• Hey19

    Dejta helnykterist

    Jag är relativt nyseparerade och har två barn. Jag har nu ett tag haft kontakt med en man som är knappt 10 år äldre än jag. Han verkar sund på alla sätt, men det är en sak som har fått mig att fundera. Han är helnykterist och han säger att det beror på att han inte gillar den han blir när han dricker och att alkohol sätter igång en massa tankar hos honom. Är inte detta en varningssignal? Låter det inte som om han har haft alkoholproblem? Det är svårt att ställa någon mot väggen innan man ens har setts samtidigt som jag inte har lust att ödsla tid på något som inte är bra. Det sista jag vill är att sätta mig och mina barn i någon obehaglig situation.

  • Svar på tråden Dejta helnykterist
  • Glinda från Oz

    Hur menar du att han skulle ha alkoholproblem nu när han inte dricker? På vilket sätt försätter hans nykterhet dig i en obehaglig situation? 

  • Guldnovan

    Det kan vara  en varningssignal men behöver inte betyda att han har ett missbruk.  Är han nykter alkis och arbetar med sitt beroende kommer han troligen vara öppen med det. Många är  principfasta och talar gärna om det. (Undantag finns förståss) 
    Han kan vara  en av de som beslutar sig för att bli  nykterist för han vet att de kommer gå åt skogen. 
    Eller så är det som han säger och det är ju en bra anledning. 

  • Hey19
    Glinda från Oz skrev 2022-08-07 00:24:21 följande:

    Hur menar du att han skulle ha alkoholproblem nu när han inte dricker? På vilket sätt försätter hans nykterhet dig i en obehaglig situation? 


    Jag tänker att det finns risk för återfall. 
  • Glinda från Oz
    Hey19 skrev 2022-08-07 00:31:23 följande:
    Jag tänker att det finns risk för återfall. 
    Återfall i vadå? Sa han att han var alkoholist? Det borde du skrivit i trådstarten i så fall.
  • Magical
    Glinda från Oz skrev 2022-08-07 05:20:02 följande:
    Återfall i vadå? Sa han att han var alkoholist? Det borde du skrivit i trådstarten i så fall.
    Jag tolkar TS som att de inte känner varann så bra än, så de har i så fall inte hunnit prata så mycket om sina bakgrunder. 

    Han behöver kanske inte ha varit alkoholist TS, men han verkar ha erfarenheter som han inte gillar, och då är det ju bra att han undviker alkoholen. 

    Jag undrar däremot hur han menar. Du skriver att han "inte gillar den han blir + det sätter igång en massa tankar hos honom". Vilken sorts tankar? Blir han stollig och tror han är superhjälte och ska göra saker som han inte kan? Blir han Mr Löööv och ska på alla kvinnor han får syn på? Blir han elak? Får han katastroftankar och blir rädd?
    Jag undrar de här sakerna för min teori är, att det som kan dyka upp när man är berusad finns ju inom en. Är det tex så att han blir elak när han dricker, så tror jag att de tendenserna kan finnas inom honom även som nykter, även om han då klarar av att hålla det i ordning. Vid en livskris kan säkert sådana saker komma fram även utan alkohol. 
    Nu hoppas jag att det inte är så alls, men mitt tips är förstås att du TS tar reda på mer, innan ni går vidare, träffar barnen etc. 
  • Glinda från Oz

    Det finns inget i det han sa som tyder på att han är alkoholist det är helt och hållet i ts huvud.


    Magical skrev 2022-08-07 06:40:07 följande:
    Jag tolkar TS som att de inte känner varann så bra än, så de har i så fall inte hunnit prata så mycket om sina bakgrunder. 
  • Guldnovan
    Glinda från Oz skrev 2022-08-07 05:20:02 följande:
    Återfall i vadå? Sa han att han var alkoholist? Det borde du skrivit i trådstarten i så fall.
    Det var ju det hon undrade. Var han nykter alkoholist eller nykterist? Vad var orsaken till att han inte drack? Det skulle jag också vilja veta om jag träffat en ny man. 
  • Guldnovan
    Glinda från Oz skrev 2022-08-07 08:19:58 följande:

    Det finns inget i det han sa som tyder på att han är alkoholist det är helt och hållet i ts huvud.


    Det är absolut ett tecken. 
  • Mortiscia80
    Hey19 skrev 2022-08-07 00:31:23 följande:
    Jag tänker att det finns risk för återfall. 
    Ja det finns det ju, oavsett om han varit beroende eller bara haft dåligt "ölsinne". 
Svar på tråden Dejta helnykterist