barn. Avskaffa bidraget helt i så fall. Mina kostnader ökar lika mycket (mer, faktiskt) som någon med lägre lön. Din jämförelse med bostadsbidraget är irrelevant, och en fallasi. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-08 06:06:03 följande:

Det TS skrev var att de sparade bidraget helt. De behöver det därmed inte. 

Det går att jämföra med andra bidrag. Då det är ett Bidrag. 

Kan du svara på varför staten ska ge pengar till någon som inte behöver dem, med resultatet att de barnen får stora summor när de blir 18 - AV DE PENGARNA.

Återigen, det är mer kostsamt för mig att skaffa barn än gör en "fattigare familj". Varför ska mina barn drabbas värre?

Nej, de är inte jämförbara bara för att det kallas för bidrag. Återigen, en fallasi. Alla behöver någonstans att bo, att skaffa barn är ett val. 

Mitt svar på sista stycket är samma som min första mening: för att det är lika (eller mer) kostsamt att skaffa barn för mig som för någon annan. Vad man gör med pengarna är irrelevant.

Avskaffa bidraget helt annars. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-08 11:25:27 följande:
    Det är precis så kostsamt som du låter det vara.

Dina ungar behöver inte mer än barn i en fattigare familj. Faktiskt.
    Nej, förskoleavgiften kan jag inte styra över. Inte heller att jag får ett större inkomsttapp vid föräldraledighet. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-08 11:34:12 följande:
    Snyft då!

Stackars arma höginkomsttagare som får betala efter sin egen kassa. Buhu.
    Snyft då! 

Stackars arma låginkomsttagare som inte klarar av att planera sina liv. Buhu. 

Nej du, den fungerar inte här. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-08 11:52:10 följande:
    Men menar du att det är synd om dig för att du har så mycket i lön att det är större hopp till vad du får i bidrag? Det var ett nytt sätt att skryta över sin lön.
    Ingenstans skriver jag att jag tycker det är synd om mig, snarare tvärtom. Varken synd om mig, eller de som valt andra vägar i livet. Men det är knappast agendan i diskussionen heller. 
Svar på tråden Spara barnbidraget?