• Anonym (TS)

    Hur valde ni andranamn till barnen?

    Hu valde ni andranamn till era barn? Särskilt om ni hade flera namn ni valde mellan. 

  • Svar på tråden Hur valde ni andranamn till barnen?
  • Embla twopointoh
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-05 22:46:18 följande:

    En kollega är från Grekland. Enligt traditionen ska äldste sonen få farfars namn, äldsta dottern mormors namn. Sen kommer morfar och farmor. Tar en jäkla massa barn innan föräldrarna kan bestämma själva. 


    Lite så har det ju historiskt varit i övriga Europa också, även om det kanske inte alltid fanns någon generell "regel" för vilka namn som skulle komma i vilken ordning. De äldsta barnen fick samma namn som någon släkting, som föräldrarna, eller kanske en rik, barnlös kusin som man hoppades skulle testamentera sin rikedom till sin lille namne ...  Med de yngre barnen kunde man vara lite mer kreativ.

    En annan vanlig företeelse var att om ett syskon hade dött, kunde nästa barn med samma kön få samma namn som det döda barnet. Det tycker vi ju idag är jättekonstigt, nästan obehagligt.
  • mammabitch

    Eftersom alla tre har mycket ovanliga namn så har de fått lite mer vanliga namn som andranamn ifall de skulle föredra det. Då min man  kommer från ett annat land från början så har vi försökt välja namn som fungerar både här och där.

  • Kvinna1989

    Vi valde namn vi gillade som INTE fanns i någon av våran släkt (vad vi vet om iallafall) och som funkar i finland,sverige och norge eftersom vi har släkt där.

    Vi ville inte fortsätta traditionen med släkt namn :)

  • Anonym (Anonym man)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-05 19:31:57 följande:
    Hur valde ni andranamn till barnen?

    Hu valde ni andranamn till era barn? Särskilt om ni hade flera namn ni valde mellan. 


    Dotterns andranamn är samma som hennes mosters, äldsta sonens efter hans gammelmorfar, yngstas hans farfars som är ett släktnamn.


     


    Hans ena kusin döpt efter farfar och morfar, hans lillebror efter mormor och morfar, men som pojknamn Eugenia blev alltså Eugenio osv som är ett släktnamn 

  • fluu

    Vi följde min familjs namntradition, dvs ett "eget" tilltalsnamn och så ett släktnamn från vardera förälders sida. Att andranamnen i sig är vackra bryr jag mig egentligen inte om,  men namnet ska vara ifrån en viktig person och låta bra ihop med tilltalsnamnet och det andra andranamnet. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • PH76

    Båda våra barn har två mellannamn var, både från släkten. Tilltalsnamn var mer fritt men den ena fick gammelmorfsrs namn för att vi båda tycker att det är ett väldigt fint namn.

  • Anonym (H)

    Till döttrarna valde vi mellannamn som alla tjejer i min släkt har och till sönerna valde vi samma mellannamn som deras pappa har

Svar på tråden Hur valde ni andranamn till barnen?