• Anonym (Blomman)

Min son på 2,5 månader skriker konstant och är allmänt missnöjd

Jag fick mitt fjärde barn i maj i år så han är nu 2,5 månader. Har sedan tidigare en 15-åring och en 13-åring med samma pappa samt de yngre två (en på snart 2 år och minstingen som inlägget handlar om) med en annan pappa. Vårt yngsta barn är helt olik de andra i humör och beteende. Han skriker på ett sätt som ingen av de andra gjort nästan hela tiden. Han gillar inte vagn, bärsele, åka bil, babysitter eller annat utan vill egentligen bara ligga vid mitt bröst. Även det vill han inte ibland. Han är ledsen och missnöjd och skriker för full hals i princip hela tiden. Sover extremt lite och har väldigt svårt att komma till ro. Jag känner att vi har provat allt? napp vill han inte ta men vi fortsätter försöka. Trots att jag har 4 barn känner jag mig helt hjälplös nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Bvc säger att det säkert går över men jag tycker bara det blir värre för varje dag. Han växer och går upp i vikt exemplariskt så han verkar inte få i sig för lite mat.. det här knäcker mig totalt. Jag kan knappt gå på toaletten på dagarna. Min man försöker avlasta så mkt det bara går men vår son skriker så han knappt kan andas. Jag själv kan inte komma på något som kan vara fel fysiskt eller på annat vis? Ska såklart kontakta barnläkare men tänkte även kolla här om någon annan varit med om liknande? Jag har svårt att tro att det är kolik eftersom han är lika ledsen oavsett tid på dygnet? jättetacksam för om folk med liknande erfarenhet vill skriva. Tack

• Svar på tråden Min son på 2,5 månader skriker konstant och är allmänt missnöjd
  • Anonym (....)

Helt normalt för barn med kolik. Ta kontakt med BVC om du är orolig. Men är normalt vid kolik och det är just kolik det är. 

• Anonym (Hnb)

Jag säger bara en sak: hnb. Dvs high need baby. Sån var min yngsta. Född missnöjd. Personalen på bb påpekade det redan då. Första halvåret har jag förträngt. Han sov 20 minuter åt gången. Endast i knät eller precis bredvid mig med handen på sig. Jag sov 2-3 timmar per dygn. Han skrek, hade dessutom kolik, det gick aldrig åka vagn eller åka iväg nånstans. Jag kunde inte ens läsa en tidning för jag fattade inget.
    Det blev dock långsamt bättre med tiden. När han kunde mer själv, hängde med bättre och framförallt kunde börja gå och prata. Så det finns hopp! Man får stå ut den tid det varar. Vår lille tog napp, men blev nappgalning istället så i nästan 4 år har jag blivit väckt 3-17 ggr per natt för att han tappat ut nappen. Vette sjutton vad som är bäst alltså...
    Barnläkare har noll koll på det där med hnb. Bvc överlag vet inget om det. Sök dig till andra hnb-föräldrar på nätet. Finns på Facebook vet jag. 
    Du är inte ensam! Jag vet precis vad du menar. Detta ständiga missnöje fast man tycker allt borde vara bra! Det är bara deras personlighet helt enkelt. Vår är 4 nu och helt klart speciell. Men utbrotten minskar, vi kan hantera det nu och han kan prata.
    Ge inte upp! Lägg om prioriteringarna och inse att just nu är det så här. Testa napp ni och se om det kan hjälpa. Läs på om hnb och prata med andra. 

• Anonym (Komjölk)

Låter jättejobbigt! Du kan ju testa att ta bort allt komjölksprotein, man måste verkligen ta bort exakt allt men det kan hjälpa de små.

• nnnnnnnn

Testa att mata på mer även om barnet går upp i vikt, det kan ändå vara  i underkant och en riktigt mätt baby är sällan 100% missnöjd.
    Kontakta BVC igen och be om remiss till barnkliniken. Innan besöket där så skriver du dagbok, när barnet börjar skrika, hur länge, vad ni testat att göra osv. Så ni har mer konkreta saker att prata om, annars blir det lätt att de tror att man överdriver. Det är stor skillnad på att man har uppfattningen att barnet skriker mycket och att man har loggat skriken så att de kan se själva att det är konstant skrikande.

• Anonym

Kunde varit jag, och jag är 41.

