• Anonym (Amanda)

Vad kostar en försvarare?

Jag har en kompis som är anklagad för en sak. Som denne ej gjort. 

Hur vet jag det? Jo jag var med personen, när denne påstås ha gjort det hela. 

Personen är anmäld. Men har inte blivit kallad till förhör ännu. 

Hur fungerar det med advokat/Försvarare? 

Vi har fått en del olika bud som att man lär anlita det, innan man går på förhör. Att man får bekosta det hela ur egen ficka direkt. 

Att det kan kosta 5000:- per tillfälle man ses osv. Att det ska betalas direkt. 

Låter helt sjukt. särskilt när personen är oskyldig! 

Hur ska man då ha råd?

• Svar på tråden Vad kostar en försvarare?
  • Anonym (Kim)

Offentlig försvarare

En misstänkt har alltid rätt till en offentlig försvarare om:

- Den misstänkte är anhållen eller häktad
    - Det inte är lindrigare straff än 6 månader i straffskalan för det brott den misstänkte är misstänkt för
    - Om utredningen är så pass omfattande att man inte anser att den misstänkte har tillräcklig kunskap för att kunna företräda sig själv
    - Om det straffet kommer vara hårdare än böter och villkorlig dom
    - om det i övrigt finns särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden.

Om man inte träffar någon av dessa kriterier har man inte rätt till offentlig försvarare.

• EnAnonumius
    Anonym (Amanda) skrev 2022-07-31 15:43:44 följande:
    Vad kostar en försvarare?

Jag har en kompis som är anklagad för en sak. Som denne ej gjort. 

Hur vet jag det? Jo jag var med personen, när denne påstås ha gjort det hela. 

Personen är anmäld. Men har inte blivit kallad till förhör ännu. 

Hur fungerar det med advokat/Försvarare? 

Vi har fått en del olika bud som att man lär anlita det, innan man går på förhör. Att man får bekosta det hela ur egen ficka direkt. 

Att det kan kosta 5000:- per tillfälle man ses osv. Att det ska betalas direkt. 

Låter helt sjukt. särskilt när personen är oskyldig! 

Hur ska man då ha råd?

Har din vän en hemförsäkring?

I så fall kan h* kolla om hemförsäkringen kan täcka kostnaderna för en advokat...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Em)

När din vän blir kallad på förhör ska hen säga att hen vill ha försvarare med sig vid förhöret. Då skickar förhörsledaren in en begäran till tingsrätten som då beslutar om hen får en offentlig försvarare eller inte. För ringa brott brukar man inte få, men annars får man oftast det. Om man döma för brottet kan man få betala en del av kostnaden, men det är egentligen om bara om man har hög inkomst. Även om man inte får försvarare vid förhör kan man ha rätt till det vid en rättegång. 

det din vän kan göra innan hen kallas på förhör är att kolla upp om det är någon särskild advokat hen vill ha. Annars får man den som tingsrätten utser. 

Svar på tråden Vad kostar en försvarare?