• Anonym (Bb)

Ena barnet åker inte till pappa, hur göra med barnbidrag?

Vi har två barn tillsammans. Förr åkte båda varannan vecka men sedan några månader tillbaka åker inte 17åringen till pappa. Jag har aldrig tänkt tidigare på att ta ut något underhållsstöd eller ta mer i barnbidrag. idag delar vi på barnbidraget 50/50. Dock funderar jag nu på att ta ut mer barnbidrag eftersom 17åringen inte åker till pappa mer än någon helg eller dag här och där. detta är delvis pga att hon själv då måste bekosta resorna t/r eller alt jag , ibland pappa. 

hur mkt hade ni tagit? 

• Svar på tråden Ena barnet åker inte till pappa, hur göra med barnbidrag?
  • Anonym (????)

Ni har väl inget barnbidrag för en 17-åring? Det slutar ju efter åk 9. Sen får ungdomarna studiebidrag från CSN. 

Underhåll har du däremot rätt att ansöka om från FK tills ungdomen tar studenten, eller högts till 21 års ålder. Kolla med FK så får du veta det du behöver. 

• Anonym (Förälder)

17 åringen får väl studiebidrag,  du får ju inte barnbidrag längre.... 
    Men varför inte underhåll om hen bor mesta dels hos dig....

• Guldnovan

Säger som övriga, en förälder får ingenting efter 16 eftersom det är CSN-bidrag som går direkt till barnet. 
    Sök underhåll nu eftersom det inte är varannan vecka längre. Från 18 kommer även det gå till barnets konto. 

• Anonym (Tonårsmamma)
    Anonym (????) skrev 2022-08-14 19:36:45 följande:
    Ni har väl inget barnbidrag för en 17-åring? Det slutar ju efter åk 9. Sen får ungdomarna studiebidrag från CSN. 

Underhåll har du däremot rätt att ansöka om från FK tills ungdomen tar studenten, eller högts till 21 års ålder. Kolla med FK så får du veta det du behöver. 
    Anonym (Förälder) skrev 2022-08-14 20:20:07 följande:
    17 åringen får väl studiebidrag,  du får ju inte barnbidrag längre.... 
    Men varför inte underhåll om hen bor mesta dels hos dig....
    Guldnovan skrev 2022-08-14 21:06:09 följande:
    Säger som övriga, en förälder får ingenting efter 16 eftersom det är CSN-bidrag som går direkt till barnet. 
    Sök underhåll nu eftersom det inte är varannan vecka längre. Från 18 kommer även det gå till barnets konto. 

Ni har fel ! studiebidraget går till föräldrarna fram till den dag barnet fyller 18 ! 

Enda skillnaden är att man bara får det 10 mån/ år .. 
    Och JA jag vet detta med säkerhet eftersom mina barn alla är 16 eller äldre ..
    Sedan TS..pappan är skyldig att betala underhåll för 17 åringen om hon bara är där någon helg då o då.. ..

• Anonym (E)

CSN ska gå till föräldrarna så länge barnet är under 18 år. Självklart ska du ha fullt underhåll för 17-åringen.

• Anonym (Bb)

Glömde såklart att vi inte får barnbidrag för 17åringen, vi delar fortfarande på barnbidrag för det yngre barnet. saken Är den att det kommer bli hus i helv*** om jag ska ansöka om underhållsstöd och han kommer få henne att åka till honom varannan vecka bara för att inte betala. Dottern gör ju såklart det om hon måste men hon vill helst vara hos mig där hon har sin skola. sina kompisar, sitt eget rum osv. 

• Tow2Mater

Du kan inte ta ut, ni kan komma överens om en rimlig summa. Ni kan ta hjälp av Familjerätten att komma överens.

• Anonym (Samarbetssamtal?)
    Anonym (Bb) skrev 2022-08-14 21:51:38 följande:

Glömde såklart att vi inte får barnbidrag för 17åringen, vi delar fortfarande på barnbidrag för det yngre barnet. saken Är den att det kommer bli hus i helv*** om jag ska ansöka om underhållsstöd och han kommer få henne att åka till honom varannan vecka bara för att inte betala. Dottern gör ju såklart det om hon måste men hon vill helst vara hos mig där hon har sin skola. sina kompisar, sitt eget rum osv. 

En snål jävel alltså. Kan du boka samarbetssamtal hos familjerätten? Om han försöker tvinga dottern att bo vv så är han ju riktigt ful, stå upp för din dotter och ta den konflikten om hon vill bo hos dig på heltid. Hon måste inte alls bo halvtid om hon inte vill.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bb) skrev 2022-08-14 21:51:38 följande:

Man kan inte tvinga en 17-åring att åka till en förälder där de inte vill vara. Det måste han respektera, annars är det Familjerätten som gäller även där för att ha ett samarbetssamtal. Tur att hon är myndig snart.
  • Anonym (Bb)

Vi har försökt, eller jag snarare, att ha samarbetssamtal. vi gick i början tillsammans men sen blev han ena gången sen och andra gången glömde han bort så jag gick då själv och sen skulle han gå själv men han gick aldrig. 

jag tog upp frågan och han sa nej och att hon då får vara hos oss 50/50 

Svar på tråden Ena barnet åker inte till pappa, hur göra med barnbidrag?