• Wed 3 Aug 2022 15:56
    3205 visningar
    8 svar
    8
    3205

    Hur tidigt har ni gjort tillväxtultraljud?

    Är i v 21. Har gått uoo dåligt i vikt, precis som förra graviditeten. Då fick jag göra två tillväxtultraljud senare under grav, typ efter v 30 nån gång. Visade att bebisen skulle väga under 3 kg men han föddes helt frisk o vägde 3,3 kg.
    Allt såg bara bra ut på rul häromdagen, men efter mötet med min bm senare samma dag, tyckte hon ändå att vi skulle prata med spec.mödravården om tillväxtultraljud pga att jag tappat några kg i vikt sen inskrivning (har typ bim 18,5 nu). Men jag är ju bara i v 21. 
    När han ni, som tidigast, fått göra tillväxtultraljud efter RUL? 
    Min bm gick på 5 v semester i fredags o verkade tycka att jag kanske skulle gör att ul innan hon va tillbaka igen. 
    Jag är inte direkt orolig, men undrar hur tidigt man egentligen gör tillväxtultraljud. Hon har ju inte ens mätt min mage än...

  • Svar på tråden Hur tidigt har ni gjort tillväxtultraljud?
  • Wed 3 Aug 2022 16:29
    #1

    Ganska tidigt efter RUL. V.22 kanske? Gick på många med båda barnen. Speciellt den första för han var så stor tidigt.

  • Wed 3 Aug 2022 18:36
    #2

    Min BM sa till mig att man brukar göra TUL efter vecka 30. Men då var det om magen växte dåligt. För de flesta foster är likstora fram tills efter vecka 30 när de börjar lägga på sig mer vikt. Men kan ju vara olika beroende på vilken anledning man har. Om allt såg bra ut på rul tvivlar jag på att man gör ett ultraljud innan man börjat mäta magen. 

  • Wed 3 Aug 2022 20:36
    #3

    Till mig har läkarna sagt att fram till rul kring vecka 18-20 växer bebisarna lika snabbt men därefter kan skillnader börja visa sig, så för min del gjorde jag tex en kontroll i vecka 22+0 och då visade bebis på -19% så fick därför komma tillbaks två veckor senare för en kontroll, låg då på -18%, så gissar att man kan börja göra tul där efter rul någon gång med andra ord. 

  • Wed 3 Aug 2022 23:50
    #4

    Jag gjorde TUL ett par dagar innan förlossningen startade. Skillnaden låg på 1,2kg så man bör kanske ta det med en nypa salt med Obestämd

  • Thu 4 Aug 2022 07:01
    #5
    summer13 skrev 2022-08-03 23:50:25 följande:

    Jag gjorde TUL ett par dagar innan förlossningen startade. Skillnaden låg på 1,2kg så man bör kanske ta det med en nypa salt med  // Obestämd


    Nyfiken på om bebis då var 1,2 kg större än mätningarna? Tycker nämligen det verkar av vad jag hittills läst vara så att de oftast mäts fel åt de hållet att bebis är större än vad tul säger
  • Sun 7 Aug 2022 19:23
    #6
    Bebis2021 skrev 2022-08-04 07:01:34 följande:
    Nyfiken på om bebis då var 1,2 kg större än mätningarna? Tycker nämligen det verkar av vad jag hittills läst vara så att de oftast mäts fel åt de hållet att bebis är större än vad tul säger
    Ja precis!
    Gjorde tul pga stort första barn. De sa att bebis skulle vara "normal storlek" men ut kom en tös på nästan fem kilo.
  • Sun 7 Aug 2022 21:00
    #7
    summer13 skrev 2022-08-07 19:23:47 följande:
    Ja precis!
    Gjorde tul pga stort första barn. De sa att bebis skulle vara "normal storlek" men ut kom en tös på nästan fem kilo.
    Ojdå de var ju ganska felräknat då med andra ord, i mitt fall har bebis bedömts ligga på -19% så där hoppas man ju inte på felsökning åt fel håll så att säga..
  • Sun 7 Aug 2022 21:09
    #8

    Med fjärde barnet hade jag bokade TUL i v24, 28, 32, 36 och 40.

    Detta för att de tre äldre varit små och den tredje minst av alla.

    för mig har värdena stämt rätt bra. Ettan bedömdes väga 3020 gram dagen innan födsel och 3100 på vågen dagen efter. 


    Tvåan beräknades väga 2700 2 veckor innan förlossningen och vägde typ det vid födseln men jag tror de mätte ganska rätt och att han typ slutade växa på slutet (baserat på hur risigt han mådde när han kom ut)

    trean beräknades väga 2400 gram och vägde 2500 och fjärde beräknades vid full tid väga 3300 men hon tjurade kvar i magen 8 dagar över tiden och vägde då 3700 så det verkar rätt rimligt. 

Svar på tråden Hur tidigt har ni gjort tillväxtultraljud?