Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?

Anonym (Trollet) skrev 2022-08-03 08:22:49 följande:
    Jag tror att bäst vore en kurs.  Innehållet borde vara  - personlig hygien  - städning - planering  - matlagning  - klädsel  - sociala koder - jämställdhet mellan könen  - vardagsromantik  - vardagsmotion  Det skulle lösa det mesta. 

Japp håller med. Lägg in det i skolan. Bra om både tjejer och killar får lära sig och höra samma sak. Då kanske inte kvinnor sen överdriver och män underdriver utan båda kan mötas på mitten.
  • Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2022-08-03 22:54:24 följande:
    Vad överdriver kvinnor och underdriver män?

Rätt mycket. Hygien, barn, städning, tvätt osv osv
  • Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2022-08-03 23:12:34 följande:
    Kan du ge konkreta exempel på en situation där en kvinna överdriver och en man underdriver.

Jag gjorde ju det ovan. Eller så läser du runt på FL eller allehanda forum. Kvinnor klagar på män som inte har samma ambitionsnivå, män klagar på kvinnor ambitionsnivå.
  • Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2022-08-03 23:21:42 följande:
    Njae, du beskrev handtvätt efter toalettbesök som överdriven i en annan tråd, så jag skulle behöva nåt mer konkret för att förstå.

Hygien, barn, städning, tvätt, inredning osv osv. Kvinnor påstår ofta att män inte gör tillräckligt. Männen klagar på att hon har kontrollbehov och överarbetar, sen är tjafset ett faktum i all oändlighet. Har det undgått dig?
  • Postman
    Jimmy75 skrev 2022-09-02 16:29:19 följande:
    Naturligtvis kan hon säga precis vad hon vill.... lika mycket som du kan och på samma sätt får man ju också ta konsekvenserna av det man säger. Senast igårkväll gjorde en kvinna just det till mig - kan väl bara säga att utfallet INTE blev det hon hade tänkt sig. Det är liksom inte så herr kaffedrake att det i verkligheten finns några systematiska privilegier för kvinnor mer än precis dem vi ger dem.... PRECIS på samma sätt som att vi har vissa privilegier som dom ger oss. Att vi män i så fall på någon slags gruppnivå enligt dig accepterar beteenden från dem som de aldrig skulle göra från oss är ju VÅRT bekymmer. Om du nu ska vara bitter på någon grupp i så fall så är det ju män. Antagligen är det i tilltagande utsträckning just det omvända som händer, att saker som kvinnor överlag av olika skäl tolererade och accepterade från män tidigare, inte längre tolereras. Det betyder bara att tillräckligt många kvinnor har vaknat upp och ställt sig själva frågan "varför skulle vi", men för män kan det ju upplevas som ett omotiverat krav eftersom vi är vana vid att komma undan med saker och därför kan det te sig både jobbigt och orättvist eftersom vi då inte gjort samma skifte och ställer andra krav tillbaka. OBS! Hypotetiskt resonemang på gruppnivå som absolut inte avser någon tanke om att alla skulle vara lika utan mer speglar tanken i den utsträckning man nu kan beteckna något som typiskt män o kvinnor.

Fast det är lite intressant Jimmy att du (och några skribenter till) hela tiden vad som än diskuteras kommer till slutsatsen att det är mäns egna fel, problem osv. Tror inte jag har sett dig skriva någon gång att kvinnor kanske borde rannsaka sig själva.eller att det är något kvinnor borde jobba på. Det är väldigt mycket kvinnor gör rätt och män gör fel i denna långa evighetstjafstråd. Ett väldigt enögd resonemang och som aldrig kommer att nå hur vi alla kan göra eller nå rätt så nu att ALLA kan må bra.
  • Postman
    Fiona M skrev 2022-09-02 16:46:59 följande:
    Jag kan inte komma på ett enda sammanhang där det skulle vara accepterat eller anses roligt (oavsett kön), men du påstår att det är vanligt förekommande? Var, när, hur?

