• Danne127

    Gravid Utan jobb eller bostad

    Hej!

    Jag är en kille på 22 år och som nyss fick reda på att min flickvän 21 år är gravid trots att hon tar p-piller. Jag sa till henne att jag va glad men jag tyckte att vi skulle fundera på abort, då jag pluggar på komvux och hon jobbar som vikarie samt att vi båda bor fortfarande hemma hos våra föräldrar. Vi har ett distansförhållande på 25 mil ifrån varandra så det är inte det lättaste att kunna hålla en bra ekonomi nu. Vi har sagt att vi ska flytta ihop men det lär inte bli förens hon är klar med sitt vikariat. 


    hur som helst så när jag sa att jag tyckte vi skulle fundera på abort så blev hon jätteledsen. Det är ju hennes kropp och det är hon som får bestämma men jag känner att ett barn nu skulle bli till så mycket besvär och inte få en bra uppväxt. Det är som att hon inte förstår vad det innebär med att ha barn.

    Vad skulle ni ha gjort i en situation som min?

    Tack!

  • Svar på tråden Gravid Utan jobb eller bostad
  • Anonym (Marika)

    Du kan ju inte göra mycket mer än att uttrycka din åsikt. Och börja använda kondomer när du inte vill ha barn. Inte optimalt att få barn när ingen av er i paret har en tillsvidareanställning eller egen bostad, men saker löser ju sig ofta med tiden ändå. När jag blev gravid med vår första var jag 21 och min man (då sambo) 22. Han anställd på timme, jag studerade. Vi bodde i en liten studentbostad.

    Under graviditeten fick min man en tillsvidareanställning. Jag pluggade på och fortsatte också med det - på distans - efter jag fött. Vi flyttade till en lägenhet med förstahandskontrakt när bebisen var 1 månad gammal. Men just vårt utgångsläge var förstås heller inte optimalt, men löste sig. Vi bodde dock i samma stad och inte hemma hos päronen...

    Idag är vi 27 och 28, med flera barn, gifta, villa, bra jobb, bra bilar... Så livet kan ju lösa sig trots barn tidigt.

  • linlin74