Inlägg från: Anonym (Ännu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ännu)

Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?

Ännu en tråd om hur synd det är om de stackars ensamma männen. Det finns anledningar till varför många män idag inte blir valda och varför många kvinnor har valt att leva utan man.

- Allt för många män förstår inte att, precis som kvinnor jobbar för att bli mer attraktiva till person och utseende, så måste också män göra likaledes för att lyckas.

- Många män idag är desperata och sexuellt frustrerade, vilket tar sig uttryck i att det blir det viktigaste för dem att "få" en kvinna för antingen förhållande eller bara sex. Allt annat blir för dessa män underordnat detta "trängande" behov. Många, både män och kvinnor, har kunnat vittna om hur den rätte plötsligt dök upp i deras liv när de slutade jaga och vara desperata, och bara levde sina liv, skötte sina jobb och pysslade med sina intressen och hobbies. Dvs när de var "bortkopplade" från det tidigare desperata begäret efter en partner. Desperationen och frustrationen hos dessa män tar sig också uttryck i att de blir sexistiska, även fast de kanske inte vill bli det.

- Ökningen av incels och ytterhögerröstande misogyna män skrämmer kvinnor, så att kvinnor blivit mer osäkra på vilka män som verkligen är bra män, och vilka som bara försöker vara bra och hyggliga utåt, men som döljer en annan "agenda".

- Kvinnor behöver inte män på samma sätt som förr. Kvinnor jobbar, gör karriär, har egna löner som de kan leva på. Kvinnor känner sig inte längre tvungna at leva med en dålig partner bara för "barnens skull" eller av rädsla för att förlora ekonomisk trygghet. Kvinnor kan äntligen välja att leva sina liv som de vill och behagar, utan någon man som ska försöka bestämma över dem eller ha hållhakar på dem.

- Kvinnor som valt att leva ensamma kanske ändå hänger på datingappar/ siter, för att se om de skulle ha tillräcklig tur för att kanske hitta den där ideala partnern. Tyvärr håller de flesta män på apparna inte måttet eller är bara ute efter sex. Därför har även en del kvinnor börjat använda apparna endast för tillfälliga sexkontakter, men med höga krav, eftersom män som är förhållandematerial ofta lyser med sin frånvaro.

- En man som uppenbart lever merparten av sitt liv framför skärmen, desperat suktande efter sex eller en kvinna för förhållande, men inte har något att erbjuda som kvinnor vill ha, och som inte har några andra intressen i livet, är helt klart frånstötande.

Ja, det finns även desperata kvinnor, men desperata män är de som syns och hörs mest.

• Anonym (Ännu)
    Anonym (Yesbox) skrev 2025-12-10 12:10:18 följande:
    Finns en massa andra ställen att träffa nya människor på som inte är nätdejting. man behöver  tänka om och istället bara tänka att man ska vara mera social och öppen när man gör saker, sluta tänka att man bara siktar på att träffa kvinnor för romantiskt och sexuellt syfte. Då kanske tillfällen där man faktiskt klickar med folk händer. Men denna typen av män vill inte göra denna ansträngningen, utan skyller på nätdejtingen och kvinnorna osv.

nätdejting fungerar inte för kvinnor heller. Vi har alla olika förutsättningar. När man inser det så kan man antingen deppa ihop helt och skylla på männen, eller ändra sitt sätt att träffa folk.

vem ska hjälpa ensamma olyckliga män? jo vad sägs om att andra män kanske kan gå in och stötta lite och bidra rill ett bättre samhälle. Det är inte kvinnors ansvar.
    I någon annan tråd var det flera män här som gjorde klart att de helst inte umgås med andra män, det innebär ju att de avsäger sig möjligheter till manliga vänskapskontakter som kan göra att de genom dem lär känna kvinnor. Bara att ta sig in i sociala umgängen kan göra att deras möjligheter ökar, men nej, de sitter heller på ett forum och gnäller över sin ensamhet. Och om de har arbeten att gå till, varför passar de inte på att vårda eventuella relationer de har med arbetskollegor där?
  • Anonym (Ännu)
    ClumsySmurf skrev 2025-12-10 12:23:29 följande:
    "Kvinnor som valt att leva ensamma kanske ändå hänger på datingappar/ siter, för att se om de skulle ha tillräcklig tur för att kanske hitta den där ideala partnern"

Vad är den ideala partnern?
    Behöver den frågan verkligen ställas?

