• Anonym (Tea)

Ska jag testa igen eller onödigt?

Testade mig på ca bim -4/-5 och sen igen bim -4/-3, båda var negativa. Jag funderar på att köpa ett digitalt men det kanske är sjukt slöseri med pengar? Jag är nu på ca bim + 3-5. Enda symptomen jag har är lätt molande värk men inte speciellt ofta, kan ju lika gärna vara symptom på mens.

Senast fick jag positivt på ca äl+12, denna gång vet jag inte exakt när äl var men jag testade mig nån gång mellan äl+10-14.

Jag antog att jag inte var gravid eftersom jag använde ett sk testa tidigt test men börjar bli orolig att jag skulle vara det ändå.

Någon som varit i liknande sist? Jag har det lite tight med pengar denna månad pga en massa vabbande, annars hade jag köpt utan att tveka.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ska jag testa igen eller onödigt?
  • Anonym (E)

Om du är på bim + 5 så ska du få positivt utslag vid det här laget, annars är du inte gravid. Eller så kör du old school och väntar på mensen.

• Anonym (Tea)
    Anonym (E) skrev 2022-08-08 08:50:49 följande:

Om du är på bim + 5 så ska du få positivt utslag vid det här laget, annars är du inte gravid. Eller så kör du old school och väntar på mensen.

Måste man använda morgonurinen?  Går det bra att testa när som? 1 vecka sen jag sist testade mig och set var negativt.
  • Anonym (D)

Är du på bim + 5 behöver det inte vara med morgonurin 

• Anonym (Ägg)

Man kan inte passera BIM utan att vara gravid eftersom lutealfasen inte ändrar sig. Tiden mellan mens och äl kan variera massor, men inte tiden mellan äl och mens. Så gott som alla gravida får definitivt plus 5 dagar efter BIM. Jag har tagit hcg-prov den dagen flera gånger och haft som lägst 361. Du kan testa när som helst på dagen. Får du inte plus nu har du antingen haft ännu senare äl än du trodde och är inte på BIM och kan alltså vara gravid trots minus eller också är du precis på BIM, inte gravid och får mens typ imorron.

• Anonym (Tea)
    Anonym (D) skrev 2022-08-08 09:06:57 följande:

Är du på bim + 5 behöver det inte vara med morgonurin 

OK, jag väntar tills morgonen för säkerhets skull, då är jag på dag 36. 
    Anonym (Ägg) skrev 2022-08-08 14:37:36 följande:

Man kan inte passera BIM utan att vara gravid eftersom lutealfasen inte ändrar sig. Tiden mellan mens och äl kan variera massor, men inte tiden mellan äl och mens. Så gott som alla gravida får definitivt plus 5 dagar efter BIM. Jag har tagit hcg-prov den dagen flera gånger och haft som lägst 361. Du kan testa när som helst på dagen. Får du inte plus nu har du antingen haft ännu senare äl än du trodde och är inte på BIM och kan alltså vara gravid trots minus eller också är du precis på BIM, inte gravid och får mens typ imorron.

Nej, precis. Jag testar mig imorgon men jag känner mig exakt noll gravid. Borde jag inte haft några fler symptom vid det här laget i såna fall? Nu har jag redan köpt testet så är det bortkastade pengar så är det. Brukar normalt sätt inte ha så här lång cykel och jag hade känningar på mens för ca 8-9 dagar sedan men nu endast lite sporadisk molvärk. 

Tack ni som svarat!
  • Anonym (Tips!)

Om du vill testa tidigt och flera ggr, köp storpack av billiga teststickor av samma typ som används inom sjukvården? Då betalar du bara någon krona per test. Väldigt känsliga, för tidig testning. Jag köper bara digitala/dyra för att bekräfta ett positivt gravtest på sticka.

amazon.se kan du köpa t.ex. 25 gravteststickor från One Step för mindre än 3 kr styck (ca 64 kr), 10 miu/ml känslighet. Obs att liknande finns på t.ex. testlagret.se men för MYCKET dyrare pris (20 för 149 kr).

Köper även ägglossningsstickor från One Step via amazon.se, också billigt!

• Anonym (Tea)
    Anonym (Tips!) skrev 2022-08-08 16:15:37 följande:

Om du vill testa tidigt och flera ggr, köp storpack av billiga teststickor av samma typ som används inom sjukvården? Då betalar du bara någon krona per test. Väldigt känsliga, för tidig testning. Jag köper bara digitala/dyra för att bekräfta ett positivt gravtest på sticka.

amazon.se kan du köpa t.ex. 25 gravteststickor från One Step för mindre än 3 kr styck (ca 64 kr), 10 miu/ml känslighet. Obs att liknande finns på t.ex. testlagret.se men för MYCKET dyrare pris (20 för 149 kr).

