Embla twopointoh skrev 2022-08-19 08:03:44 följande:
Någon typ av modersmålsundervisning som stöder undervisningen på svenska, och/eller att dessa lärare finns med i klassrummet? I förskoleklass är det ju mest lek. Jag är ingen pedagog eller didaktiker, exakt förfarande lämnar jag till experterna.
Ja, jag menar inte att det inte skulle innebära vissa problem att barn inte kan svenska när de börjar skolan. Men jag tror inte heller att lösningen är obligatorisk förskola (kanske obligatorisk språkundervisning för hela familjen, med faktiska krav på att ha uppnått en viss nivå på svenskan?) och tvångsomhändertagande.
Högre språkliga krav överlag på lärarutbildningen vore också bra, man ska inte få godkänt om man inte kan stava, särskriver och inte kan grammatik.Det är faktiskt direkt pinsamt att man kan ta sig igenom en högskoleutbildning till lärare utan att kunna stava till egentligen eller skriver att något är super bra.
Jag tror ju verkligen inte att resurser finns till det, med tanke på läget idag. Att lägga till en till nivå på förskoleklassen.
Problemet är väl att vi har ett system som är uppbyggt för att barnen pratar det språk de ska undervisas på när de börjar. Och om de inte gör det kommer de falla efter. De barnen med mer språktalang och hjälp hemifrån kommer ta ikapp det fort, de barnen som saknar stödet och kanske är blygare kommer tappa, och riskera ett sämre språk, vilket faktiskt kommer slå hårt sen - språk är en stor nyckel till mycket. Det blir att ge en ojämlik start för dem. Att bara tänka att det löser sig nog är inte snällt mot den senare gruppen.
Jag tror inte heller på tvångsomhändertagande, och inte på förskola som lösningen på allt - men att bara släppa det och säga att det nog ordnar sig och lita på att en redan nu ekonomiskt blödande skola kommer kunna stötta de här barnen extra är en utopi.
Håller dock helt med dig om kravet på lärare - det måste upp. Den som ska undervisa måste kunna saker. Allt annat är pinsamt för den svenska lärarutbildningen.