• Sun 7 Aug 2022 10:28
    4231 visningar
    9 svar
    9
    4231

    Hjälp behövs med dotter och hennes kompis

    Hejsan, jag behöver hjälp med en sak mellan min dotter och hennes väninna. De är bästa kompisar sedan de var 2 åriga och är nu 15. De gör allt tillsammans, lånar varandras kläder och köper likadana såklart. För några månader sedan jag och min dotter köpte klänningar för dom båda, för kompisen ville ha den samma som vi hittade.

    Nu närmar sig deras konfirmation och de har planerat kläder tillsammans. Varje gång jag har minskat min dotter att tiden går snart slut och vi måste fatta beslut med klänningen så svarar hon att jaa jaa vi ska gå och titta på med kompisen. Självklart borde min dotter lära sig att vara självständig men i hennes ålder är kompisar jätteviktiga och hon är väldigt lojal med kompisen på alla sätt. 

    Nå, nu har jag hört från kompisens mamma att kompisen faktiskt redan har köpt en klänning men vill inte berätta till min dotter så att hon kan inte köpa en likadan. Alltså hon ljuger åt min dotter att hon inte har köpt än. Jag kan väldigt bra förstå att hon vill inte berätta hurdan klänningen är eller på vilken butik hon har köpt den, men att påstå att den inte alls finns är något jag ser felt. 

    Så för att få min dotter förstå att det är dags att köpa klänningen själv berättade jag att kompisen redan har köpt sin. Och nu är kompisens mamma arg för mig för att jag har varit opålitlig med info hon berättat mig. Att vi borde inte påverka flickornas relation och förorsaka en möjlig bråk. Men hon själv visste att dottern ljuger och gjorde ingenting. 

    Vad tycker ni? Och svenska är inte mitt modersmål så därför alla fel med grammatik. :)

  • Svar på tråden Hjälp behövs med dotter och hennes kompis
  • Sun 7 Aug 2022 11:17
    #1

    Hej det är jag igen. Har ni inga åsikter vem som har gjort fel här? Om jag som mamma hörde att min dotter ljuger så skulle jag strax kräva henne berätta sanningen. För den andra förs till jättesvår situation i väntan på ett gemensamt beslut eller ändå samma stil om inte just precis densamma klänning, hur dumt det än är att vara så beroende av sin kompis.

    Kompisens mamma anser att jag borde ha bett henne att ta hand om saken så att min dotter inte får veta att kompisen ljuger. Vad skulle ni ha gjort? Säg nåt snälla för jag är jätte ledsen och förvånad. 

    Mvh den som började tråden

  • Sun 7 Aug 2022 11:22
    #2

    De ljuger och blir sen arga på dig för att det kom fram att de ljuger? Jag hade minimerat min kontakt med den mamman, inte bemött hennes anklagelser alls. Möjligen sagt: "tråkigt att du känner så" De verkar helt ärligt skitjobbiga att ha med att göra.
    Å andra sidan verkar din dotter var otroligt osjälvständig, förstår att kompisen tycker att det börjar bli jobbigt och vill ha en klänning hon själv valt. 
    Köp en egen klänning till din dotter och gå vidare med era liv. 

  • Sun 7 Aug 2022 11:26
    #3

    Du har inte gjort nått fel, det var ju dom som har ljugit. Sen när dom vet att din dotter väntade på sin vän också! Du måste ju tänka på din dotter och så att hon hinner köpa en klänning dessutom. 

  • Sun 7 Aug 2022 11:27
    #4
    Ocdmänniska skrev 2022-08-07 11:26:16 följande:

    Du har inte gjort nått fel, det var ju dom som har ljugit. Sen när dom vet att din dotter väntade på sin vän också! Du måste ju tänka på din dotter och så att hon hinner köpa en klänning dessutom. 


    Sen kanske prata med din dotter om att bli mer självständig, även om kompisar är viktiga, men man måste vara sin egen människa med 
  • compli­cit
    Sun 7 Aug 2022 11:33
    #5

    Det fanns ju en anledning att kompisen ljög. Det verkar som att det kanske är mer din dotter som vill att de ska klä sig exakt likadant, medan kompisen börjar växa ifrån det och nu gärna vill klä sig olika. De flesta flickor i 15-årsåldern vill ju vara ensam om sin klänning.

