• KevinSam

    Hur resonerar singelkvinnor 30+ om att skaffa barn?

    Jag ser ett lite större problem hopa sig i samhället där många kvinnor verkar tro att de har all tid i världen att skaffa barn. Är man 30 är det en sak men börjar man klättra uppåt på stegen så behöver man känna till dels den kvinnliga fertilitetskurvan, dels hur marknadsvärdet påverkas. 


    Se fertilitetskurvan: 



    Utöver det behöver man också vara medveten om att det är en tidplan involverat, det är inte bara att föda ungen direkt. Låt oss säga att en kvinna är precis fyllda 35 och singel. Hon dejtar frekvent och inom ett år träffar hon snubben hon vill gå vidare med. Hon är då 36, de kommer inte skaffa barn direkt utan förmodligen vill dem leva ihop kanske ett år innan de kör på, då är hon 37. Vid 37 tar det tid att bli gravid, det kan ta mellan 6mån till ett år. Hon är då 37,5 när hon är gravid och 38år 3mån när ungen föds. Ska hon här satsa på en till unge ska man veta att man inte direkt kan skaffa nästa utan kanske behöver vänta ett halvår innan det ens går. då är hon närmare 39, vid 39 är det nu väldigt svårt att få barn, och det kan dröja uppemot ett år innan det ens blir av, om det ens går, hög risk för missfall etc. 


    Detta är då scenariot där det går bra och hon hitta drömprinsen, var medveten om att en kvinnan sexuella marknadsvärde sjunker för varje år efter 25. Alla försöker hitta en så bra som möjligt men för kvinnorna blir det svårare för varje år och hon kommer behöva settla för lägre än de män som var intresserade av henne för 10 år sedan. 


     


     

  • Svar på tråden Hur resonerar singelkvinnor 30+ om att skaffa barn?
  • KevinSam

    De flesta kvinnor har kvar samma standards om inte högre vid 35 än 25 varför det för varje år blir svårare och svårare att träffa nån som matchar det. 


    Det skulle vara jätteintressant för mig att höra hur barnlösa kvinnor resonerar som börjar komma upp i åldern. Känner ni er stressade, känner ni att det löser sig? Är fertilitetskurvan nått ni tidigare tänkt på? Hur går resonemanget

  • KevinSam
    Drottningen1970 skrev 2022-08-10 17:59:02 följande:

    Och?


    Hur är din egen situation, har du barn redan? Var du i liknande situation vid 30+?


    Jag är nyfiken hur dessa resonerar, då jag ser ett väldigt lågt barnafödande hos kvinnor, framförallt i storstaden, i 30+ åldern.

  • glassgumman78
    KevinSam skrev 2022-08-10 18:01:57 följande:

    Hur är din egen situation, har du barn redan? Var du i liknande situation vid 30+?


    Jag är nyfiken hur dessa resonerar, då jag ser ett väldigt lågt barnafödande hos kvinnor, framförallt i storstaden, i 30+ åldern.


    Är du forskare?
    Annars förstår jag inte ditt syfte...vilket iallafall jag vill veta innan jag börjar svara.
    Om du är forskare...gör det mer seriöst

    Och nästa gång du är intresserad av något om kvinnors tankar, börja inte med nån lång mansplaining om vår fertilitetskurva...
    (Nu vet jag ju visserligen inte om du är man men skulle bli mycket förvånad om detta är skrivet av en kvinna)

    Kan ju bara tala för egen del men blev bara provocerad och fick noll lust att dela mina tankar.
  • KevinSam
    glassgumman78 skrev 2022-08-10 18:20:14 följande:
    Är du forskare?
    Annars förstår jag inte ditt syfte...vilket iallafall jag vill veta innan jag börjar svara.
    Om du är forskare...gör det mer seriöst

    Och nästa gång du är intresserad av något om kvinnors tankar, börja inte med nån lång mansplaining om vår fertilitetskurva...
    (Nu vet jag ju visserligen inte om du är man men skulle bli mycket förvånad om detta är skrivet av en kvinna)

    Kan ju bara tala för egen del men blev bara provocerad och fick noll lust att dela mina tankar.

    Jag försöker samla information på eget håll. 


