• Anonym (F)

Pappor/partner svimmar vid förlossning.

Någon vars partner gjort det? Och hur gick det? Min man svimmar bara han typ går in på ett sjukhus och han vill helst inte vara med på förlossningen men kommer vara det ändå. 

Finns det nåt man kan göra för att förebygga? 

• Svar på tråden Pappor/partner svimmar vid förlossning.
  • nnnnnnnn

Är nog inte särskilt vanligt ,

Prata med BM om detta och skriv in i förlossningsbrevet.

Förebygg så gott det går tex stannar han vid ditt huvud, gärna med ryggen mot din underkropp så att han är riktad enbart mot ditt ansikte. Han ska äta och dricka regelbundet. osv.

• Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2022-08-08 17:28:45 följande:
    Pappor/partner svimmar vid förlossning.

Någon vars partner gjort det? Och hur gick det? Min man svimmar bara han typ går in på ett sjukhus och han vill helst inte vara med på förlossningen men kommer vara det ändå. 

Varför ska han vara med om han ändå ska vara avsvimmad? 
  • Tow2Mater

Vem tar hand om honom om han svimmar? Ska han bara få falla i golvet? Eller ska BM hantera det också?

• Anonym (Inte ovanligt)

Vill bara säga att det är INTE ovanligt att män kan bli yrsliga när barnet är på gång, speciellt inte i slutskedet. I det här fallet är det bra att ni vet i förväg och kan meddela undersköterska/barnmorska så fort ni kommer in på förlossningen. 
    Ha ett glas saft eller sockerdricka inom räckhåll (till honom) och se till att din partner sitter uppe vid ditt huvud, kanske hålla din hand eller så. Är det en okomplicerad förlossning/graviditet är det oftast barnmorskan som har koll på läget och undersköterskan finns till hands för att hjälpa och stödja er och hen. Det är bra om partnern säger till om han blir yr, istället för att plötsligt tuppa av på golvet.

Oftast finns det små fotöljer för partnern, fråga om den kan stå nära dig/vid ditt huvud så han kan sitta i den.

• MagganTop

Min sambo svimmade under krystvärkarna, självklart tog en bm hand om honom. Han fick blodsockerfall så fick saft och sätta sig i korridoren ett tag. Så mitt tips är väl att dricka/äta regelbundet samt ha en stol i närheten så han kan sitta ned. 

ps min sambo kvicknade till innan bebis var ute Flört

• Anonym (A)

Är nog inte så vanligt. Berätta för BM:

• Anonym (X)

Min pappa var med när jag föddes, sätesbjudning och ganska dramatiskt. Han svimmade inte men fick ett svårt astmaanfall. Han klarar inte av sjukhus, hatar det. Hade nog varit bättre om han stannat hemma, var inte till mycket stöd eller hjälp och tyckte allt var fruktansvärt. 

När jag förlöstes med kejsarsnitt tyckte min man att det var fantastiskt att få ta emot sitt nyfödda barn och se det på en gång, Men han blev så berörd av allt blod etc att han inte kunde ha sex med mig på många månader, han tänkte bara på allt blod och elände. Han blir också panikslagen om någon är sjuk, om det sker en olycka etc. Han börjar stamma och gör inget vettigt. Verkligen en klippa. Inte. 

• Anonym (code blue)

Min man svimmade när jag skulle föda vårt andra och (den något oerfarna) förlossningsläkaren tryckte på "code blue"-larmet så vi hade massor av folk springandes i rummet ett tag. Lite pinsamt tyckte min man, som inte bara fick gliringar om hur han alltid ska ha all uppmärksamhet utan även fick dras med smeknamnet "code blue" bland sina kompisar ett tag, men allt gick bra.

Under förlossningarna av våra två andra barn har han lyckats hålla sig upprätt. Det är typ den enda uppgift jag har gett honom - att inte svimma, eller om han nu måste göra det i alla fall inte skada sig. Vi har haft helt fantastiska barnmorskor med på alla förlossningar, som inte har tyckt att det var konstigt och som har sett till att de har kunnat hjälpa mig med det han inte fixar.

