Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Rösta blått = SD?

Flash Gordon skrev 2022-08-11 09:19:24 följande:
    Fast det innebär inte att du "inte får" rösta på L.

Du behöver bara ta ansvaret, inför dig själv, för vad du samtidigt stödjer och det är väl kanske snarare där skon klämmer?

Ungefär som alla som funderar på att rösta på C som måste ta ansvar för att de samtidigt stöttar V.
    Men det här tankesättet gör att vi alltid kommer låsa oss i block vilket är uselt demokratiskt sett anser jag. Jag vänder mig emot att hela röstförfarandet mer blivit att skrämma folk i vad de får på köpet än att partier lyfter fram vad de själva står för.

S verkar ju mkt gå till val på att skrämma folk att allt utom dem är en röst på SD. Inte på varför man ska välja dem - trots att SD vuxit under deras tid vid makten.
  • Anonym (Nej)
    Hamngatan100 skrev 2022-08-11 09:41:06 följande:
    Vem har skällt på dig?
    Det är jag som ställt frågan om det är så att borgerlig röst är lika med en röst på SD.
    Men Limajos inlägg om att fler röster på andra borgerliga partier späder ut SD's inflytande, förutsatt att det bara är Kristersson som är nära kompis med Jimmie.
    Folk i verkligheten - allrså utanför FL ;).

Jag tycker retoriken i din frga visar på tonen som satt sig - att en röst på något högerparti är en röst på Sd - är ful i dig eftersom den tar fokus från vad för samhälle partierna själva vill främja. (På samma vis som att en röst på C är en röst på V, två partier som inte direkt har samma vision om ett samhälle.)
  • Anonym (Nej)
    Hamngatan100 skrev 2022-08-11 10:16:08 följande:
    Nä det var en fråga på riktigt. Inte ett påstående förklädd som en fråga.
    Kanske lite fördom och antagande möjligtvis. Men jag har får bra svar och inputs från flera av inläggen. Känner mig lite klokare och har ett bättre utgångsläge för att min rösta skall hamna på rätta stället för mig.

Förstår. exakt den typen av förklädda påståenden är dock väldigt vanliga för att skambelägga de av oss som vill rösta på tex L. De används för att liksom skapa en ton där vi får skulden för allt SD gör sen för att vi ?röstade på dem? och vill skapa en skam att rösta på det parti man vill.

Det tycker jag är i grunden fel. Det är ju som att säga att man inte borde rösta S för att man då är med och skapar ett samhälle där SD blivit så starka. 

Jag undrar lite också hur bra det blir för landet och politiken om allt bara kokar ned till frågan om SD. Det känns som det är det enda jag hör i debatten nu - hur olika partier ska förhålla sig till dem. Inte vad de själva vill. Det sörjer jag detta valår.

• Anonym (Nej)

Därrmot kan jag erkänna att jag anser att det här är det svåraste val jag röstat i.

Jag tycker inte saker går så bra just nu, jag tycker inte som S i för många frågor. Jag  håller heller inte med V alls i synen på samhället och människor. Jag är också inte alls imponerad  av MPs jobb för miljön.

De två partier jag röstat på historiskt är C och L. Jag är nog i grunden mer åt L. Dock är jag inte glad i att ge SD budgetinflytande eftersom jag ser detas lösningar på svåra problem som för populistiska och ja, många i styret där har givit uttryck för en rätt otrevlig människosyn.
    Röstar jag dock C röstar jag ju på nuvarande regering med S och V vilka verkligen inte är min idealsyn på samhället.

För första gången har jag velat om jag ska rösta blankt. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Vänsterut tack!) skrev 2022-08-13 13:07:42 följande:
    Det nya utspelet från L är ju att de vägrar ingå regering med SD vilket alltså utesluter M+SD+KD+L som ett regeringsalternativ. Kan tänka mig att liberalerna ännu en gång kommer att fria till S för de har ju tidigare visat att de vänder kappan efter välkomst. C vägrar ju dessutom samarbeta med V som ju är större än C som kanske står ensam till slut, vilket är enda vägen framåt för en lyckad rödgrön regering eftersom C varit stoppkloss i 8 år och stor skuld till varför samhället ser ut som det gör idag med alla kompromisser och dödlägen. Bort med Annie och in med Nooshi is the way to go och att MP gör skäl för sitt namn.
    MP sålde ut miljöbalken för Cementa. 
  • Anonym (Nej)
    Flash Gordon skrev 2022-08-14 07:24:01 följande:
    Det nya utspelet är att SD sagt att de inte stödjer en regering med L.

Regeringen för det blå-gula blocket blir KD+M med SD som stödparti och möjligen L - om de kommer in och om de får alla sina representanter att rösta som partiledningen vill att de ska göra. Det finns L-kandidater som öppet säger att de ska rösta emot M om M samarbetar med SD.

Att välja mellan C och L är som att välja mellan en socialdemokratisk regering och kanske en socialdemokratisk regering.

