• Anonym (Barn)

Vem betalar när du och dina föräldrar gör något tillsammans?

Om du och dina föräldrar/svärföräldrar gör en aktivitet tillsammans, vem brukar betala?

Var och en betalar sitt, du betalar eller dina föräldrar/svärföräldrar?

Till exempel äter eller fikar på restaurang eller café, köper glass, går på nöjesfält etc

• Svar på tråden Vem betalar när du och dina föräldrar gör något tillsammans?
  • nnnnnnnn

Om de bjuder med mina barn på något så brukar det betyda att de bjuder barnen men vi brukar försöka få dem att ta emot bensinpengar eller inträde och någon enstaka gång tar de emot sådant.
    Om vi bjuder med dem för att det förenklar för oss, men det ändå är något de gillar att göra tex ber dem åka med till badland, så brukar vi försöka bjuda på det hela men ofta vill de betala tex hotellrum/stuga om det är övernattning (för dem själva alltså inte för oss alla) men vi brukar tex ta med mat så det inte blir så dyrt för dem att hjälpa oss... 
    Om de åker med enbart för att hjälpa oss, på något de inte skulle gjort själva eller direkt uppskattar så brukar vi få lov att bjuda på det mesta.

• Anonym (...)

Mycket olika. Om mina föräldrar bjuder in oss till något så brukar de betala. Är vi däremot tex ute och äter kan varje par betala för sitt.  

Hur gammal är du? Sånt kan spela roll. Jag är själv 50+ och mina föräldrar runt 80. Vi är ju så gamla så vi har egna stabila ekonomier sen många år och har inga småbarn längre. När barnen var små kunde mina föräldrar väldigt gärna bjuda på glass och sånt. 

• Anonym (Q)

Ofta är det någon som bjuder in de andra och då betalar de när det gäller att äta eller fika till exempel. Samma sak om någon har hyrt en stuga eller segelbåt så bjuder den in och står för kalaset. Jag skulle tro att mina föräldrar står för kalaset ca 60-70% av gångerna då de så gärna bjuder barnbarnen på fika och glass. Andra större grejer, till exempel biljetter eller hotell, så har var och en betalat för sig själv, med undantag för om det handlar om presenter. 

• Anonym (Barn)
    Anonym (...) skrev 2022-08-06 21:06:19 följande:

Mycket olika. Om mina föräldrar bjuder in oss till något så brukar de betala. Är vi däremot tex ute och äter kan varje par betala för sitt.  

Hur gammal är du? Sånt kan spela roll. Jag är själv 50+ och mina föräldrar runt 80. Vi är ju så gamla så vi har egna stabila ekonomier sen många år och har inga småbarn längre. När barnen var små kunde mina föräldrar väldigt gärna bjuda på glass och sånt. 

Jag är 45. Funderade på detta då jag pratade med några väninnor som blev paffa då jag sa att vi alltid betalat för både oss och mina föräldrar och svärföräldrar. 
  • EpicF

Lite olika. Ibland betalar alla var för sig, ibland bjuder vi (jag och min sambo) hans respektive mina föräldrar och ibland bjuder hans respektive mina föräldrar. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Barn) skrev 2022-08-06 21:11:05 följande:
    Jag är 45. Funderade på detta då jag pratade med några väninnor som blev paffa då jag sa att vi alltid betalat för både oss och mina föräldrar och svärföräldrar. 
    Det handlar mycket om inkomst, det är skillnad om föräldrarna har bättre ekonomi än man själv eller om de är fattigpensionärer. 
  • Anonym (40+)

Både mina föräldrar och svärföräldrar har kvar sina bjudarvanor från när vi var fattiga studenter. De blir gladast om vi tackar och tar emot så vi gör det. Skulle deras pengar ta slut (lär inte hända för svärföräldrarna) får vi väl börja bjuda dem istället.

• Anonym (40-plussare)

Gör vi något med mina föräldrar så betalar i princip alltid de. Vare sig det är en kaffe, restaurangbesök eller en resa. 

de få gångere vi gjort saker med svärföräldrarna har de betalat ibland men ofta inte. Och framför allt har det känts lite ansträngt när de har betalat, som om vi borde bocka och tacka och det är en stor grej. 

• Anonym (Mia)

Ofta vill föräldrarna stå för det när vi gör nåt tillsammans. De tycker nog lite att de hjälper och bidrar mycket till mina syskon och deras familjer medan jag bor längre bort och inte har egen familj. 

Däremot försöker jag att stå för notan med jämna mellanrum för det känns fel att de alltid ska betala för mig. Vi är alla vuxna med stabil ekonomi, och föräldrarna är pensionärer.

Svar på tråden Vem betalar när du och dina föräldrar gör något tillsammans?