• Anonym (Som)

Samma som anonym x. När jag föddes (sätesbjudning där jag inte levde när jag kom ut) min pappa svimmade, kom ett helt läkarteam till honom också. Min morsa svimmade för den delen med.. 

• Friger

Nu är jag inte särskilt känslig för blod och sådant. Men jag har brukat ha med mig lite mackor, dricka och kaffe i termos när mina barn föddes. Utom den första då, så jag lärde mig.

Kan tänka mig att är man känslig så hjälper det nog inte att fasta innan. Det är ju ofta mycket väntan. Eller har varit så för min del i vart fall.

• klyban
    Anonym (F) skrev 2022-08-08 17:28:45 följande:

Haha, den förlossning jag var med om, skulle nog få dessa att dö istället då Flört
    Och efter förlossningen och när moderkakan inte lossnande och den kaskad av blod som kom när navelsträngen sen gick av när de drog som galningar för få ut moderkakan.

Dom hade redan täckt upp med en stor plast när de började dra, men inte mycket till skydd för resten av golvet.
    De mätte upp 1,3L blod som kom ut, och faan vad jobbiga de var med mig då, och "ojoj du ska inte vara rädd...." och så vidare och höll på, fast än jag förklarade för dom det spelar ingen roll.

Din man dock, det låter som han har fobi för sjukhus eller något sånt som triggar han till detta.
    Och är nog inte alls svårt och få reda på varför, för det borde han veta vad som fått han sådan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (stöttande)

Jag har en man som inte följer med barnen till tandläkaren och undviker att plåstra om äckliga sår. Kan inte filea fisk heller för den delen.
    Men när han måste så skärper han till sig, sittande vid mitt huvud var han en klippa och förlossningen.
    Han svimmade eller spydde inte en enda gång.

• Anonym (F)
    klyban skrev 2022-08-09 15:52:58 följande:

Haha, den förlossning jag var med om, skulle nog få dessa att dö istället då Flört
    Och efter förlossningen och när moderkakan inte lossnande och den kaskad av blod som kom när navelsträngen sen gick av när de drog som galningar för få ut moderkakan.

Dom hade redan täckt upp med en stor plast när de började dra, men inte mycket till skydd för resten av golvet.
    De mätte upp 1,3L blod som kom ut, och faan vad jobbiga de var med mig då, och "ojoj du ska inte vara rädd...." och så vidare och höll på, fast än jag förklarade för dom det spelar ingen roll.

Din man dock, det låter som han har fobi för sjukhus eller något sånt som triggar han till detta.
    Och är nog inte alls svårt och få reda på varför, för det borde han veta vad som fått han sådan.

Han har typ aldrig varit på sjukhus. Så någon anledning vet han inte. Han är bara rädd, säger han. 
  • Anonym (M)

Låter jobbigt med män som svimmar så lätt. 
    Min man förlöste vår dotter hemma eftersom varken taxin eller ambulansen kom i tid.

Det skulle ha varit riktigt olyckligt om han skulle ha svimmat. :)

• klyban
    Anonym (F) skrev 2022-08-09 17:28:45 följande:
    Han har typ aldrig varit på sjukhus. Så någon anledning vet han inte. Han är bara rädd, säger han. 

Det brukar ha en anledning i grunden och något som uppfattats som trauma.
    Men låter som han kommer ha stora problem sen med detta och när hälsoproblemen hopar sig med åldern.
    Och det går ju inte säga han ska söka för det, för då är vi en paradox Tungan ute

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2022-08-09 17:40:35 följande:

Det brukar ha en anledning i grunden och något som uppfattats som trauma.
    Men låter som han kommer ha stora problem sen med detta och när hälsoproblemen hopar sig med åldern.
    Och det går ju inte säga han ska söka för det, för då är vi en paradox Tungan ute

Bull. Stress och rädsla kan gora man svimmar, helt utan bakomliggande ordsaker!
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2022-08-09 17:47:15 följande:
    Bull. Stress och rädsla kan gora man svimmar, helt utan bakomliggande ordsaker!

Sure, men då borde inte vara så selektivt och sjukhus/vård/förlossning.
    Och sen inväntar vi om TS bekräftar ditt påstående.

Och självklart har det någon grund, men vilken är bra fråga,

Svar på tråden Pappor/partner svimmar vid förlossning.