• Anonym (Hjälp)

Hur ska en tonårstjej hitta rätt i djungeln av hudvårdsprodukter?

Guida mig. Min dotter är snart 14 år. Har en typisk tonårshy som är rätt ojämn. 

hon är intresserad av hudvård och tar hand om hyn ordentligt. Men hur ska hon veta vilken typ av produkter som är bra, och som är rätt i kombination och för henne? 

jag är inte särskilt duktig på sånt här och svårt att guida. Men hon skickar mig bilder på det jag ska köpa åt henne, blandning av apotekets produkter och olika märken hon sett och hört om. 

Hur har ni hjälpt era döttrar? 

• Svar på tråden Hur ska en tonårstjej hitta rätt i djungeln av hudvårdsprodukter?
  • Anonym (Hud läkare)

Jag skulle ha tagit med min dotter till en som är utbildad inom hud och hudvård.
    De har ett speciellt namn som jag ej kommer på nu. 
    De i första hand borde veta vad som är bra för din dotters hud. Samt att de borde kunna berätta hur din dotter sköter din hud bäst.

Lycka till.

• Kockobello

Jag tycker hälsokost har bra produkter, naturliga ingredienser så långt det går. T.ex. Dr Haushka eller Annnmarie Börlind. Köper hudvårdsprodukter endast från hälsokost.

• Anonym (Xix)

Man får prova sig fram. Det är ju en djungel så jag köper det min dotter vill prova så länge det inte är för dyrt.

• Anonym (Eldorado)

Eldorado har bra pris på tvål och lotion

• Anonym (Elena)

Hudvårdsprodukter från apoteket är ofta väldigt bra, milda, ofta utan parfym och passar känslig hy vilket såklart är bra för alla hudtyper. Det främsta man bör se till att göra är väl dels att inte använda väldigt aggressiva produkter, t.ex. scrubs med aprikoskärnskal eller andra stora korn som kan göra små skador i huden och såklart att alltid använda solskydd. 

Att prova sig fram är ofta en väldigt bra taktik. Man får lära känna sin hud och se vad som fungerar.

Var får hon information om hudvård? Läser hon om det på t.ex. reddit eller utgår hon mest från reklam eller vad som är trendigt på tiktok?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Elena) skrev 2022-08-08 17:52:12 följande:

Hudvårdsprodukter från apoteket är ofta väldigt bra, milda, ofta utan parfym och passar känslig hy vilket såklart är bra för alla hudtyper. Det främsta man bör se till att göra är väl dels att inte använda väldigt aggressiva produkter, t.ex. scrubs med aprikoskärnskal eller andra stora korn som kan göra små skador i huden och såklart att alltid använda solskydd. 

Att prova sig fram är ofta en väldigt bra taktik. Man får lära känna sin hud och se vad som fungerar.

Var får hon information om hudvård? Läser hon om det på t.ex. reddit eller utgår hon mest från reklam eller vad som är trendigt på tiktok?

Jag tror hon testar olika utifrån vad kompisarna har, vad som trender på TikTok och vad hon ser reklam för, typ. Hon kör tex Therese Lindgrens produkter och the Ordinary. 
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-08-08 17:58:25 följande:
    Jag tror hon testar olika utifrån vad kompisarna har, vad som trender på TikTok och vad hon ser reklam för, typ. Hon kör tex Therese Lindgrens produkter och the Ordinary. 
    The Ordinary är väldigt bra. Dom har väldigt mycket info på deras hemsida om deras produkter och när på dagen man bör använda dem, hur ofta, vilken kombination av produkter etc. Så det kan du kolla upp och läsa för att se till att din dotter använder produkterna på ett bra sätt. Ex. blir huden mer ljuskänslig av syror och då är det desto viktigare att använda spf.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Elena) skrev 2022-08-08 18:06:22 följande:
    The Ordinary är väldigt bra. Dom har väldigt mycket info på deras hemsida om deras produkter och när på dagen man bör använda dem, hur ofta, vilken kombination av produkter etc. Så det kan du kolla upp och läsa för att se till att din dotter använder produkterna på ett bra sätt. Ex. blir huden mer ljuskänslig av syror och då är det desto viktigare att använda spf.
    Åh tack! 
  • Blue Waffle
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-08-08 17:14:24 följande:
    Hur ska en tonårstjej hitta rätt i djungeln av hudvårdsprodukter?

Guida mig. Min dotter är snart 14 år. Har en typisk tonårshy som är rätt ojämn. 

hon är intresserad av hudvård och tar hand om hyn ordentligt. Men hur ska hon veta vilken typ av produkter som är bra, och som är rätt i kombination och för henne? 

jag är inte särskilt duktig på sånt här och svårt att guida. Men hon skickar mig bilder på det jag ska köpa åt henne, blandning av apotekets produkter och olika märken hon sett och hört om. 

Hur har ni hjälpt era döttrar? 

Undvik produter i möjligaste mån, tonårshud behöver andas.

I överigt så så skulle jag rekomendera Lush och Boady shop som har endast naturliga ingredienser och inte testar på djur. Även Idunoch ACO som finns på apoteket.

Undik billiga märken eller butiksmärken, typ H&M osv för de innehåller alldelses för mycket kemikalier.
  • Kockobello
    Blue Waffle skrev 2022-08-09 13:24:26 följande:
    Undvik produter i möjligaste mån, tonårshud behöver andas.

I överigt så så skulle jag rekomendera Lush och Boady shop som har endast naturliga ingredienser och inte testar på djur. Även Idunoch ACO som finns på apoteket.

Undik billiga märken eller butiksmärken, typ H&M osv för de innehåller alldelses för mycket kemikalier.
    Body shop har mer kemikalier i sina produkter än man kan tro. Då är Lush bättre. Och, som sagt, produkter från hälsokost. Lite dyrare kanske men väl värt. Weleda är inte så dyrt.
Svar på tråden Hur ska en tonårstjej hitta rätt i djungeln av hudvårdsprodukter?