Köper även ägglossningsstickor från One Step via amazon.se, också billigt!

Tack för tipset! Kan testa testlagret nästa gång :). Vill inte stötta amazon.. Tack igen för tips, svindyrt att köpa test på apotek
  • Anonym (Ägg)
    Anonym (Tea) skrev 2022-08-08 15:33:17 följande:
    OK, jag väntar tills morgonen för säkerhets skull, då är jag på dag 36. 

Nej, precis. Jag testar mig imorgon men jag känner mig exakt noll gravid. Borde jag inte haft några fler symptom vid det här laget i såna fall? Nu har jag redan köpt testet så är det bortkastade pengar så är det. Brukar normalt sätt inte ha så här lång cykel och jag hade känningar på mens för ca 8-9 dagar sedan men nu endast lite sporadisk molvärk. 

Tack ni som svarat!
    Alla gravida har inte symptom så tidigt. Det är därför så pass många blir förvånade när de testar plus för de anade inget. Kanske bara utebliven mens och vissa har inte koll på det heller. Och som sagt, du kan ha haft senare äl än brukligt också. Testa du. Vid minus och ingen mens på ytterligare en vecka testa igen.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Ägg) skrev 2022-08-08 16:46:36 följande:
    Alla gravida har inte symptom så tidigt. Det är därför så pass många blir förvånade när de testar plus för de anade inget. Kanske bara utebliven mens och vissa har inte koll på det heller. Och som sagt, du kan ha haft senare äl än brukligt också. Testa du. Vid minus och ingen mens på ytterligare en vecka testa igen.
    Hur vanligt är det att man har senare äl helt plötsligt? Kan det finnas en anledning?

Tack för dina svar!
  • Anonym (Möjligt)

Hej! 

Ville bara flika in med att jag själv testade negativt Äl+13 både morgon och kväll, och hade noll symptom så trodde det absolut inte tagit sig, gick ut och festade samma dag, dagen efter vaknar jag och känner mig konstig I magen trodde det såklart var bakismage men tog ett test iaf och där visade sig 2 tydliga sträck! 

Bara för att man testar negativt dagen innan bim betyder det inte att det är kört vilket jag lärde mig hårda vägen

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Ägg)
    Anonym (Tea) skrev 2022-08-08 16:56:54 följande:
    Hur vanligt är det att man har senare äl helt plötsligt? Kan det finnas en anledning?

Tack för dina svar!
    Fysisk stress, sjukdomar, infektioner och även covid-vaccinet tydligen kan ge utebliven eller senare äl än vanligt. Även åldern när man närmar sig 40 och mer. Händer då och då även för den mest regelbundne.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Ägg) skrev 2022-08-08 19:03:51 följande:
    Fysisk stress, sjukdomar, infektioner och även covid-vaccinet tydligen kan ge utebliven eller senare äl än vanligt. Även åldern när man närmar sig 40 och mer. Händer då och då även för den mest regelbundne.
    Har varit stressat som fan på sistone men det har jag liksom varit hela mitt vuxna liv..Du har nog rätt. Jag ska testa mig imorn men har Noll symptom att vara gravid. Vill vara det, har två missfall på raken i ryggen. Nu, som chans känns det som.
  • Anonym (Ägg)
    Anonym (Tea) skrev 2022-08-08 22:45:17 följande:
    Har varit stressat som fan på sistone men det har jag liksom varit hela mitt vuxna liv..Du har nog rätt. Jag ska testa mig imorn men har Noll symptom att vara gravid. Vill vara det, har två missfall på raken i ryggen. Nu, som chans känns det som.
    Hur går det ts?
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Ägg) skrev 2022-08-09 14:35:45 följande:
    Hur går det ts?
    Fick mens dagen efter, såklart :). Tack för att du frågade. Blir nya tag om några veckor igen..
  • mari123
    Anonym (Tea) skrev 2022-08-10 14:19:26 följande:
    Fick mens dagen efter, såklart :). Tack för att du frågade. Blir nya tag om några veckor igen..
    Lycka till När man blir gravid så behövs inte en massa provstickor egentligen för man VET!
  • Anonym (Ägg)
    Anonym (Tea) skrev 2022-08-10 14:19:26 följande:
    Det är rätta takter. På´t igen. Lycka till!
Svar på tråden Ska jag testa igen eller onödigt?