Fast för kan jag hålla med lite. Hur många fruar sitter inte och raljerar över sina odugliga män som inte klarar av att klä sina barn med rätt kläder eller städa toaletten på rätt (hennes) sätt och övriga sitter sen och himlar med ögonen och skrattar åt den tafatte. Hur många kvinnor sitter inte och raljerar och har roligt över hur illa någon man ser ut eller klär sig. Hur många gånger får man inte som man höra -typiskt en man och någon suckar eller himlar med ögonen. Finns hur många exempel som helst med situationer där kvinnor kommer undan med dylika nedvärderingar och allehanda ting.
  • Postman
    Anonym (Sanna) skrev 2022-09-02 17:05:40 följande:
    Vad är det kvinnor ska rannsaka sig själva eller jobba på när det gäller ensamma män som den här tråden ju handlar om?

Kvinnor behöver rannsaka sig hur de behandlar och beter sig emot mot män. Kränkande behandling och jämställdhet gäller inte bara män. Det gäller för både män och kvinnor. Det som det tjafsas om just nu i tråden är mest hur långt ett snöre är, leder ingen vart mer än till mer frustration eller bitterhet för båda sidor.
  • Postman
    Anonym (don) skrev 2022-09-02 17:28:26 följande:
    När det gäller två ensamma män i tråden tror jag, trots allt, att de är medvetna om att de är misogyna. När det gäller den här typen av inlägg undrar jag om vissa skribenter, ens har självinsikten att förstå att de är minst lika goda kålsupare.

Nä skribenterna inser inte det, därför tråden bara maler, maler och maler vidare utan att röra sig en millimeter framåt.
  • Postman
    Postman skrev 2022-09-02 17:18:21 följande:
    Kvinnor behöver rannsaka sig hur de behandlar och beter sig emot mot män. Kränkande behandling och jämställdhet gäller inte bara män. Det gäller för både män och kvinnor. Det som det tjafsas om just nu i tråden är mest hur långt ett snöre är, leder ingen vart mer än till mer frustration eller bitterhet för båda sidor.

Anonym (Sanna) skrev 2022-09-02 17:20:32 följande:
    Nej. Det här är ingen könstävling utan en specifik fråga, så blanda inte bort korten utan svara på det som avses: Tråden handlar om ensamma män. Hur ska kvinnor ändra sig där?

Jag svarade dig, förstod du inte det får du läsa om igen. Mer svar än så får du inte.
  • Postman
    Anonym (,) skrev 2022-11-22 17:45:57 följande:
    Varifrån kommer diskussionen om den snäva mansrollen,  varför självmordsrisken är högre hos män osv? Feminister har lyft detta. 

Det jag ser här i tråden är däremot män som aldrig lyft ett finger gällande sånt som drabbar kvinnor. Som driver med det och tror att de hjälpt till pga de varit teknisk support på sitt jobb. I så fall har jag väl också hjälpt män i mitt yrkesliv, det gör ju alla.

Däremot förväntar de sig givetvis att kvinnor OCKSÅ ska engagera sig i och fixa pojkars skolgång etc. Själva vill de såklart inte göra nåt. 

Tyvärr men jag har fullt upp med kämpa för att de kvinnor och barn som misshandlas inte ska behöva fly (flytta förövaren!). Att kvinnoyrken ska uppvärderas. Att det sexuella våldet ska lyftas och minska så mycket som möjligt. Att det ska gå att få fällande domar i våldtäktsmål.

Att pojkar ska slippa växa upp med att inte kunna gråta, visa känslor eller lära sig hantera mänskliga relationer. Att pojkar bara förväntas prestera etc. 

Vore himla fint om fler MÄN kunde ta och engagera sig i mäns och pojkars problem. Istället för att tycka att NÅN ANNAN (läs kvinnor) ska göra det.

Vem ska då lyfta de frågor jag nämnde ovan? Våld i nära relationer kvinnolöner, våldtäkt, mansrollen?

Inte som att män kommer göra det iaf. Det har jag ju kunnat konstatera att de inte gör.
    Du måste vara totalt blind om du inte ser alla de insatser som män inom alla yrken/ branscher gör för kvinnor (och män ) varje dag och alla dagar på året.

Ska vi spetsa till det lite så är det egentligen tacka vare männen som vi ändå har det som vi har idag.
  • Postman
    Anonym (,) skrev 2022-11-22 18:10:25 följande:
    Och du måste vara lika blind om du inte ser alla de insatser kvinnor inom alla yrken/branscher gör för män (och kvinnor) varje dag och alla dagar på året. 