     


    Det jag egentligen undra rä rom kvinnor är medvetna om fertilitetskurvan, eller om de tror att de tär lugnt och de har all tid i världen? Det är egentligen det jag är nyfiken på att se. 


    Därför la jag in fertilitetskurvan i tråden.

  • KevinSam
    glassgumman78 skrev 2022-08-10 18:20:14 följande:
    Är du forskare?
    Annars förstår jag inte ditt syfte...vilket iallafall jag vill veta innan jag börjar svara.
    Om du är forskare...gör det mer seriöst

    Och nästa gång du är intresserad av något om kvinnors tankar, börja inte med nån lång mansplaining om vår fertilitetskurva...
    (Nu vet jag ju visserligen inte om du är man men skulle bli mycket förvånad om detta är skrivet av en kvinna)

    Kan ju bara tala för egen del men blev bara provocerad och fick noll lust att dela mina tankar.
    Skulle vara jätteintressant om du delade hur du resonerar/resonerade i den åldern kring frågan, hur gick tankarna. 
  • Trippelmamma76

    Självklart är kvinnor medvetna om att fertiliteten sjunker. Innebär inte att man kan tänka sig att bilda familj med vem som helst. 


    KevinSam skrev 2022-08-10 18:32:04 följande:

    Jag försöker samla information på eget håll. 


     


    Det jag egentligen undra rä rom kvinnor är medvetna om fertilitetskurvan, eller om de tror att de tär lugnt och de har all tid i världen? Det är egentligen det jag är nyfiken på att se. 


    Därför la jag in fertilitetskurvan i tråden.


  • callmepreggoornot

    Älskar när män ska förklara fertilitet och inte verkar förstå att det spelar ingen roll om man inte hittar sin partner förrän efter 30. Det är mycket som ska klaffa och hellre det än att dejta en kille som går in för att säga att fertiliteten rinner ut. Första bästa kuk i 20årsåldern är inte att föredra. Ostabila förhållanden och osäkra jobb är superbra kombo.


    Är du som alla dessa schyssta killar blind för alla kvinnor som verkligen längtar men inte hittar någon? Förstår du stressen som det innebär och hur icke hjälpsamt det är när killar ska förklara detta? Nähäpp.

  • KevinSam
    callmepreggoornot skrev 2022-08-10 18:46:28 följande:

    Älskar när män ska förklara fertilitet och inte verkar förstå att det spelar ingen roll om man inte hittar sin partner förrän efter 30. Det är mycket som ska klaffa och hellre det än att dejta en kille som går in för att säga att fertiliteten rinner ut. Första bästa kuk i 20årsåldern är inte att föredra. Ostabila förhållanden och osäkra jobb är superbra kombo.


    Är du som alla dessa schyssta killar blind för alla kvinnor som verkligen längtar men inte hittar någon? Förstår du stressen som det innebär och hur icke hjälpsamt det är när killar ska förklara detta? Nähäpp.


    Jag förstår absolut stressen, men jag tror problemet ligger i att de inte förstår att deras marknadsvärde också sjunker med åren varför det kanske blir svårt att hitta någon som lever upp till deras standards, iaf om de börjar leta vid 35 och inte vid 25.
  • KevinSam
    callmepreggoornot skrev 2022-08-10 18:46:28 följande:

    Älskar när män ska förklara fertilitet och inte verkar förstå att det spelar ingen roll om man inte hittar sin partner förrän efter 30. Det är mycket som ska klaffa och hellre det än att dejta en kille som går in för att säga att fertiliteten rinner ut. Första bästa kuk i 20årsåldern är inte att föredra. Ostabila förhållanden och osäkra jobb är superbra kombo.


    Är du som alla dessa schyssta killar blind för alla kvinnor som verkligen längtar men inte hittar någon? Förstår du stressen som det innebär och hur icke hjälpsamt det är när killar ska förklara detta? Nähäpp.


    Vad jag egentligen också vill säga är att kvinnor kanske ska börja leta vid 25 och inte vid 35 för att slippa hamna i den sitsen att riskera bli barnlösa eller behöva ta första bästa. 
Svar på tråden Hur resonerar singelkvinnor 30+ om att skaffa barn?