En man som den dejtande kvinnan känner att hon har mycket gemensamt med och som är bra på att kommunicera, vänlig och empatisk och som inte börjar anspela på sex det första han gör. 
  • Anonym (Ännu)
    Anonym (Lj) skrev 2025-12-10 18:15:46 följande:

Ja vilken normalbegåvad man som helst kan läsa sig till om erogena zoner hos kvinnor och hur man stimulerar dem. Sedan pröva detta på just sin kvinna och finjustera med hennes hjälp. Vi är ju lite olika. Men de måste vara kloka nog att inte tro på porrens skildringar. Då kan det bli väldigt fel. 

Sedan tror jag att män får självkänsla av att ha ett arbete, har lättare att känna sig attraktiva då. Men tyvärr har vi en hög arbetslöshet i Sverige nu,  och det görs inte tillräckligt med krafttag för att ändra på det. (Istället för att ta hand och omskola den arbetskraft vi har tillåts en stor ren arbetskraftsinvandring från utomeuropeiska länder). När Sverige hade låg arbetslöshet var paren fler. 

Men sedan finns det män som har svårt att kommunicera kring känslor och att samspela. De behöver gå i samtal på något sätt och få syn på sig själva och vänja sig vid att samtala om sådant,  samspela på det planet  och känna in känslor hos sig själv och andra. De är oerfarna och otränade på det och ska matchas med tjejer som har tränat mycket och allmänt är mer socialt intresserade. Det klart att det inte fungerar.

Problemet är väl att en del män på forumet varken har arbete eller betydelsefulla sociala sammanhang, och tror att de kan "ragga" på kvinnor med dåliga erfarenher av män. Det blir ju bara så fel. 
  • Anonym (Ännu)
    Tecum skrev 2025-12-10 18:52:33 följande:
    Att rekommendera ensamma män att söka kontakt med andra män är ett dåligt alternativ, i synnerhet om även de männen är ensamma. I olyckliga fall kan dessutom grupper med bara män vara toxiska och ha dålig kvinnosyn som kan spridas till de nya.
    Bäst är istället att ensamma män söker sig till grupperingar eller sammanhang med både män och kvinnor. Där ser de hur män och kvinnor interagerar på ett avslappat och naturligt sätt och får på så sätt en ingång till att umgås med kvinnor utan att det gäller parbildning.
    Ja, sammanhang med både män och kvinnor, men där män inte är rädda för att  umgås med andra män, förstås.
  • Anonym (Ännu)
    EnAnonumius skrev 2025-12-11 09:58:48 följande:
    Ja du skriver att massor av killar har provat detta. 
    Kan du ge exempel på hur dess "jobbade på" profiler ser ut och vad de har skrivit på dem?

Du vet det handlar så mycket mer än attt bara "skriva lite text".
    Det handlar om att skriva ned något som är vettigt och skapar intresse också.

Det killar/män, som många dysterkvistar, refererar till har oftast en intressant text som gör att kvinnorna vill veta mer. 

Nu kommer väl snyftvalsen om att "de har de ju försökt med ändå får de inte träff. DÅ säger jag rent ut så här, de TROR att de har gjort rätt, men i själva verket så har de det inte, för hade de detta så hade ju inte det varit så få träffar för dem. 
    Problemet är ofta att de försöker på fel sätt, men inte förstår det själva. Sedan att bara skriva korta meddelanden som "Hej, läget"?, "Lust att träffas?" och "Vad görs"? är inte att betrakta som att försöka, för dessa korta frågor skickar många män på apparna. För egen del vill jag se att en man kan uttrycka sig och inte beter sig som en osäker tonåring som försöker ragga. Får ofta känslan av att de som är så korthuggna och icke-verbala är samma män som när man var ung inte vågade gå fram till tjejer på fester utan bara stod i ett hörn och glodde dumt.
  • Anonym (Ännu)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-12-11 12:25:24 följande:

Om du får ett kort meddelande av den typen du beskriver så kan du vara säker på att de männen tidigare har skrivit långa och uttömmande meddelanden men att kvinnor ändå inte har svarat. Alls. Det är alltså inte lönt att anstränga sig och absolut i det första meddelandet.