Ska vi spetsa till det lite så är det egentligen tack vare kvinnorna som vi ändå har det som vi har idag.
    Ahh den argumentationen känner jag igen, är det du SkrattandeSkål

Jag ser de insatser som kvinnor gör, definitivt och nej det är uteslutande männen som vi har att tacka, till och med kvinnlig rösträtt är det tack vare männen. Hade inte männen röstat för kvinnlig rösträtt hade kvinnorna varit i samma armod ännu.
  • Postman
    Anonym (,) skrev 2022-11-22 18:16:47 följande:
    Då tycker jag att vi gör likadant nu?

Män sköter hela själva kampen, sen röstar kvinnorna för. 

Sen får ni faktiskt vara jättetacksamma att vi röstade för. Faktiskt.
    Nej det är faktiskt inte riktigt så det fungerar i vårt demokratiska samhälle idag men att sitta på ett forum och hävda att män inte gör någonting är fullständigt galet.
  • Postman
    Anonym (Tred) skrev 2022-11-22 18:20:17 följande:

Rätt uppfattat, jag vill veta vilka mansproblem som Man anser att samhällsresurserna ska läggas på. Är det inte det denne vill diskutera?

man påstår dessutom att genuspedagogik i skolan är dåligt för pojkar med hänvisning till feministiska nazister. Inget praktiskt exempel på varför det skulle vara negativt. Är det negativt för en pojke att känna sig trygg att prata känslor exempelvis? Jag vill verkligen veta.

antar att man bara vill hacka på feminister (läs kvinnor) och inte komma med något lösningsorienterat.

Feminism är lika med sexism.

Att ha feminism i skolan är som att be någon från nordiska rikspartiet att komma och undervisa om invandrare.
  • Postman
    Anonym (man) skrev 2022-11-22 18:18:35 följande:
    Exakt, alla förändringar som gjorts för jämställdhet har varit ett samarbete mellan både kvinnor OCH män. Men feminister vill få alla att tro att allt baaaara är tack vare dem.... som att de vore någon slags valkyrier som besegrade männen och gjorde allt jobb själva....  snacka om falsk marknadsföring deluxe.

Och det värsta är att de verkar tro på sina egna lögner. Inte undra på att de inte kommer nånvart, för de försöker behandla män på samma sätt som de säger att man inte får behandla kvinnor och förväntar sig att män ska vara ok med det.Drömmer
    Ja det är väldigt mycket ideologi i detta. Sjukt sorgligt att det ska behöva vara så 2022.
  • Postman
    Anonym (Järnettan) skrev 2022-11-22 19:13:00 följande:
    Du är medveten om att suffragetterna i UK blev arresterade i dussintals och även brände ner en parlamentsledamots hus samt gjorde bomber, bland annat?

en.wikipedia.org/wiki/Suffragette_bombing_and_arson_campaign

Så det var nog inte alldeles frivilligt de där gubbarna klubbade igenom det beslutet, kan jag tänka mig. Drömmer
    Ja det är jag medveten om, såg ett program om dem för en tid sen. En del var lite våldsamma, jag tror nog inte att gubbarna precis bajsade på sig men det påverkade säkert beslutet lite.

Damen Emily Wilding Davison föll dock på eget grepp när hon skulle ge sig på kungens häst. Hästen föll över henne och hon dog sen några dagar senare. Tragiskt.
  • Postman
    Anonym (Wild X) skrev 2025-12-09 19:55:22 följande:

En tråd med några år på nacken. Dock mera uppenbar numera.

Absolut behöver män jobba med sig själva vilket innefattar b la stärka sin egen självkänsla, vårda sin hälsa, bygga upp sin vänskapskrets, finna en hobby, skapa sin egen karriär osv. Tyvärr kommer dock med största sannolikhet grundproblemet att kvarstå ett bra tag(år): nämligen att dejtingmarknaden är brutalt snäv/felinriktad. 

Kvinnor har enorma fördelar sedan 10-15 år tillbaka i samtliga dejting-appar, irl träffar i alla typer av miljöer.. Detta leder sin tur till desperation från väldigt många män och kvinnor finner sina privilegier ha absurda krav på männen. 
    Ett första steg är enkelt: hjälp unga pojkar bättre under uppväxten att skaffa rikare socialt liv och skapa ett nät för ensamma män!! 

Oja det vore bra om det skedde. Utmärkt ide. Förutom männen så borde också Mormor/Farmor, Mammor, systrar, faster, moster eller väninnor gott ta tag i det lite och lära dem. Tycker man kan gott införa detta också på skolschemat. 
Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?