Sertralin - social ångest
Hej, någon som provat denna medicin, hjälpte den dig mot ångest och social fobi? På vilket sätt, blev du gladare, mer harmonisk? Ge gärna detaljer! Tacksam då jag ev ska börja med denna medicin.
Hej, någon som provat denna medicin, hjälpte den dig mot ångest och social fobi? På vilket sätt, blev du gladare, mer harmonisk? Ge gärna detaljer! Tacksam då jag ev ska börja med denna medicin.
Puffar tråden, någon?
Hej,
Jag äter Sertralin mot ångest,panikångestattacker och social fobi.
Provade fluoextin innan, det hjälpte inte mig alls, fick hjätklappning som gjorde min ångest ännu värre. Efter att jag började med sertralin och hittade rätt dosering så började jag sakta med säkert känna mig som mig själv igen, gladare, mer positiv och ingen ånget eller ångestattacker.
Stort tack för svar! Det låter positivt att det fungerar för dig.
Har fungerat super, och jag var i en sån dipp så jag varken kunde gå ut till affären eller jobba innan. Hoppas det går bra för dej också
Fint att höra! Flera?
Hej
Jag har tagit sertralim för ångest och social fobi. Det hjälpte mig jättebra när rätt dos hittades. Gick även hos psykolog samtidigt och ett program som hette oroshjälpen där man fick lära sig att hantera oro och ångest.
Idag tar jag ingen sertralin längre. Mår toppen. Känner fortfarande ångest och social fobi ibland men kan hantera det utan medicin .
Ja, bara bra att vi är flera som följs åt och hittar rätt väg förhoppningsvis
Tog kontakt med en nätdoktor mot psykiatri, beskrev min situation och att jag gärna testar KBT i kombo med Sertralin, men hon ville inte gå på den idén, utan att jag först skulle testa KBT bara (trots förklaring att jag testat KBT flera ggr och att det inte hjälper ända fram). Så vad göra nu? Fick göra en den tester som visar social ångest och mild depression . Men jag vill inte testa den vägen igen, been there, done that?behöver gå framåt!
någon med värdefulla tips?
Sertralin har gjort mitt liv så mycket bättre. Jag är så mycket gladare och orkar mer.
Vad roligt att höra
Jag är Greger. Det hjälper.
Tog kontakt med en nätdoktor mot psykiatri, beskrev min situation och att jag gärna testar KBT i kombo med Sertralin, men hon ville inte gå på den idén, utan att jag först skulle testa KBT bara (trots förklaring att jag testat KBT flera ggr och att det inte hjälper ända fram). Så vad göra nu? Fick göra en den tester som visar social ångest och mild depression . Men jag vill inte testa den vägen igen, been there, done that?behöver gå framåt!
någon med värdefulla tips?
Jag har aldrig haft social fobi, men jag har lidit av svår ångest och den blev så pass svår att hantera att jag fick bli inlagd och då började jag med Sertralin. Sertralin har helt klart hjälpt mot min ångest. Känner fortfarande ångest, men nu kan jag tänka logiskt och lugna ner mig själv. Jag går liksom inte upp i varv.
Nackdelar: Aptiten går upp och ner. Ben och fötter domnar lättare av. Trött. Hjärndimma.
Tack för att ni delar med er hm och : )! Tycker också det är märkligt, Ska kontakta VC imorgon och hoppas dom är mer inlyssnande både till det jag redan har erfarenhet av, som KBT, och att jag vill komma framåt nu.
den här läkaren pratade också mycket om sömn, jag har svårt att sova ibland till följd av kommande sociala utmaningar i vardagslivet men hon menade typ att om inte sömnen fungerar så får jag ångest? Men det är inget större problem med sömnen utan jag vill ha hjälp med det som orsakat den sociala ångest! Inte sömntabletter vilket hon däremot ville skriva ut.,. (Men det nekade jag till) men hon lyssnade inte, tjatade om sömn men det är inte mitt huvudproblem.
tack för bra input
För att nätdoktorer inte vill/kan ha samma uppföljning som läkare på VC. Därför är det inte rätt väg för antidepp.
Tack, du har säkert rätt!