Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?

RFSU har löst problemet på hur man hjälper ensamma män. De har gjort en dejtingmanual. Finns att ladda ner på deras hemsida. 

• Agda90
    Anonym (Ännu) skrev 2025-12-11 15:22:57 följande:
    Nästan så att det skulle bli ett eget huvudinlägg så att de "stackars" ensamma männen här får se det, eftersom de är för lata för att ens ta reda på sådant.
    Något jäkla egenansvar får de ta!

Sorry men det finns gränser för hur mycket jag daltar med andra människor. En människa i nöd kan jag hjälpa men en som har dragit på sig offerkoftan får klara sig själv!
  • Agda90
    Anonym (Jetaskinn) skrev 2025-12-12 11:53:23 följande:
    Det råder en ojämn fördelning mellan män och kvinnor inom vissa åldersgrupper. Dvs det är fler män än kvinnor. Dessutom är en stor del av kvinnorna i samma ålderskategori kvinnor från länder som Irak, Afghanistan, Somalia, Palestina, Nordafrika. Dessa kvinnor får av heders och kulturella skäl inte bli tillsammans med en sekulär eller kristen svensk man. Dock får avsevärt fler män och killar med bakgrund i dessa länder bli tillsammans med svenska kvinnor. 

På detta har du attca 40% av alla par bildas via nätet idag, på appar osv. Där råder katastrofala förhållanden för män. Jag vet flera rätt attraktiva och framgångsrika killar som lyckats vid sidan av nätet men som knappt fått en matchning efter flera månader på ex Tinder. 
    Detta beror på att en övervägande majoritet på apparna är män.

Sedan på detta har du den offentliga ensamheten som många idag upplever, i synnerhet män.

Det råder inga som helst tvivel på att detta är ett strukturellt problem. Ett problem som måstel ösas på högre nivå än att lägga all skuldbörda på individerna. 
    Det är fortfarande inte mitt ansvar att lösa. 

När det gäller dejting appar så har jag aldrig förstått tjusningen med dessa. Att gå ut och träffa människor i verkligheten är mer givande än att scrolla i en app och välja någon utifrån ett foto och en text. Det är som att beställa kläder från en postorderkatalog. Oftast är varan inte i närheten av hur den framstod i text och bild. Samma med människor. 

Ja, det är en ojämn fördelning mellan könen. Det innebär att det kommer alltid finnas de som inte har en partner av den anledningen att det inte finns någon partner att hitta. Det spelar ingen roll hur många förändringar man gör i samhället om den faktiska siffran säger att det finns fler män än kvinnor. 
  • Agda90
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-12-12 12:24:39 följande:
    Att skriva att det inte är ditt ansvar att lösa skriker ut att man är en fullblodsegoist som är supernöjd med situationen medan män lider av ensamhet. 

Det är inte förbjudet att vara en fullblodsegoist, det är bara så h-e´s osympatiskt. 

Din attityd öppnar visar vägen för ett egoistiskt samhälle. Här är vad vi kan förvänta oss i ett egoistiskt samhälle:

Män tjänar mer pengar än kvinnor. Det är bra för männen. Alltså skall löneskillnader mellan män och kvinnor öka. Extrapremier till män. 

Män är starkare och har ofta starkare sex-drift än kvinnor. Det är skönt för män. Alltså borde man ta bort brottsbegrepp som sexuellt ofredande, våldtäkt etc.

Förmåner till män som tjänar extra mycket, t.ex förtur i sjukvården. 
    Så vad tycker du att jag ska göra då? Skaffa mig en älskare så att en annan man inte är ensam?
    Skaffa mig fler manliga kompisar? 
    Hur ska JAG lösa problemet att män är ensamma anser du?

Eller är det inte så att om man känner sig ensam så ser man till att göra något åt saken? Lyfter på röven och går med i en förening, skaffar sig intressen av något slag där man kan lära känna folk?

Att du ens tar upp våldtäckt och sexuellt ofredande visar bara på att du är lagd åt det svinaktiga hållet. Och är du ensam så har du svaret där på varför!
    Men ska vi gå det hållet så kan vi ju kastrera alla män som våldtar men utan bedövning och med en något slö kniv. För tar vi bort brottsbegrepp som sexuellt ofredande och våldtäkt då inför vi självförsvar till varje pris för kvinnor!
  • Agda90
    Anonym (M6) skrev 2025-12-12 12:27:44 följande:
    En förändring man då skulle kunna göra i samhället är att en kvinna får gifta sig med flera män
    Och då ska män få gifta sig med fler kvinnor annars är det orättvist.... 

Och med tanke på hur många kvinnor som skriver att deras män inte bidrar i hushållet kan jag tänka mig att en del kvinnor känner hell no, varför ska de ta hand om en vuxen bebis till.
  • Agda90
    Anonym (Jetaskinn) skrev 2025-12-12 13:55:01 följande:
    Så kan man resonera om precis allt som inte drabbar en själv, att det inte är ens egna ansvar. Men då blir samhället mycket dåligt och osolidariskt. Nu är detta ett strukturellt problem som får stora negativa konsekvenser för många människor, därför bör man som medmänniska bry sig även om man givetvis inte måste. Men kom ihåg att nästa gång är det dig folk inte bryr sig om i ett visst avseende, och då är det inte lika roligt längre. Ex när du behöver äldrevård. ..

det finns flera saker man kan göra på strukturell samhällsliv, här är någa: 

1. Fri invandring och permanent uppehållstillstånd för alla kvinnor mellan 18-30 år. Bör ej gälla kvinnor från flyktingläger dock.  Premissen är att de inte har en manlig partner, barn, är gifta. 

2. Statligt reglerade dejtingappar som kräver bank id och som är icke vinstdrivande. 

3. Fler skattefinansierade evenemang och träffpunkter där män och kvinnor kan träffas. 

4. Stoppad asylinvandring. 

5. Skapa fler forum för människor generellt att träffas och bryts ensamheten. 
    Och hur löser dina punkter problemet när kvinnor väljer bort män för att de inte orkar med att leva med dem?
    Det räcker inte med att det finns tillräckligt många kvinnor för at lösa problemet. 

Om man känner att man är ensam så får man lyfta på arslet och hitta lösningar. Lite som jag fick göra när jag ville ha en förändring i mitt liv. Jag fick agera, hitta alternativ och lösningar, de ramlar inte ner i knät på en!
    Det finns gym, föreningar och andra ställen där man kan hitta gemenskap. 

Jag antar att du är man. I min värld finns det värre saker som behöver tas itu med än att män är ensamma. Fattiga familjer som inte har mat för dagen. Att vården är as dålig inom vissa områden som äventyrar liv. Barn som råkar illa ut.  Bara för att ta upp några exempel. 
Svar på tråden Vad kan vi göra för att hjälpa ensamma män?