Läkare nekar ADHD-utrednknf
Hej,
Jag (30, Man) har levt i princip hela liv odiagnostiserad och ovetandes om att jag högst troligt lider av ADHD, med ångest och depression som medföljd. Jag blev diagnostiserad som deprimerad och generella ångestsymptom vid 20-årsåldern.
Som barn var jag hyperaktiv men fick endast höra att jag bara hade svårt att sitta still och hade svårt att fokusera, vilket kvarstår idag.
Mina doktorer genom åren har enbart skrivit ut ångestdämpande mediciner som Venlafaxin och Setraline som endast hjälpt med ångesten men inget för min oförmåga att koncentrera mig eller depression.
Jag har bett min läkare på min vård om att få bli remitterad och få den hjälp jag behöver. Dessvärre nekar de pga, att de tycker att jag har för hög alkoholkonsumtion. Jag dricker absolut i snitt en fredag/lördag i veckan, aldrig på vardagar och blir ofta berusad men under kontroll. Jag tål väldigt mycket då jag är 1.87 lång och väger 95kg. Jag hävdar att jag inte missbrukar alkohol mer än genomsnittet av min omgivning.
Gör dom rätt i att vägra ge vård? Eller bör jag byta vårdcentral eller be om att få byta läkare? Är skriven på Capio i Stockholm.
tldr: Läkaren nekar ADHD-utredning på grund av för hög alkoholkonsumtion.