• Veladis

Sjukskriven ända fram till förlossning?

Hej!
    Är just nu heltidssjukskriven för foglossning, är i v 33.
    Funderade på om man får vara sjukskriven ända fram till bf eller till det verkliga förlossningsdatumet, elelr om det är som med hp, att man måste ta av föräldrapenningen innan.
    Någon som vet...?

• Svar på tråden Sjukskriven ända fram till förlossning?
  • Tesie

Jag var sjukskriven hela graviditeten fram tills att Fabian föddes

• FruCissy

Det där är nog lite olika faktisk, beroende på personen i fråga.
    Men blir du sjukskriven till BF och bebisen kommer innan kan du inte få sjukpenning längre än tom dagen innan bebisen föds.

• Veladis

Fru cissy. Jo, det föstår jag ju... Men min stora tjej kom t ex på bf+16, och kanske denna bebis gör detsamma. Därför funderade jag på om man blir sjukskriven till bf eller tills nä bebisen egentligen föds.

• joan80

Jag är hemma och är sjukskriven tills bebben vill titta ut min dr skrev på intyget att det var fram till förlossningen.

• Veladis

Vad är ni sjukskrivna för?
    Jag har ju foglossning, om den kommer ju inte att bli bra förrän bebisen tittar ut. Jag är sjukskriven en månad i taget, jag ska till läkare den 28/3, bf är 9/5

• joan80

Jag har foglossningar, svåra smärtor i blygdbenet, sen problem i ryggen som strålar ut i vänstar benet vilket gör att jag inte kan sova försöker sova på höger sida tills man domnar bort där. Jobbar på kontor hela dagarna och med dessa besvär kan jag inte sitta ner eller stå spec länge.

• The Bumblebee

En del läkare sjukskriver ju till "partus" (alltså när bebisen verkligen föds och inte till bf) Medan andra skriver till BF.

Vet flera som blivit sjukskrivna till partus, men har en kompis nu som fick sin sjukskrivning t.o.m en vecka innan BF, det verkar vara så olika på läkare.

Du kanske kan be läkaren skriva till partus. Tror att försäkringskassan ibland har svårt att godkänna sjukskrivningar som är väldigt nära BF om man har graviditetskrämpor.

• beldaran76

Jag är sjukskriven tom två veckor efter BF, hur gör jag då? När barnet fötts ska jag ringa till FK då och börja ta föräldrapenning from den dagen barnet föddes eller kan man gå på sjukpenning även efter barnet fötts? Någon som vet?

• ebben

här får man INTE vara sjuk de 10 sista dagarna!

• Grannen

Jag ringde till fk och sa att nu har min dotter kommit och jag vill avbryta sjkskr. och påbörja föräldrape. Gick så bra så.

Svar på tråden Sjukskriven ända fram till förlossning?