    Jag tycker att du ska prata med din dotter och försöka få henne att förstå att det var jobbigt för kompisen att berätta för henne att hon köpt en klänning. Fråga dottern varför hon tror att det är så. Är kompisen rädd för att såra henne? Är kompisen rädd för att dottern ska köpa en exakt likadan klänning och varför tror dottern det är så isåfall?

    Kompisen hade säkert gärna gått ut och klänningshoppat tillsammans om hon nu inte var rädd för att dun dotter skulle köpa en exakt likadan klänning.

    Det är svårt i den åldern då man mognar lite olika snabbt, din dotter vill vara kvar i det gamla där de är bff  och klär sig som tvillingar, medan kompisen vill börja hitta sin egen stil och sitt eget uttryck.
    Ingen av dem har fel i sina känslor, men här kan du vägleda dottern och uppmuntra henne till att börja köpa kläder som HON tycker om och trivs i, och de måste inte vara exakt lika som kompisens.

    Lögnen här är ju en konsekvens, inte problemet i sig.

  • Sun 7 Aug 2022 11:39
    #6

    Jag tycker att kompisens mamma är väldig konstig. Låter som ett barn som säger till kompis X något om kompis Y men som inte får föras vidare till kompis Z. Löjlig.

    Vad gäller din dotters kompis får man undra varför hon kände behovet att ljuga för din dotter. Är din dotter för "på"?

  • Sun 7 Aug 2022 11:43
    #7

    Tack för jättebra svar. Det största problemet här är kompisens mamma som är som sagt nu arg och tycker att jag är opålitlig. Vi har också umgåtts något genom åren för vi har ju känt så länge och varit bekanta och något slags vänner. "Du borde tänka mera vad som du berättar vidare. Min dotters ärenden är inte allmänna etc." Och det låtsas som hon inte alls anser att hennes dotter har gjort något fel. Bara jag är problem för jag höll inte deras hemlighet att klänningen finns. Vilka vänner beter sig på detta sätt? Men juu, vi går vidare och försöker förstå. Tack ska du ha alla! :)

  • compli­cit
    Sun 7 Aug 2022 12:14
    #8
    Lussekatt88 skrev 2022-08-07 11:43:53 följande:

    Tack för jättebra svar. Det största problemet här är kompisens mamma som är som sagt nu arg och tycker att jag är opålitlig. Vi har också umgåtts något genom åren för vi har ju känt så länge och varit bekanta och något slags vänner. "Du borde tänka mera vad som du berättar vidare. Min dotters ärenden är inte allmänna etc." Och det låtsas som hon inte alls anser att hennes dotter har gjort något fel. Bara jag är problem för jag höll inte deras hemlighet att klänningen finns. Vilka vänner beter sig på detta sätt? Men juu, vi går vidare och försöker förstå. Tack ska du ha alla! :)


    Vad säger din dotter om det hela? Kan hon förlåta kompisens lögn?
    Isåfall kan ju din dotter ringa kompisen och säga det och fråga om kompisen vill följa med och vara smakråd när hon ska köpa sin klänning.

    Det ÄR fel att ljuga och luras men de är också bara 15 år och lär sig tackla livet och jobbiga situationer. Även vi vuxna ljuger ju ibland för att ta oss ur jobbiga situationer eller för att inte skapa en jobbig situation,

    I det här fallet får ni nog ta det som en vit liten lögn som kompisen tog till för att skydda både din dotter och sig själv. Hon ville inte såra din dotter genom att säga att hon redan köpt en klänning. Och hon ville skydda sig själv att få ha en unik klänning.

    Om flickorna fortsätter vara vänner finns inga anledningar för den andra mamman att vara arg, hon är ju säkert arg för att hon skäms över sin dotters beteende men har svårt att säga det. 
  • Sun 7 Aug 2022 13:57
    #9

    Hennes dotterns ärenden är inte allmäna? Kan vara det dummaste jag hört, hon skulle inte ha berättat för dig då heller. Pratar du med hon nå mer så fråga hon om hon tyckte att det var en bra idé att inte berätta när alla visste att din dotter väntade på kompisen?. Och det var det ända du fick för att få dottern att köpa en klänning 

Svar på tråden Hjälp behövs med dotter och hennes kompis