L:s problem är att ingen idag vet vad de kommer att rösta på efter valet, även om deras partiledare nu säger att de hör hemma i det blå-gula blocket. Se saknar trovärdighet.

Kallar man sig själv liberal kanske man istället ska rösta på Klassiska Liberala Paritet. Det finns någon signatur här på forumet som säger sig göra det.
    Eller så röstar man på liberalerna som liberal. 
  • Anonym (Nej)
    Hamngatan100 skrev 2022-08-16 08:56:59 följande:
    Vad är för och emot Cementa-grejen.

Eller jag vet ju några av fördelarna, vad är nackdelarna?
    Nackdelen är ju att man typ skrev om miljöbalken för att möjliggöra just för Cementa. Dvs det var förbjudet enligt miljölagar men för att ge Cementa möjligheten skapade man en skrivning som är rätt skräddarsydd för just Cementa och gick runt en stor miljölagstiftning för deras skull. Man fick stark kritik från Lagrådet att det inte är meningen att man ska göra på det viset (hur stark är en miljölag om man ändå justerar i den temporärt för att kunna bryta mot den?) men man gjorde så ändå.

Cementa skulle inte fått fortsätta sin verksamhet för att den inte kunde visas vara tillräckligt hanterad sett ur miljöhänseende men nu fick man ändå möjlighet till det.

Dvs man gick ifrån de lagar som finnsi landet för att skydda miljön. Det sätter ju en kass praxis - nästa stora bolag som bara MÅSTE bryta mot miljölagar  kan ju hävda att undantag skapades för Cementa och så urvattnas det.
  • Anonym (Nej)
    Flash Gordon skrev 2022-08-16 09:46:12 följande:
    Det är rimligt att justera en lag som ger orimliga effekter.

Det stod mellan ett avbrott i svensk cementproduktion och stillestånd på byggen i Sverige och den lokala miljön i ett Natura 2000-område på Gotland.

Ännu rimligare är förstås att redan när man skriver miljölagarna tänka genom scenarion som detta där nationella intressen står emot ett lokalt intresse och anpassa lagen därefter.

Inte enligt Lagrådet. 

Det är orimligt att skriva om en lag så att omskrivningen enbart passar ett bolag. Det var också Lagrådets syn på det. 

Det blir att när det passar så kan man göra avsteg, särskilt med så starka röster som Cementa har. Då blir tillslut Natura2000-områdena mindre värda och urvattnade.

• Anonym (Nej)
    Hamngatan100 skrev 2022-08-16 09:53:41 följande:
    Så det negativa i sak är själva ändringen av lagen och att den blivit urvattnad?

Finns det inget reellt negativt på plats?
    cementa kunde ju inte visa på att man inte belastade miljön otillåtet. Det är ju negativt på plats. 
  • Anonym (Nej)
    Hamngatan100 skrev 2022-08-16 10:37:17 följande:
    OK. Är inte så påläst om effekterna. Men ett ickebevis på att miljön inte belastades otillåtet låter inte jättehemskt i mina öron. Alternativet känns i min värld mycket värre.
    Det vinns säkert delar i lagen som behöver fräschas upp och anpassas.

Det var nog ett vettigt beslut.
    Hade det däremot varit M som gjort det hade du (och andra) kraftigt anklagad dem för att vara anti miljö.
  • Anonym (Nej)
    Gullvivor skrev 2022-08-16 11:27:29 följande:
    Om ett barn inte går på förskola alls (hur vanligt är ens det?) så är det givetvis så att barnet hamnar efter i början. Men barn lär sig snabbt, det är ändå förskoleklass och inte högskola där man måste prestera direkt. Man hamnar inte efter och lever i utanförskap bara för att man inte får höra svenska varje dag de första åren i sitt liv. 

Och barn som börjar förskola senare hinner lära sig svenska innan förskoleklassen även om språket inte blir lika perfekt som det svenska barnets språk, men vad gör det? 

Det handlar snarare om att man anser att barn till invandrarföräldrar lider av att gå hemma och att ungarna bara måste få i sig lite svenska värderingar så tidigt som möjligt, men senast som 2 åringar för annars kommer det sluta med att de blir kriminella som tonåringar. 
    Sen beror det väl på hur många barnet träffar om det inte är i förskola. De har väl kunnat se negativa effekter på typ hur sjuka barn blir som inte byggt upp immunförsvaret genom att träffa många andra barn nu under pandemin, och föräldrar som berättar om skygga barn som träffat få utanför den egna familjen och tyckt annat varit olustigt.
  • Anonym (Nej)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 11:52:54 följande:
    Att börja lära sig ett språk när man är sex år är inte för sent för att kunna lära sig det språket perfekt. Det är efter 12 års ålder som språkinlärningen börjar försämras. Det är alltså dumheter att icke-svenska barn måste gå i förskola med motivationen att annars lär de sig inte svenska ordentligt.

