• Anonym (Anonym)

    När sov era barn hela nätter?

    Vill ha svar nu från er som gick från flera uppvak till hela nätter - inte er med lyxläget att ha haft hela nätter fråm start typ.

    När sov era barn utan matuppvak? Har en 10-mån som fortfarande vaknar 2-3 ggr per natt och vill äta. Har testat att natta om utan mat, att ge vatten etc men det är BARA ersättning eller välling som gäller. Annars blir det gråt och illvrål i timmar och sen är det bara att ta morgon 3-4 på natten för att det inte kommer sovas mer helt enkelt. Hon ammar inte längre. Valde själv bort bröstet vid 9 mån. Äter med god aptit 3 huvudmål och 2 mellis om dagarna plus nattvälling men vaknar ändå och vill ha mer välling...

    Ni som haft en liknande sits - hur länge höll det på?

  • Svar på tråden När sov era barn hela nätter?
  • lövet2

    Två av ungarna började sova hela nätter väldigt tidigt. En sov inte hela nätter förrän vid ca 1½ år, och även då var det många nätter som stördes av mardrömmar. Resten började sova hela nätter runt 12 månader.

  • Anonym (Aldrig?)

    Väntar förgäves... En hnb:are som nyss fyllt 4 och hela nätter går fortfarande räkna på händernas fingrar.

  • Anonym (Jenny)

    När mina var små så var definitionen av "sova hela natten" fyra timmars sömn i streck efter midnatt. Det gjorde min äldste när han var 14 månader för första gången. Tvåan när han var drygt 6 månader och trean när han var 16 månader.

    Min definition av att sova hela natten, där jag lägger dem på kvällen och de vaknar först nästa morgon, gjorde de nog alla åtminstone av och till från 2 års ålder och ganska pålitligt efter 3,5 års ålder. Eller i alla fall hade de inte behov av att väcka mig alla nätter längre.

    Men så kan jag ju inte ens sömnträna en hund, så jag hade nog mig själv att skylla. 

  • Anonym (Still waiting)

    Barnen är nu 2, 4 och 7 och jag väntar fortfarande. 

  • Anonym (Anonym)

    Ja alltså för att förtydliga menar jag när man nattar på kvällen och de sover till morgonen. 


    Jag räknar med att barn kan vilja krypa upp i ens säng även som äldre, men just när detta att vakna och kräva mat avtog.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Still waiting) skrev 2022-08-11 22:25:24 följande:

    Barnen är nu 2, 4 och 7 och jag väntar fortfarande. 


    För alla? Vaknar de och vill ha mat?
  • Drottningen1970

    När folk säger hela natten så brukar de av nån anledning räkna natten från den tiden de själva lägger sig och tänker inte på att de stoppat ungen isäng flera timmar tidigare. Så det beror ju på definitionen. i min värld är hela natten att barnet sovit ca 6 timmar i sträck utan större uppvaknande som kräver mer än lite tröst.

  • MagganTop

    Vid fyra månader. Då fick han eget sovrum och egen säng. Kan ha lite orolig nätter vid tandsprickning och utvecklingssprång och samsover då med oss. 

Svar på tråden När sov era barn hela nätter?