• Anonym (Kolik)

Kan mycket väl vara kolik. Min förstfödda hade det, skrek 9 timmar i streck varje dag, innan hon somnade av ren utmattning tills hon vaknade av smärtorna igen. Led så fruktansvärt mycket med henne. Vi testade allt, magdroppar, magmassage, ta bort mjölkprotein, men inget fungerade. Sen gick vi till akupunktur, ett par behandlingar senare var hon en frisk liten flicka utan mer ont i magen. Rekommenderar det varmt. Och tänk på att vid magmassage ska det ske när barnet är lugnt, om man gör det under pågående attack kan det göra smärtan mycket värre. Detta är bara tillfälligt, det finns ett ljus i slutet av tunneln. 

• Anonym (japp)
    Anonym (....) skrev 2022-08-01 18:09:42 följande:

Helt normalt för barn med kolik. Ta kontakt med BVC om du är orolig. Men är normalt vid kolik och det är just kolik det är. 

Exakt. Solklart kolikbarn. 
    Anonym (Komjölk) skrev 2022-08-01 18:33:34 följande:

Låter jättejobbigt! Du kan ju testa att ta bort allt komjölksprotein, man måste verkligen ta bort exakt allt men det kan hjälpa de små.

Bra råd - håller med. 

Vår äldsta var precis som er baby, skrek dygnet runt, vad vi än gjorde. När jag tog bort alla mjölkprodukter ur min kost (och då menar jag verkligen allt) blev det bättre, men det var nog inte förrän runt halvåret som det blev en tydlig skillnad (minns inte exakt - det är 20+ år sen nu...). Jag önskar dig all lycka till - det där kan verkligen fullständigt ta knäcken på en! Tillslut är man så trött och så uppgiven att man bara gråter ikapp med ungen...
  • Anonym (Komjölk)

Hur går det TS?

• Anonym (Liten)

Min äldsta var sån som bebis och det har än så länge inte gått över, så att säga. Hon är ett oroligt barn, blir lätt ledsen, klarar förändringar väldigt dåligt osv. Är tio år nu. Gråter mycket lätt, ofta spänd och orolig. Det är hennes personlighet och vi kämpar på allihop för att hon ska hitta sätt att hantera sig själv. (Vi har kontinuerlig kontakt med elevhälsan, om ngn undrar.)

En del säger att man kan låta bebisar skrika och gnälla lite för sig själva - att de lugnar ner sig efter en stund. När jag fick mitt andra barn förstod jag vad de menar. Hon kunde liksom gnissla lite missnöjt. Men min äldsta skrek som du beskriver - illvrål så de nästan tappar andan. Det är ngt helt annat. 

• Anonym (Liten)
    Anonym (Hnb) skrev 2022-08-01 18:19:57 följande:

Jag säger bara en sak: hnb. Dvs high need baby. Sån var min yngsta. Född missnöjd. Personalen på bb påpekade det redan då. Första halvåret har jag förträngt. Han sov 20 minuter åt gången. Endast i knät eller precis bredvid mig med handen på sig. Jag sov 2-3 timmar per dygn. Han skrek, hade dessutom kolik, det gick aldrig åka vagn eller åka iväg nånstans. Jag kunde inte ens läsa en tidning för jag fattade inget.
    Det blev dock långsamt bättre med tiden. När han kunde mer själv, hängde med bättre och framförallt kunde börja gå och prata. Så det finns hopp! Man får stå ut den tid det varar. Vår lille tog napp, men blev nappgalning istället så i nästan 4 år har jag blivit väckt 3-17 ggr per natt för att han tappat ut nappen. Vette sjutton vad som är bäst alltså...
    Barnläkare har noll koll på det där med hnb. Bvc överlag vet inget om det. Sök dig till andra hnb-föräldrar på nätet. Finns på Facebook vet jag. 
    Du är inte ensam! Jag vet precis vad du menar. Detta ständiga missnöje fast man tycker allt borde vara bra! Det är bara deras personlighet helt enkelt. Vår är 4 nu och helt klart speciell. Men utbrotten minskar, vi kan hantera det nu och han kan prata.
    Ge inte upp! Lägg om prioriteringarna och inse att just nu är det så här. Testa napp ni och se om det kan hjälpa. Läs på om hnb och prata med andra. 

