• Illusion

    Går upp i vikt av att springa snabbare?

    Jag har ökat mitt löptempo och springer milen under 50 minuter och 5 km under 23 minuter. Styrketränar även. Då svarar vågen med att visa 2 kg plus på en vecka? Samtidigt har jag börjat ändra min kost, äter inte godis och bröd samt äter mindre portioner.
    Tanken var att jag skulle gå ned några kilo och inte upp. Skit!

    Nån som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Går upp i vikt av att springa snabbare?
  • Anonym (E)

    Sluta stirra på vågen!! Det är inte vikten som avgör om kroppen är hälsosam utan grundfysiken, konditionen mm.

  • KaptenOhoy

    På en vecka kan vikten flukturera 2kg utan problem bara baserat på hur mycket vätska/mat man har i kroppen.

    Är det så att du ändå går upp i vikt, så har du troligtvis börjat äta mer som följd till din ökade träning. Styrketränar du är ju chansen även att du fått lite muskler som har tätare densitet än fett - så det vore ju bra! 

  • Illusion
    Anonym (E) skrev 2022-08-06 17:05:05 följande:

    Sluta stirra på vågen!! Det är inte vikten som avgör om kroppen är hälsosam utan grundfysiken, konditionen mm.


    Jovisst, men vågar säger en del också. 
  • Illusion
    KaptenOhoy skrev 2022-08-06 17:05:27 följande:

    På en vecka kan vikten flukturera 2kg utan problem bara baserat på hur mycket vätska/mat man har i kroppen.

    Är det så att du ändå går upp i vikt, så har du troligtvis börjat äta mer som följd till din ökade träning. Styrketränar du är ju chansen även att du fått lite muskler som har tätare densitet än fett - så det vore ju bra! 


    Jag har inte börjat äta mer, utan mindre. Helt säker! 
    Har tränat sedan snart 1 år tillbaka med viktnedgång för att sedan stabiliseras i några månader. Nu ville jag köra ett ryck till, sista kilona. Har därför ökat intensiteten och minskat måltiderna. Japp, då går jag upp 2 kilo. 
  • EnAnonumius
    Illusion skrev 2022-08-06 16:57:20 följande:
    Går upp i vikt av att springa snabbare?

    Jag har ökat mitt löptempo och springer milen under 50 minuter och 5 km under 23 minuter. Styrketränar även. Då svarar vågen med att visa 2 kg plus på en vecka? Samtidigt har jag börjat ändra min kost, äter inte godis och bröd samt äter mindre portioner.
    Tanken var att jag skulle gå ned några kilo och inte upp. Skit!

    Nån som har erfarenhet av detta?


    Du styrketränar, utöver konditionsträning (löpningen)

    Här är en lite nyhet..
    Muskelvävnaden är tyngre än fettvävnaden.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KaptenOhoy
    Illusion skrev 2022-08-06 17:15:28 följande:
    Jag har inte börjat äta mer, utan mindre. Helt säker! 
    Har tränat sedan snart 1 år tillbaka med viktnedgång för att sedan stabiliseras i några månader. Nu ville jag köra ett ryck till, sista kilona. Har därför ökat intensiteten och minskat måltiderna. Japp, då går jag upp 2 kilo. 
    Ja, då kanske kroppen har dragit åt sig lite mer vätska för tillfället. 
  • Anonym (tjockismamman)

    Stirra inte dig blind på vågen.
    1kilo brukar kroppen kunna diffa från en dag till en annan.
    Du löptränar och styrketränar så grattis jag tror du har fått mer muskler.
    Måttband är en bättre hjälp att ha koll på kroppen, mät och skriv upp, kanske 2ggr om året. Hur sitter kläderna, 2 kilo muskler respektive 2 kilo fett sätter sig lite olika på kroppen.
    Jag försöker gå ner i vikt, i teorin är jag superduktig på hur jag ska träna och äta eftersom jag har elitsatsande barn som jag servar med proteinrik och hälsosam mat.
    Lycka till

  • Illusion
    EnAnonumius skrev 2022-08-06 17:25:37 följande:
    Du styrketränar, utöver konditionsträning (löpningen)

    Här är en lite nyhet..
    Muskelvävnaden är tyngre än fettvävnaden.
    Nyheten känner jag redan till. 
  • Anonym (Hejja!)

    Först -grattis till superbra resultat på löpningen! 
    Jag tränar inte riktigt som du, har fler oss styrka i veckan och endast ett löppass och därefter MTB. Men jag har gått ner i vikt under en längre tid och hamnade på en platå nu i slutet. För mig funkade d inte att äta mindre utan jag har kört på och nästan ätit mer och nu lossnade sista kilona. 
    I allmänhet tycker jag nog du ska se lite längre perspektiv också än en vecka. Det är så mycket som kan påverka, vätska, hormoner. Gå efter kläderna och hur du mår främst. Och ge det lite mer tid innan du väger dig igen. 

