Inlägg från: Anonym (Anhörig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anhörig)

Orosanmälan

Anonym (?) skrev 2022-07-30 23:08:09 följande:
    För att?

Barnen har det bra med sina andra föräldrar, att hamna i en svår depression är inget man vill, dessutom la jag in mig för att försöka bli bättre men fick ingen vidare hjälp, men krigar på
    Det blir en orosanmälan om du läggs in igen ja, men om nu din man/fru fungerar fullt ut som förälder är det ju inget att oroa sig över.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Qq) skrev 2022-07-31 18:53:13 följande:
    Det är just det det gör. Jag vet personer, inklusive jag själv, som inte sökt hjälp just pga att det kommer bli socanmälan i så fall. Även håller masken och sätter upp en fasad inför bvc såklart. Istället mår man piss och lider i ensamhet. I mitt fall vet inte ens mina närmaste anhöriga att jag mår dåligt. Då har jag ändå mått skit i många år och det gick till och med så långt som seriösa självmordsplaner. Nu lyckades jag ta mig ur det värsta mörkret på egen hand, i alla fall för tillfället, men det är det inte alla som har lika tur med. Det är förjävligt att man inte ska kunna söka hjälp när man mår dåligt utan att socialen ska blandas in. Kan tänka mig att det finns ett stort mörkertal med psykisk ohälsa bland föräldrar pga detta. Många som inte vågar söka hjälp för NEJ att få socialen efter sig är inget som alla ser som något positivt så att säga. Och nej bara för att man lider av psykisk ohälsa påverkas inte barnen automatiskt av det, vilket vissa tycks tro. För övrigt vågade jag inte ens söka hjälp innan jag fick barn heller för jag visste att det skulle vara till min nackdel att ha psykiskt ohälsa i journalerna om jag någon gång skulle behövt/viljat adoptera barn, få hjälp med fertilitetsbehandlingar/donerade könsceller eller om socialen av någon anledning kopplades in när jag sen väl hade barn.
    Anonym skrev 2022-07-31 19:03:47 följande:
    Du är inte ensam.
    Den där anmälningsplikten sätter käppar i hjulen för många som hade behövt hjälp men avstår för att slippa hamna hos soc.
    Jag fattar inte vad ni är så ängsliga för. Min anhöriga med psykisk ohälsa har lagts in många gånger genom årens lopp, orosanmälan gjord varje gång förstås för så ser rutinen ut, men eftersom det finns en fullt ut fungerande andra förälder så har familjen inte ens utretts.

Är ni helt ensamstående helt utan familj, släkt och socialt kontaktnät eller vad är det frågan om? Varför denna överdrivna ängslan?
Svar på tråden Orosanmälan