Och apropå förkortningar har vårt barns skolsköterska nämnt hsp. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Liten) skrev 2022-08-09 11:16:33 följande:
    Och apropå förkortningar har vårt barns skolsköterska nämnt hsp. 
    Nu är ju inte HSP (hereditär spastisk parapares) detsamma som HNB (high need baby).
  • Anonym (Blomman)

Hej alla,

Stort tack för alla tips och råd! Känns skönt att höra att man i alla fall inte är ensam om att ha/haft det såhär. Jag har googlat på High need baby och tycker att ALLT som står stämmer in exakt på min son. Nu har han hunnit bli 3 månader och det är tyvärr inte ett dugg bättre, snarare sämre. Han sover max totalt 1,5-2 timmar per dag, utspritt på pass som är 3- Max 20 minuter långa. Han vägrar att sitta någon annanstans än i famnen, helst ska man titta på honom och prata med honom hela tiden då för att han ska vara nöjd. Man kan t.ex. inte prata i telefon medan man håller honom. Vagnen, babysittern, bilstolen är fortfarande no go. Själv känner jag att jag pendlar från att tänka på att jag ska vara glad som ens fått ett barn och dessutom ett friskt barn och inte får klaga osv till att känna att livet i princip är förstört och att jag håller på att bli helt galen. Stundvis känns det som en lång mardröm som aldrig tar slut. Tji fick jag som tänkte att jag kunde en del om barn (eftersom detta är mitt fjärde) men det här är faktiskt jobbigare än jag någonsin kunde föreställa mig. 

• Anonym (Blomman)

Jag kan tillägga att min känsla är att det är hans personlighet snarare än att han har ont någonstans. Han är väldigt ambivalent och kan helt plötsligt börja skratta åt något efter att ha gallskrikit precis. Han är också väldigt oförutsägbar, något som funkar ena dagen funkar absolut inte dagen efter. Finns liksom noll mönster att gå efter.. 

• Anonym (Liten)
    Anonym (....) skrev 2022-08-09 15:51:24 följande:
    Nu är ju inte HSP (hereditär spastisk parapares) detsamma som HNB (high need baby).
    Nej, och det är det ju inte heller någon som har skrivit. Men HSP (highly sensitive person) är något liknande och det kan därför vara relevant för TS att veta att ett barn som som bebis var en HNB, som äldre har personlighetsdrag åt HSP-hållet. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Liten) skrev 2022-08-18 16:18:39 följande:
    Nej, och det är det ju inte heller någon som har skrivit. Men HSP (highly sensitive person) är något liknande och det kan därför vara relevant för TS att veta att ett barn som som bebis var en HNB, som äldre har personlighetsdrag åt HSP-hållet. 
    Förkortningen HSP betyder inom vården hereditär spastisk parapares och inte Highly Sensitive Persons. 
  • Anonym (Liten)
    Anonym (....) skrev 2022-08-18 19:41:52 följande:
    Förkortningen HSP betyder inom vården hereditär spastisk parapares och inte Highly Sensitive Persons. 
    Jaha. Är FL ett sjukhus? 
  • Anonym (....)
    Anonym (Liten) skrev 2022-08-19 16:22:27 följande:
    Jaha. Är FL ett sjukhus? 
    Enligt många ja. 
  • Anonym (Kärtbarn)
    Anonym (Blomman) skrev 2022-08-18 14:44:42 följande:

Hej alla,

Stort tack för alla tips och råd! Känns skönt att höra att man i alla fall inte är ensam om att ha/haft det såhär. Jag har googlat på High need baby och tycker att ALLT som står stämmer in exakt på min son. Nu har han hunnit bli 3 månader och det är tyvärr inte ett dugg bättre, snarare sämre. Han sover max totalt 1,5-2 timmar per dag, utspritt på pass som är 3- Max 20 minuter långa. Han vägrar att sitta någon annanstans än i famnen, helst ska man titta på honom och prata med honom hela tiden då för att han ska vara nöjd. Man kan t.ex. inte prata i telefon medan man håller honom. Vagnen, babysittern, bilstolen är fortfarande no go. Själv känner jag att jag pendlar från att tänka på att jag ska vara glad som ens fått ett barn och dessutom ett friskt barn och inte får klaga osv till att känna att livet i princip är förstört och att jag håller på att bli helt galen. Stundvis känns det som en lång mardröm som aldrig tar slut. Tji fick jag som tänkte att jag kunde en del om barn (eftersom detta är mitt fjärde) men det här är faktiskt jobbigare än jag någonsin kunde föreställa mig. 

Känner verkligen med dig. Har själv en 3 månaders som i perioder håller på så. Just nu är det en sådan - ingenting duger. Dock sover hen oftast bra på nätterna så man får en paus, men det är hemskt när man inte lyckas trösta vad man än gör. Storasyskonet var inte alls så.
Svar på tråden Min son på 2,5 månader skriker konstant och är allmänt missnöjd