Sedan kan man diskutera hur man ska göra för att öka integrationen, men själva språkinlärningen kan man inte ha som anledning till att tvångsomhänderta tvååringar eller införa obligatorisk förskola.
    Fast hur annorlunda blir 4-5-åringens värld om den inte förstår språket i det samhälle den växer upp i? Om den vill leka med andra barn och inte pratar språket? Finns inte risk för utanförskap då - även om man såklart kan lära sig ett språk om man börjar som 6-åring?

Och även om man KAN - hur blir det i de åk 1 klasser där 50% av eleverna eller mer inte pratar det undervisade språket bra?
  • Anonym (Nej)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 15:24:55 följande:
    Fast nu förutsätter du att dessa 4-5-åringars enda alternativ är att umgås enbart med sin närmsta familj, eller med barn som bara pratar svenska.

Jag tror inte att ett barn som inte kan svenska när detta är upp till fem år, per definition riskerar utanförskap för resten av livet. Det är inte så små barns språkkunskaper eller vänkrets som utanförskapet beror på , det är ett orimligt antagande.
    Nu svarade du bara på hälften av min fundering. Hur ska pedagoger i förskoleklass kunna hantera om halva klassen pratar dålig svenska när de börjar? Vilka resurser skall lösa det när man börjar skolan?

Att en människa i sig själv kan lära sig ett språk om man börjar träna det vid 5-6 års ålder är självklart. Men om det blir en fråga i ett utanförskapsområde så att en stor andel av barnen faktiskt inte talar det undervisade språket vid skolstart kommer det då att bli ett problem.
  • Anonym (Nej)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-19 08:03:44 följande:
    Någon typ av modersmålsundervisning som stöder undervisningen på svenska, och/eller att dessa lärare finns med i klassrummet? I förskoleklass är det ju mest lek. Jag är ingen pedagog eller didaktiker, exakt förfarande lämnar jag till experterna.

Ja, jag menar inte att det inte skulle innebära vissa problem att barn inte kan svenska när de börjar skolan. Men jag tror inte heller att lösningen är obligatorisk förskola (kanske obligatorisk språkundervisning för hela familjen, med faktiska krav på att ha uppnått en viss nivå på svenskan?) och tvångsomhändertagande.

Högre språkliga krav överlag på lärarutbildningen vore också bra, man ska inte få godkänt om man inte kan stava, särskriver och inte kan grammatik.Det är faktiskt direkt pinsamt att man kan ta sig igenom en  högskoleutbildning till lärare utan att kunna stava till egentligen eller skriver att något är super bra.

Jag tror ju verkligen inte att resurser finns till det, med tanke på läget idag. Att lägga till en till nivå på förskoleklassen. 

Problemet är väl att vi har ett system som är uppbyggt för att barnen pratar det språk de ska undervisas på när de börjar. Och om de inte gör det kommer de falla efter. De barnen med mer språktalang och hjälp hemifrån kommer ta ikapp det fort, de barnen som saknar stödet och kanske är blygare kommer tappa, och riskera ett sämre språk, vilket faktiskt kommer slå hårt sen - språk är en stor nyckel till mycket. Det blir att ge en ojämlik start för dem. Att bara tänka att det löser sig nog är inte snällt mot den senare gruppen.

Jag tror inte heller på tvångsomhändertagande, och inte på förskola som lösningen på allt - men att bara släppa det och säga att det nog ordnar sig och lita på att en redan nu ekonomiskt blödande skola kommer kunna stötta de här barnen extra är en utopi. 

Håller dock helt med dig om kravet på lärare - det måste upp. Den som ska undervisa måste kunna saker. Allt annat är pinsamt för den svenska lärarutbildningen.

• Anonym (Nej)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-19 09:09:11 följande:
    Ja, förmodligen saknas det resurser till det. Men obligatorisk undervisning i svenska för hela familjen, med konkreta och åldersadekvata kunskapskrav, skulle det kunna lösa problemet?

Fast jag har inte sagt, eller menat, att vi bara ska släppa frågan eftersom det löser sig.

Nu ska jag vara väldigt pragmatisk, men om det nu inte finns resurser nog för att kunna lösa detta problem, annat än att börja tvångsomhänderta barn (och alla de resurser i form av socialtjänst och familjehem det kräver, samt att varken barn eller föräldrar kommer att må bra av det), så kanske man ska överväga att inte ta emot fler invandrare eller till och med börja utvisa i större utsträckning de som inte når upp till en viss språknivå? Finns det inte pengar till att integrera dem så finns det inte.
    Jag tror att stöd i det språk som talas i det land man kommer till är otroligt viktigt för att komma in i samhället. Att växa upp med föräldrar som inte talar språket och inte heller då gå på någon verksamhet som gör att man själv växer upp med det skapar ju ett hinder för de barnen som inte är naturliga språkbegåvningar. 

Tänker  själv hur svårt det är när man inte kan göra sig förstådd - det är väldiga trösklar man får då.
Svar på tråden Rösta blått = SD?