• Anonym (TS)

Varför jagar katter men inte hundar smådjur?

Har många bekanta med både hundar och katter, katterna kommer med smådjur hela tiden, möss, småfåglar och även ekorrar och harungar.

Men jag har aldrig hört talas om hundar som tagit smådjur. Är rovdjursinstinkten mer bortavlad på hundar än katter eller vad beror det på? 

• Svar på tråden Varför jagar katter men inte hundar smådjur?
  • Anonym (Tax)

På vissa hundar. Med andra jagar precis allt. Vänner hade en airedaleterrier som var hård på möss och råttor. Tog dock aldrig hem.

Sen får katter gå mer fritt och ägna sig åt jakt än hunder.

• Anonym (Jojo)

Vet hundar som tagit smådjur.
    Men hundar är det koppeltvång på och man måste ha god lydnad på en hund annars blir den farlig. Finns ju hundar som dödat både andra hundar och människor.

En katt är bara farlig för smådjur och de jagar för överlevnad djupt inrotat. Du kan inte lära en katt samma sak som du kan lära en hund, ex inte jaga.

• Martinetto
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 09:43:20 följande:

Har många bekanta med både hundar och katter, katterna kommer med smådjur hela tiden, möss, småfåglar och även ekorrar och harungar.

Men jag har aldrig hört talas om hundar som tagit smådjur. Är rovdjursinstinkten mer bortavlad på hundar än katter eller vad beror det på? 

Kanske för att dina vänner inte har frigående hundar?
    Naturligtvis spelar rasen in men de flesta hundar jagar om de får tillfälle.
  • Anonym (Råttis)

Googla dog hunts rats, så får du se. Det finns raser särskilt avlade för att jaga råttor och minkar, vad jag har förstått. 

• Anonym (Råttis)

Och en jag känner köpte en kanintränad bullterrier för att hålla kaniner borta från trädgården. 

• Louiselalalala

Jag har en Jack Russel terrier och han älskar att döda möss, råttor, minkar, ja i princip allt smått. Även flugor ger han sig på.
    När vi köpte hus i höstas tog han 3 st stora råttor på tomten. Så det finns hundar som tar smått.

• Lönnsirap

Nja.
    Både katter och hundar är rovdjur och hur mycket de jagar beror ju på både ras/lynne och faktisk möjlighet att jaga.

Djur har instinkten, men inte alltid möjligheten.

• Anonym (katter dödar)

Katter speglar ofta sina ägare, ingen respekt för andra. Katter dödar precis som människan bara för att de kan och tillåts av sina ägare. Hemskt!

• LFF
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 09:43:20 följande:

Självklart plockar de flesta hundar smådjur (och större djur) om de får möjligheten. Men eftersom man inte släpper ut hundar vind för våg utan uppsikt som man gör med katter så är det inte konstigt att katterna plockar mer smådjur än hundarna.
  • LFF
    Louiselalalala skrev 2022-08-08 12:04:19 följande:

Jag har en Jack Russel terrier och han älskar att döda möss, råttor, minkar, ja i princip allt smått. Även flugor ger han sig på.
    När vi köpte hus i höstas tog han 3 st stora råttor på tomten. Så det finns hundar som tar smått.

Bästa hundrasen

Din kommentar fick mig att tänka på den här gamla godingen med några JRTs som släpps lösa i en lada med råttor i:

• Anonym (Jojo)
    Anonym (katter dödar) skrev 2022-08-08 13:09:42 följande:

Katter speglar ofta sina ägare, ingen respekt för andra. Katter dödar precis som människan bara för att de kan och tillåts av sina ägare. Hemskt!

Alla köttätande djur dödar. 

Får de mat av människan behöver de inte döda men jaktinstinkten finns ju såklart kvar.
    Djur dödar inte av illvilja utan för överlevnad.

• Friger
    Anonym (katter dödar) skrev 2022-08-08 13:09:42 följande:

Jo, har tre katter som alla jagar möss. Därför jag har dem.

Hunden fångar också möss om han kan. Oftast blir det att han snor dem från katterna eller om jag hittar någon mus i någon av foder-lådorna. Då slänger jag musen till hunden. Blir oftast en kort jakt.
  • Anonym (Tax)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-08-08 14:35:57 följande:

Alla köttätande djur dödar. 

Får de mat av människan behöver de inte döda men jaktinstinkten finns ju såklart kvar.
    Djur dödar inte av illvilja utan för överlevnad.

Trors gott om mat, jagar min katter möss med stor glädje. De äter inte mössen, bara leker..... 
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Tax) skrev 2022-08-08 16:25:13 följande:
    Trors gott om mat, jagar min katter möss med stor glädje. De äter inte mössen, bara leker..... 
    ja men det är inte av illvilja.

Katter är inte onda, de är djur och har ett djurs beteende. Vi ska inte lägga in männskovärderingar i det.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Tax) skrev 2022-08-08 16:25:13 följande:
    Jag skrev även alla köttätande djur.

Och att jaktinstinkten finns kvar trots att vi ger mat.
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar!! Vi har alltid haft hund i familjen och jag kan inte minnas att vi någonsin behövt fostra någon av hundarna (6 hundar) till att inte jaga efter smådjur.

Men det är väl som flera säger, katterna går fritt, hundarna hålls mer strikt och alltsom oftast i koppel.

Svar på tråden Varför jagar katter men inte hundar smådjur?