• Mon 8 Aug 2022 12:33
    6120 visningar
    44 svar
    44
    6120

    Frågor om poly relation

    Hej jag och min sambo har varit tillsammans ett par månader, och igår sa min sambo att det finns känslor för en kompis till oss och att dom verkar vara besvarade. men att min sambo har känslor för mig också.
    Sen kom det något om poly relation men jag var i panik och lyssnade inte så mycket.
    Vi ska träffas ikväll efter jobben och prata igen, men känner mig bara så splittrad o rädd och undrar om eller hur en poly relationer ser ut o fungerar.
    Behöver ha något att komma med ikväll. 
    Det här inlägget är lika förvirrande som jag känner mig. 

  • Svar på tråden Frågor om poly relation
  • Mon 8 Aug 2022 13:10
    #11
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2022-08-08 12:50:30 följande:

    Han vill ha din tillåtelse att även ha andra kvinnor, trots att han är tillsammans med dig. 

    Är du inte själv inne på sånt så dumpa honom ögonblickligen! 


    Min sambo är tjej , och jag vet inte om jag vill att andra ska vara med oss.
  • Mon 8 Aug 2022 13:13
    #12
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-08 13:05:21 följande:

    Vet inte hur många såna här historier jag hört de senaste åren! Kille har relation med tjej, efter ett tag säger killen att han är poly och måste få ha relationer med andra för att må bra. Tjejen går med på det av rädsla för att annars vara intolerant och därtill mista relationen. tjejen blir olycklig, killen lever livet. 


    Det är ett jävla fult beteende tycker jag! Om
    man verkligen är poly så gör man det klart från början. Man väntar inte på att partnern är insyltad i en för att sen säga att hejsan hoppsan om jag inte får ligga med andra är det slut. 


    Det här är bara ett sätt för otrogna snubbar att framställa sig själv som offer. Kanske få gå i pridetåget t o m, och låtsas som att man är utsatt för förtryck (till skillnad från exempelvis homosexuella som faktiskt HAR blivit förtryckta och lidit massor). Det är ju en lysande idé: du kan vara ett svin och utnyttja folk och samtidigt vara offret och oberörbar. 


    Känner ett par stycken som faktiskt är poly på riktigt. De har naturligtvis bara relationer med andra som är poly. För annars funkar det ju inte. Den här killen tror jag inte tillhör den gruppen. Det här är bara en som vill ha kakan, äta upp den, och dessutom få en kaka till för att han är så normbrytande och modig. 


    Nej vi är två tjejer, men håller med att det här borde hon klämt ur sig tidigare.
    Min känsla säger mig att det här är inte jag, men vill få så mycket information som möjligt tills vi ska prata ikväll
  • Anonym (Mono)
    Mon 8 Aug 2022 13:15
    #13
    +1

    Som tidigare sagts, men ändrar inte förutsättningarna på egen hand i ett förhållande. Känner hon att hon måste ha sex med andra så är det dags för er att gå skilda vägar. För är du inte inne på poly kommer du bara må sämre och sämre.

  • Mon 8 Aug 2022 13:28
    #14

    Kan inte citera.

    Förstår att det känns jobbigt! Var otroligt taskigt av din sambo att inte berätta där dig att det är så hen vill leva innan ni vart sambo. Är en otroligt viktig detalj.
    Du får tänka dig för hur det känns allt, även om det känns jobbigt ibland och ibland inte. Är det något som du är bekväm med? Kan du tänka dig leva så? Är du beredd på att dela din sambo?. Jag vet personligen att jag inte skulle vilja dela min sambo tex, så för mig är det uteslutet helt. 

    Tror du behöver prata med din sambo som du ska om allt, hur hen tänkt sig och varför det inte kommit fram förens nu. 

  • Mon 8 Aug 2022 13:38
    #15
    -1

    Jag lever i en polygam (polygyni) relation med två kvinnor. 

    Det fungerar väldigt väl för oss, de två kvinnorna kommer bra överens och att vara tre vuxna underlättar enormt i vardagen.

    Det förutsätter dock att det är rätt typ av personer. Hade någon av dem varit svartsjuka så hade det aldrig fungerat. Då hade åtminstone en av dem mått dåligt.

