• Anonym

Orosanmälan

Hoppas det. För både din och barnens skull.. 

• Anonym

Ja, det blir en anmälan till.
    Det är aldrig bra att anmälas till soc, det kan få katastrofala följder.
    Men å andra sidan behöver du uppenbarligen hjälp.

Den berömda vågskålen får avgöra.

• Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2022-07-31 14:50:31 följande:

Du är inne och snackar om att det kan bli katastrof i varenda tråd när ämnet kommer upp. Varför skrämmer du människor som redan är sköra? Vad i helvet får du ut av det? 

Vad fan är det för katastrof du inbillar dig skulle ske i detta fall? Att mamma kan få stöd och barnen kan få samtalsgrupper?

inbillar du dig att det ens finns en minimal chans att barnen skulle kunna omhändertas för att mamma mår dåligt när det finns en annan fungerande förälder?

omhändertagande görs enbart när det är absolut nödvändigt, inget som görs lite hipp som happ. Det finns INGEN som har intresse av att omhänderta barn utan extremt goda skäl, allra minst kommunerna, då varje omhändertaget barn kostar horribla summor varje dygn. 

Kan du inte bara lägga av.

Nej, det är jag inte. Du har ingen aning om vem som döljer sig bakom mitt anonyma nick, ett nick som är fritt att användas av alla. Och vi är fler ska du veta, som sett saker som andra vill tysta ner.

Det kan de facto bli katastrof, det är inget som jag har hittat på. Det finns dokumentärer om detta, finns avsnitt på Uppdrag granskning till exempel. Så att det kan bli katastrof för en familj när soc dras in är bara ren fakta.

JAg inbillar mig ingenting, och jag brukar inte diskutera med arga människor som svär åt mig. Om du nu är soctant så är du ju definitivt på fel ställe med ett sånt humör. 

Som sagt, vill du att jag ska fixa lite källor på socialens maktmissbruk så säg bara till.
    Annars kan du bara lägga av.
  • Anonym
    Anonym (Qq) skrev 2022-07-31 18:53:13 följande:
    Det är just det det gör. Jag vet personer, inklusive jag själv, som inte sökt hjälp just pga att det kommer bli socanmälan i så fall. Även håller masken och sätter upp en fasad inför bvc såklart. Istället mår man piss och lider i ensamhet. I mitt fall vet inte ens mina närmaste anhöriga att jag mår dåligt. Då har jag ändå mått skit i många år och det gick till och med så långt som seriösa självmordsplaner. Nu lyckades jag ta mig ur det värsta mörkret på egen hand, i alla fall för tillfället, men det är det inte alla som har lika tur med. Det är förjävligt att man inte ska kunna söka hjälp när man mår dåligt utan att socialen ska blandas in. Kan tänka mig att det finns ett stort mörkertal med psykisk ohälsa bland föräldrar pga detta. Många som inte vågar söka hjälp för NEJ att få socialen efter sig är inget som alla ser som något positivt så att säga. Och nej bara för att man lider av psykisk ohälsa påverkas inte barnen automatiskt av det, vilket vissa tycks tro. För övrigt vågade jag inte ens söka hjälp innan jag fick barn heller för jag visste att det skulle vara till min nackdel att ha psykiskt ohälsa i journalerna om jag någon gång skulle behövt/viljat adoptera barn, få hjälp med fertilitetsbehandlingar/donerade könsceller eller om socialen av någon anledning kopplades in när jag sen väl hade barn.
    Du är inte ensam.
    Den där anmälningsplikten sätter käppar i hjulen för många som hade behövt hjälp men avstår för att slippa hamna hos soc.
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2022-08-22 13:18:14 följande:

Ja klart människor avstår från att söka hjälp om det automatiskt blir en orosanmälan gällande ens barn! Hur svårt kan det vara att förstå? Människor som söker hjälp för nåt de mår dåligt över och istället alltså vet att de kommer få ytterligare nåt att må dåligt över. 

Exakt på pricken så.
Svar på tråden Orosanmälan