  • Glinda från Oz

    Det är vanligt att tjejer tillfälligt (under några dagar) går upp i vikt i samband med mensen. Kroppen samlar på sig vätska och man blir svullen. Tänk på var i menscykeln du är, väg dig om en vecka och se vad som händer. 

  • Illusion

    Nu har jag gått ned dessa kilon, vilket gör att jag står på plusminusnoll efter snart två veckors "deff". Märkligt!

  • Arcnice

    Till att börja med. Bra jobbat, låter som att du börjar få en riktigt bra kondis. 

    Några möjliga förklaringar för din viktökning.


    Din senaste vägning var inte korrekt och du vägde egentligen mer då än du tror att du gjorde.

    Bäst är att väga sig varje dag t.ex. direkt på morgonen efter att ha gjort sina toalettbehov och innan du dricker något. Sen räknar du bort de högsta och lägsta siffrorna för att eliminera "outliers". Då får du en mer pålitlig koll på hur din vikt förändras över tid.

    Se även till att vågen står på samma plats varje gång. Jag har märkt att min våg visar lite olika beroende på var den står eftersom golvet inte är 100% jämt och det blir lite olika tryck på vägen som kan visa en skillnad på några hekto (men det kanske bara är min våg som är dålig).


    Du har mer vatten och glykogen bundet i musklerna än vid förra vägningen. Har du ätit salt mat binder du t.ex. lite extra vätska, samma om du ätit mer kolhydrater (men jag fattade som att du skurit ner på dem). Dessutom om du ökat lite i muskelmassa gör ju även det att du lagrar mer glykogen och vatten i musklerna mot för tidigare.
    Sannolikheten att du gått upp 2 kg fett på 2 veckor är i praktiken 0 om det du säger om din kost stämmer. 2 kg fett skulle innebära att du fått i dig ca 14 tusen kcal mer än du gjort av med under de två veckorna.

    Att du skulle gått upp 2 kg muskler på 2 veckor är inte heller troligt, och förmodligen inte ens praktiskt möjligt om du inte har gener i absolut toppklass för att bygga muskler och tränat specifikt för att bygga muskler.

    Bli inte nerslagen av att vågen utan lägg mer fokus på det du ser i spegeln och ta med fördel foton med jämna mellanrum för att kunna jämföra hur din kropp förändras över tid.

    Kombinationen av spegel, våg och måttband är ju faktiskt det bästa för att se förändring över tid. Har du möjlighet att göra en kroppsfettsmätning då och då kan ju det vara bra också.
  • Anonym (Anonymous)

    Du vet att muskler väger va? Du vet oxå att när man stirrar på en våg så blir man knäpp. Inget fel och vara sund o träna o äta rätt, gör så själv MEN jag tränar och rör på mig för att kunna njuta av ALL MAT, tror de blivit en sjuk Värld, absolut vi ska ta hand om våra kroppar och må bra o inte bli feta men det kan gå över styr på andra hållet. Att hela livet kretsar kring muskler, träna, träna och träna så man istället går upp för man stressar över det. 

  • exandthecity

    Jag skaffade ett proffsigt styrkelyftarbälte för länge sedan. Nu har jag det på samma hål som när jag gick första året i gymnasiet. Trivs där. Går liksom inte att fuska med det bältet eftersom det är så kraftigt och brett så denna metod ljuger aldrig. Har inte stått på en våg på väldigt länge. 

  • Illusion
    Anonym (Anonymous) skrev 2022-08-10 20:35:16 följande:

    Du vet att muskler väger va? Du vet oxå att när man stirrar på en våg så blir man knäpp. Inget fel och vara sund o träna o äta rätt, gör så själv MEN jag tränar och rör på mig för att kunna njuta av ALL MAT, tror de blivit en sjuk Värld, absolut vi ska ta hand om våra kroppar och må bra o inte bli feta men det kan gå över styr på andra hållet. Att hela livet kretsar kring muskler, träna, träna och träna så man istället går upp för man stressar över det. 


    Inget jag har problem med. Jag tycker många kroppar har alldeles för mycket fett och för lite muskelmassa, även smala. Jag vill må bra länge, även som gammal, och det gör man i en vältränad och matbalanserad kropp. 


    Men när jag påbörjar min deff efter en lång tids muskelbyggande och går upp i vikt som ett svar på denna, vill jag givetvis veta vad jag gör för fel. Det är sjukt omotiverande! 


    Nu har jag gått ned mer i vikt och ligger på minus. Ökade proteinintaget, drack betydligt mer vatten och det gav resultat. 

  • piojosa

    Fett väger mindre än muskler så när du bygger muskler och förbränner fett så visar vågen mera det är fullt normalt.
    Skippa vågen och använd spegeln och kläderna som mått istället.
    Tänk även på vad du bör undvika för att inte vätska ska lagras i kroppen för det är något som många inte tänker på. 

Svar på tråden Går upp i vikt av att springa snabbare?