    Känner du svartsjuka så skulle jag rekommendera att du tänker dig för ordentligt innan du går in i en sådan relation. Se till att ha träffat den andra personen ensam och se om det är någon du vill vara med.

  • Mon 8 Aug 2022 13:53
    #16
    DominantPoly skrev 2022-08-08 13:38:55 följande:

    Jag lever i en polygam (polygyni) relation med två kvinnor. 

    Det fungerar väldigt väl för oss, de två kvinnorna kommer bra överens och att vara tre vuxna underlättar enormt i vardagen.

    Det förutsätter dock att det är rätt typ av personer. Hade någon av dem varit svartsjuka så hade det aldrig fungerat. Då hade åtminstone en av dem mått dåligt.

    Känner du svartsjuka så skulle jag rekommendera att du tänker dig för ordentligt innan du går in i en sådan relation. Se till att ha träffat den andra personen ensam och se om det är någon du vill vara med.


    Bor ni tillsammans alla 3? och om ni gör det hur funkar det  praktiken ? är det alla med alla ? förlåt om frågorna är för personliga men vill verkligen förstå.
    Jag vet inte om det är svartsjuka jag känner mer ilska
  • Mon 8 Aug 2022 14:21
    #17
    -1
    Amaltea skrev 2022-08-08 13:53:40 följande:
    Bor ni tillsammans alla 3? och om ni gör det hur funkar det  praktiken ? är det alla med alla ? förlåt om frågorna är för personliga men vill verkligen förstå.
    Jag vet inte om det är svartsjuka jag känner mer ilska
    Har du tidigare i livet känt svartsjuka i någon situation?

    Ja, vi bor tillsammans alla tre.

    Ibland är jag med en, ibland med båda samtidigt. Är jag med båda så turas det oftast om eller att båda är på mig. Ibland är någon bara med och tittar på. Någon enstaka gång har det varit mer alla med alla men ena kvinnan är inte så förtjust i det så det är ovanligt. För mig spelar den delen inte så stor roll.

    Tittar man utanför det sexuella så umgås jag ungefär lika mycket med båda, däremot så umgås de mer med varandra än med mig. Mycket på grund av att de har mer tid men också för att de har en del gemensamt som är ointressant för mig, såsom att gå i affärer eller se på någon såpa.

    Sedan umgås vi givetvis mycket alla tre.
  • Mon 8 Aug 2022 14:38
    #18
    DominantPoly skrev 2022-08-08 14:21:37 följande:
    Har du tidigare i livet känt svartsjuka i någon situation?

    Ja, vi bor tillsammans alla tre.

    Ibland är jag med en, ibland med båda samtidigt. Är jag med båda så turas det oftast om eller att båda är på mig. Ibland är någon bara med och tittar på. Någon enstaka gång har det varit mer alla med alla men ena kvinnan är inte så förtjust i det så det är ovanligt. För mig spelar den delen inte så stor roll.

    Tittar man utanför det sexuella så umgås jag ungefär lika mycket med båda, däremot så umgås de mer med varandra än med mig. Mycket på grund av att de har mer tid men också för att de har en del gemensamt som är ointressant för mig, såsom att gå i affärer eller se på någon såpa.

    Sedan umgås vi givetvis mycket alla tre.
    Tack för svar, jag vet inte om jag är så pigg på att det ska bo en till med oss.
    Jag vet vem det är och det är en snäll person men inte min typ.
    och om vi kommer fram att det ska vara som vi har det så känner jag en osäkerhet eller finns en tanke i bakhuvudet tänk om hon ändå träffar den andra i smyg.
  • Anonym (A)
    Mon 8 Aug 2022 14:48
    #19
    Amaltea skrev 2022-08-08 13:07:13 följande:
    Jag har kvar min lägenhet så vi bor på bägge ställena. vi träffas inte varje dag men oftast. 
    Så ni är inte sambos då. Är ni exklusiva? 
  • Mon 8 Aug 2022 14:53
    #20
    Anonym (A) skrev 2022-08-08 14:48:41 följande:
    Så ni är inte sambos då. Är ni exklusiva? 
    Ja vi är exklusiva eller i alla fall trodde jag det, och jag uppfattar oss som sambos för vi "bor ihop" men men.
Svar på tråden Frågor om poly relation