• Limajo

Minimalt rum till dotter,

Jag tror det där kommer att funka utmärkt i 4-5 år. Mina barn hade sitt (gemensamma) rum mest som leksaksförvaring och sovplats tills de kom en bit upp i skolåldern. Lekte gjorde de i vardagsrummet och pysslade på köksbordet. Många barn tycker det är mysigt med små krypin så så länge du har inrett rummet trevligt och det är bra luft därinne så är det ingen fara alls. Du kan ju fundera på om det går att ordna något ljusinsläpp också?

Som kuriosa fick jag höra när jag köpte min nuvarande lägenhet att de använt klädkammaren (bara något större än din) som rum för deras yngsta barn tills hon flyttade hemifrån när hon var 18.

• Limajo
    mammatill6 skrev 2022-08-05 10:28:32 följande:

Finns det ett sovrum så ge det till barnet och ta klädkammaren själv. Inte ok alls för barnet. Ska den ta hem kompisar till en klädkammare? Vingar sovit i vardagsrummet många år, det funkar

Hur många tvååringar tar hem kompisar?
  • Limajo
    mammatill6 skrev 2022-08-05 10:43:44 följande:
    Mina barn hade Ofta med kompisar hem från dagis eller grannbarn hemma. Men hur kan prioritera så att man lägger ett barn i en klädkammare.
    Vad är problemet med ett litet rum om barnet mest bara sover i det? Att rummet är benämnt klädkammare på en ritning?
  • Limajo
    mammatill6 skrev 2022-08-05 10:43:44 följande:
    Mina barn hade Ofta med kompisar hem från dagis eller grannbarn hemma. Men hur kan prioritera så att man lägger ett barn i en klädkammare.
    Jojo. Och det var säkert jätteviktigt för barnen att visa upp sina stora, alldeles egna rum då. Eller så var det det för dig?
  • Limajo
    mammatill6 skrev 2022-08-05 14:14:17 följande:

Var skrev jag det? Mina barn har inte haft enorma rum, eller egna rum i den åldern. Men det Hon beskriver kan ju knappast räknas som rum. 

varför kan inte mamman isåfall ta det?

Därför att en vuxen behöver en större säng, mer garderober etc än ett barn. Kanske behöver man en liten kontorsplats i sovrummet också.

Barn behöver också plats men allt måste inte vara ett eget rum när barnet är litet för då är de flesta barn ändå helst i samma rum som föräldern är i.

Dessutom är det väl knappast vettigt att det stora sovrummet ska stå oanvänt halva tiden. TS kanske så småningom träffar en ny partner. Ska de trängas i en enkelsäng då?

Det är inte bra föräldraskap att utplåna sig själv för saker som barnet ändå knappt bryr sig om.
Svar på tråden Minimalt rum till dotter,