• Anonym (Orolig)

När fick ni tillbaka luktsinnet efter corona?

Har nyligen upptäckt att jag knappt har något luktsinne från en dag till en annan. Har testat positivt för corona efter det. Nu är jag livrädd för att aldrig mer få tillbaka det :(

Hur har det varit för er andra, när kom det tillbaka? Gjorde ni något särskilt för att skynda på processen, t ex luktträning, eller lät ni det bara vara?

• Svar på tråden När fick ni tillbaka luktsinnet efter corona?
  • Anonym (Meto)

Jag tappade oxå luktsinnet. Minns inte hur länge men det var iaf 3-4 månader sen kom det tillbaka lite sakta

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Meto) skrev 2022-08-04 22:38:58 följande:

Jag tappade oxå luktsinnet. Minns inte hur länge men det var iaf 3-4 månader sen kom det tillbaka lite sakta

Skönt att höra åtminstone! Blev du helt återställd, såvitt du vet?
  • Anonym (44)

En vecka utan helt, sen kom det krypande tillbaka.
    Men efter några månader morfades  lukt- o smaksinne så allt luktade annorlunda. Minns inte hur länge, men det ändrades långsamt tillbaka 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (44) skrev 2022-08-04 22:45:12 följande:

En vecka utan helt, sen kom det krypande tillbaka.
    Men efter några månader morfades  lukt- o smaksinne så allt luktade annorlunda. Minns inte hur länge, men det ändrades långsamt tillbaka 

Oj! Så konstigt att det först verkade ok men sen blev annorlunda! Men samma fråga till dig, är du återställd nu tycker du?
  • lövet2

Jag tappade aldrig luktsinnet själv, men min mamma gjorde det helt och hållet. Efter ca 6 veckor kom det tillbaka plötsligt bara över natten.

• Anonym (35)

Det kom successivt tillbaka efter ca 3 veckor. Men viss mat snakar annorlunda ännu 2 år efter att jag insjuknade

• Anonym (Sinne)

Ca ett halvår helt utan och ca ett halvår till och från kände jag lukt och smak, men hade konstigt lukt i näsan sista halvåret..

• Anonym (Meto)

Jag tycker Att allt återgått till de normala nu

• Anonym (Jz)

Tappade luktsinnet helt, kände ingenting om jag stack näsan i kaffe eller hundmat tex. Det kom succesivt tillbaka. Först började jag känna lite av starka dofter efter 2-3 veckor efter tillfrisknande, helt återställd efter ett par månader. 

• Anonym (Orolig)

Ok, men tusen tack för alla era svar! Mönstret som jag verkar se är att det kan ta några veckor till några månader men att de flesta av er verkar ok i slutänden. Det får mig iaf lugnare :) Och ingen verkar ha gjort nåt särskilt för att få tillbaka luktsinnet heller, bara levt på som vanligt?

• Anonym (Jz)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-08-04 23:23:49 följande:

Ok, men tusen tack för alla era svar! Mönstret som jag verkar se är att det kan ta några veckor till några månader men att de flesta av er verkar ok i slutänden. Det får mig iaf lugnare :) Och ingen verkar ha gjort nåt särskilt för att få tillbaka luktsinnet heller, bara levt på som vanligt?

Jag tränade luktsinnet. Luktade på kaffe tex och fokuserade mig på att känna någonting. Om det spelade någon större roll är jag inte säker på. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jz) skrev 2022-08-04 23:30:06 följande:
    Jag tränade luktsinnet. Luktade på kaffe tex och fokuserade mig på att känna någonting. Om det spelade någon större roll är jag inte säker på. 
    Jag försökte det ikväll, nästan inget luktar. Kanel luktar träigt. Parfym luktar kemiskt. Lavendel, äpple och vanilj kunde jag känna någon kort sekund innan det försvann. Jag har en hel uppsättning olika doftoljor, de flesta av dem gav inget utslag alls. Jag får fortsätta helt enkelt.
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-08-04 23:35:35 följande:
    Jag försökte det ikväll, nästan inget luktar. Kanel luktar träigt. Parfym luktar kemiskt. Lavendel, äpple och vanilj kunde jag känna någon kort sekund innan det försvann. Jag har en hel uppsättning olika doftoljor, de flesta av dem gav inget utslag alls. Jag får fortsätta helt enkelt.
    så var det för mig ungefär. Det kommer tillbaka med all sannolikhet. Var inte orolig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jz) skrev 2022-08-04 23:41:53 följande:
    så var det för mig ungefär. Det kommer tillbaka med all sannolikhet. Var inte orolig.
    Tack {#emotions_dlg.flower} Jag blev mest ledsen och bedrövad eftersom jag inte kan känna någon doft när jag snusar på mitt lilla barn, det vore fruktansvärt att gå miste om det. Jag hoppas att du har rätt :)
  • Anonym (E)

Hade total avsaknad av lukt i ungefär 1,5-2 veckor, sedan kom den tillbaka helt 

• Anonym (C)

för mig tog det ca 6 månader.

försök att lukt träna ett par ggr per dag.

• Mia99

Jag tappade luktsinnet totalt, kände ingenting alls på drygt en vecka. Sedan kom det tillbaks långsamt, men förvrängt och allting med en svag doft av aska. Den där svaga röklukten är kvar fortfarande, sedan två år nu men jag har vant mig.

Däremot luktar allt som har lösningsmedel i sig numera helt oemotståndligt. Lacknafta, bensin, alkohol, tuschpennor, mjukgörare för gummi, lackfärg, eller terpentin. Jag bara fullkomligt älskar dessa dofter. Tack för det Covid...

• Emala

En vecka ungefär.   Förlorade lukt och smaksinnet totalt, kände absolut ingenting. 

• Anonym (gone)

Första 2-3 månaderna har jag nära noll luktsinne alls. Förlorade luktsinnet i 10 månader på det sätt att inget luktade som vanligt utan något helt annat, förutom enstaka saker som kaffe t.ex. Sedan kom och gick möjligheten att känna olika lukter under ett antal månader till. Efter 1 och ett halvt år började möjligheten att ha kvar luktsinnet kring specifika lukter stegvis. Idag 2 år senare har jag kanske fått tillbaka 85% av mitt gamla luktsinne. Många saker luktar fortfarande "fel". Smaken har det gått likadant för. 

Med tanke på hur lite jag kunnat känna under en så lång tid är jag otroligt tacksam för mina 85%. Det var extremt deprimerande under första 1.5 åren, speciellt eftersom alla mina favoritsaker luktade ingenting alls eller äckligt. 

• Anonym (Orolig)

Tack för era nya svar! Jag hoppas verkligen inte att det ska ta ett halvår eller längre, det värsta är ju inte att livet blir så mycket tråkigare utan dofter, utan att man faktiskt behöver det rent praktiskt också. Jag kan inte lukta på mat för att se om den blivit dålig (särskilt nu under rötmånaden), matlagningen kan bli konstig om man inte vet att det blir rätt (får väl gå på känsla där) och sen får man hoppas att man inte behöver ha koll på sådant som brandlukt under den här tiden.

Så stor skillnad det verkar vara i alla fall mellan olika personer!

Svar på tråden När fick ni tillbaka luktsinnet efter corona?