• Confused87

    Planera föräldraledighet

    Hej alla där ute! 
    Jag och min sambo väntar vårt första barn. Är i första trimestern men många tankar flyger redan och en som jag är lite orolig för är ekonomin när barnet är fött..
    Jag tjänar mer än min sambo men eftersom han är bonde så kan han helt enkelt inte bara ta helledigt. Jag skulle gärna vara föräldraledig 100% iallafall första halvåret och sedan jobba max 50% en tid. Men efter att ha klickat runt lite snabbt på försäkringskassan så inser jag snabbt att det kommer ju verkligen inte bli samma pengar in.
    Hur gör man när man är föräldraledig? Ta av sina besparingar? Hur gör folk som vill vara hemma med sina barn länge? 

  • Svar på tråden Planera föräldraledighet
  • Dockan

    Jag hade ca 50 000 sparat som jag använde när jag var hemma. Var nere på kanske 5 000 kr när jag började jobba igen efter 14 månader. Sen tog den andra föräldern mer av räkningar och dessutom så sparade inte jag under den tiden jag var hemma. Sen var min partner hemma 9 månader till. Jag sparade dock noll dagar då jag arbetar som lärare och är ledig lov osv ändå, min partner sparade dock lite dagar. 

  • Dockan

    Kolla kollektivavtalet för dig många har att arbetsgivaren fyller upp till faktiska 80% en viss tid och om du tar det sammanhängande. Så har du ett bra avtalsområde kan man tjäna på att du är hemma jämfört mot din respektive? å andra sidan drivs det väl som eget företag gissar jag? Kan vara knöligt att få sgi beräknat då, så börja i tid. 

  • Kvinna1989

    Vad krångligt det låter med att "planera" föräldraledighet i sverige?

    Jag bor i finland och här har man ca 10-månaders föräldraledighet och första 3 månaderna får man 100% lön och efter de 80% av lönen. 

  • nnnnnnnn

    Vi har tömt alla reserver när vi varit FL.
    Och dragit ner massor på utgifter. Det finns hur många trådar som helst om att klara sig på lite pengar! Leta upp några och börja dra ner på utgifterna, inför köpstopp och stoppa alla abonnemang som inte är nödvändiga osv.
    Finns även trådar om hur man ökar sidoinkomster tex säljer bär, säljer av i förråden osv. Kanske kan ni ha någon bod där ni säljer lokala varor från gården? Allt från blombuketter till sylt kan ge lite extra.

    Första året måste man inte ta ut FP (föräldrapenning) alls utan att riskera något. Så där kan ni försöka klara er med sparpengar och minskade utgifter.

    Pga din partners arbete måste ni boka en tid med FK och titta över hur det ser ut för honom. 
    Det är omöjligt att råda innan ni vet hans SGI.
    Har han tex en hyfsad SGI och kan vara ledig tex halva veckor under vintern, så kan han ta ut FP då. 
    Har han en dålig SGI så tjänar ni på att du tar ut alla dagar utom de 90 som är hans egna. Särskilt om han kan vara ledig ändå, typ ha hand om barnet trots att han "jobbar som vanligt".

    Så ta reda på hans SGI, skiljer den sig mycket från din? 

    Och fundera på om ni får ihop vardagen om du arbetar när barnet är så litet att det kanske ammar eller iallafall behöver konstant övervakning.

    Om du är ledig utan att ta FP-dagar första året, så kan du vara ledig mycket mycket länge, men har såklart extremt lite pengar....

  • Alexi

    Får du inget extra i föräldralön från ditt jobb? De får ju de flesta på seriösa arbetsplatser. 

    Sen är det ju en kombination av att använda sparpengar med att dra ner på utgifterna under föräldraledigheten. 

  • nnnnnnnn
    Kvinna1989 skrev 2022-08-02 12:02:44 följande:
    Vad krångligt det låter med att "planera" föräldraledighet i sverige?

    Jag bor i finland och här har man ca 10-månaders föräldraledighet och första 3 månaderna får man 100% lön och efter de 80% av lönen. 
    Det är för att man har stor frihet!

    Om man vill kan man vara hemma heltid 13 månader  (vanligtvis delas detta av två föräldrar så ca 6,5 månader vars) och får då strax under 80% av lönen om man tjänar under taket på ca 45 000 kr/mån.

    MEN om man vill krångla så kan man vara hemma flera år!
    Första året utan FP, båda föräldrarna, sen måste man ta ut 5 dagar/vecka eller jobba eller plugga. Då räcker 480 dagar länge! Nästan 3 år helt ledig med barnet, 1 år tillsammans och sedan 1 år vars.

    Och vill man så jobbar man deltid tex FL 2 dagar/vecka och då räcker 480 dagar 240 veckor eller mer än 4,5 år. Så första året helt ledig och sen jobbar föräldrarna deltid i mer än 4,5 år efter det.

    Krångel = Du kan skräddarsy din ledighet!!!
    Enkelt = var helt ledig typ ett halvår vars och ta ut maximalt antal dagar.
  • Kvinna1989
    nnnnnnnn skrev 2022-08-02 12:09:52 följande:
    Det är för att man har stor frihet!

    Om man vill kan man vara hemma heltid 13 månader  (vanligtvis delas detta av två föräldrar så ca 6,5 månader vars) och får då strax under 80% av lönen om man tjänar under taket på ca 45 000 kr/mån.