Istället för att ha fördomar och tjura som du har i ditt inlägg, skriv själv ett långt detaljerat svar. Chansen är stor att konversationen kommer igång efter detta. 

Nej, det kan man inte vara säker på. Många män som hänger på dessa appar är inte vana att uttrycka sig, antagligen för att de är lågutbildade, saknar utbildning och/ eller inte tycker att det där med att kunna konversera är så viktigt, bara kuken får sitt. Jag brukar för det mesta svara för att inte verka ignorant, men fortsätter de vara lika tafatta och inte ens har vett att presentera sig så ghostar jag/ säger att jag inte är intresserad.
  • Anonym (Ännu)
    molly50 skrev 2025-12-11 13:30:01 följande:
    Det är inte bara profiltexten utan även hur mannen uttrycker sig när han skriver till en kvinna som gör att det fångar ens intresse.
    När jag nätdejtade så fick jag många gånger korta meddelanden som "Hej,läget?","Vill du träffas?" eller bara kort och gott "Öh,knulla?"
    Tror du att det är sådant man som kvinna finner intressant och vill nappa på?
    Själv hade jag en ganska lång presentation där jag beskrev mig själv,mina intressen och vad jag sökte. 
    Men många män verkade inte ens bekymra sig om att läsa den utan tittade bara på mina bilder i fotogalleriet som fanns på den sidan och sen skrev de någon av dessa korta fraser eller något om hur snygg jag var eller vad de ville göra med mig. Jag brukade svara för att inte verka arrogant eller otrevlig. Men var aldrig intresserad av dessa män.
    Det fanns bara ett meddelande som drog till sig min uppmärksamhet.
    Och det var ett meddelande med humor som fick mig att skratta.
    Ett meddelande där han försökte beskriva sig själv på ett humoristiskt sätt och uppvaktade mig och skrev små söta saker till mig som fick mig att falla.
    Den mannen är jag fortfarande tillsammans med,snart 24 år senare.
    Han är inte heller över min liga utseendemässigt.
    Vi är nog snarare ganska likvärdiga i det avseendet.
    Inte heller var han speciellt rik.
    Jag var på god väg att ge upp nätdejtandet då han skrev till mig.
    Jag är glad att jag inte gjorde det.
    Så underbart att läsa hur du och din mans kontakt började :)

Annars bekräftar ju det du skriver hur de är för många kvinnor. Jag kan känna en viss oro över att så många män inte kommit längre i sin utveckling, bara det att de skiter i en presentation som man ansträngt sig för att skriva så bra som möjligt och bara ser en som ett stycke kött, gör mig verkligt förbannad!
  • Anonym (Ännu)
    molly50 skrev 2025-12-11 13:45:50 följande:
    Tack! Glad

Ja,jag håller med dig. Min man hade väl inte heller någon lång presentation. Så hade jag sett honom först så hade jag kanske inte nappat.
    Men när han skrev till mig så fångade han mitt intresse direkt.
    Så det handlar ju inte bara om profiltexten utan också mycket om hur man konverserar och uttrycker sig.
    Men många män verkar inte klara av detta. Och sen blir de bittra över att kvinnorna inte blir intresserade.
    Jag såg att en man startat en tråd här där han bad om råd för hur han ska lägga upp sin presentation. Då har man åtminstone viljan att försöka.
    Ja, det är ett uppriktigt och bra sätt, även om svaren han får på FL kanske inte alltid blir av det snällare slaget. Huvudsaken är att man försöker och anstränger sig.
  • Anonym (Ännu)
    Agda90 skrev 2025-12-11 14:39:34 följande:

RFSU har löst problemet på hur man hjälper ensamma män. De har gjort en dejtingmanual. Finns att ladda ner på deras hemsida. 

Nästan så att det skulle bli ett eget huvudinlägg så att de "stackars" ensamma männen här får se det, eftersom de är för lata för att ens ta reda på sådant.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?