    MEN om man vill krångla så kan man vara hemma flera år!
    Första året utan FP, båda föräldrarna, sen måste man ta ut 5 dagar/vecka eller jobba eller plugga. Då räcker 480 dagar länge! Nästan 3 år helt ledig med barnet, 1 år tillsammans och sedan 1 år vars.

    Och vill man så jobbar man deltid tex FL 2 dagar/vecka och då räcker 480 dagar 240 veckor eller mer än 4,5 år. Så första året helt ledig och sen jobbar föräldrarna deltid i mer än 4,5 år efter det.

    Krångel = Du kan skräddarsy din ledighet!!!
    Enkelt = var helt ledig typ ett halvår vars och ta ut maximalt antal dagar.
    Ja det är ju smidigt att man kan spara!

    Här måste man ta ut innan barnet fyllt 2 år. Dock får man ju vara hemma tills hen blir 3 år. 

    Mina dagar är slut och väljer man vara hemma efter de får man ca 3500 kr / månaden (man får alltså betalt för att inte använda förskola typ). Det är ju ingen summa man lever på men pappan jobbar heltid så de hår ihop åndå :) 

    Dock läste jag på texttv att systemet ändrats igår, verkar komma lite av den svenska varianten hit. 
  • LFF
    Confused87 skrev 2022-08-02 11:16:58 följande:
    Planera föräldraledighet

    Hej alla där ute! 
    Jag och min sambo väntar vårt första barn. Är i första trimestern men många tankar flyger redan och en som jag är lite orolig för är ekonomin när barnet är fött..
    Jag tjänar mer än min sambo men eftersom han är bonde så kan han helt enkelt inte bara ta helledigt. Jag skulle gärna vara föräldraledig 100% iallafall första halvåret och sedan jobba max 50% en tid. Men efter att ha klickat runt lite snabbt på försäkringskassan så inser jag snabbt att det kommer ju verkligen inte bli samma pengar in.
    Hur gör man när man är föräldraledig? Ta av sina besparingar? Hur gör folk som vill vara hemma med sina barn länge? 


    Vi hade ju turen att ha ett billigt boende så vi klarade oss på en lön. Så första 10 månaderna tog jag inte ut en dag och vi behövde inte ta av besparingar heller utan klarade oss på sambons lön. Därefter tog jag ut 5 dagar i veckan i några månader, sambon var föräldraledig på egen hand i tre månader och sen tog jag över igen på sommaren (han tog då ut semester). När de var 21 månader skolade vi in dem och sen använde vi resterande föräldradagar för att dryga ut ledigheter på sommaren och vid jul (har båda jobb där man får vara ledig som man önskar och ingen drabbas av att de inte får semester när de önskar). 

    Så, antingen har man turen att kunna leva på en lön eller så tar man av besparingar om man vill kunna vara ledig länge med barnen. Alternativt så skaffar man barn hyfsat tätt och på så vis ser till att man kan vara hemma längre.
  • Tow2Mater
    Kvinna1989 skrev 2022-08-02 12:02:44 följande:
    Vad krångligt det låter med att "planera" föräldraledighet i sverige?

    Jag bor i finland och här har man ca 10-månaders föräldraledighet och första 3 månaderna får man 100% lön och efter de 80% av lönen. 
    Läste finland nu infort 50/50 delning mellan foräldrarna, sverige ligger långt efter.
  • Snömamman

    Om det är du som ska vara föräldraledig så är det ju rimligt att ni gemensamt betalar din inkomstminskning (dvs delar på den 50/50).

    vi hade helt gemensam ekonomi. Alla pengar går in på ett konto och sen betalar/sätter av vi alla räkningar, sparande, bensin mat i början av månaden och sen tar vi pengar från det gemensamma kontot till våra kortlinjen när vi känner för det. Eftersom vi hade det så och dessutom var vana vid att jag hade pluggat fram till ett halvår innan så var vi vana på att leva på rätt lite. Min man hade en lön på 22? före skatt (men det är 10 år sedan) och det första året levde vi helt enkelt på hans lön och pausade sparandet. Efter ett år tog vi ut 5 dagar i veckan fram till barnet var 20 månader när det passade bra för min man att gå tillbaka till jobbet (vi bytte vid 10 månader ungefär eftersom jag är lärare och ett nytt läsår började få).

    Andra barnet hade vi samma koncept men min man hade högre lön och jag hade hunnit jobba upp lite SGI så jag tog ut tre dagar/vecka även de åtta månader när jag var hemma.

    Det går leva på mycket mindre än vad de flesta gör i Sverige idag även om det är svårare när man har vant sig vid lite högre standard.

  • Workoutdaily

    förra gången var jag ledig i 9 månader i sträck men efter 6 månader började jag jobba enstaka helgdagar. Det gav bra extrapeng. efter 9 månader jobbade vi 50% var i 2 månader då jag fortfarande delammae. Sedan var min man FL på heltid 5 månader. 


    tror det är svårt att få bra ekonomi under fl men det fungerade bra med 50% tiden det tror jag vi gör längre nästa gång. då jag får ob tillägg för helg tänker jag passa på att  ta fler helgdagar o vara ledig på vardag då när vi ändå år hemma tillsammans

  • Kvinna1989

    @tow2mater: Ja, läste de. Men är de inte så i sverige att pappan kan ge sina dagar till mamman? Till ex jag som har en dotter född 2021 kan inte få pappans dagar men nu när systemet ändrats kan man tydligen.

Svar på tråden Planera föräldraledighet