Inlägg från: Anonym (Nio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nio)

Svärmor sabba semestern

Kan du prata med din sambo och höra hur svärmor var mot honom under uppväxten? Generellt brukar inte folk göra en helomvändning utan samma beteende brukar upprepas. 

Du behöver bara träffa dem när det passar. Ringer de på är det tillåtet att vara artig och meddela att du/ni tyvärr är upptagna (precis på väg ut, väntar besök whatever). Det är också tillåtet att berätta för sambon att du tyckte semestern var slitsam och att du behöver lite utrymme och träffa svärmor mer sällan så han säger ?nej, ingen är hemma nu? när de ringer honom på jobbet och meddelar att de är på väg. 

Det brukar vara lättare att umgås (tycker jag) om man delar på ansvaret för mat/hushåll/städning oavsett om de erbjudit full service eller ej. Det kan också slå bak-ut (min mamma kan känna sig överkörd och överflödig om någon får för sig att laga mat). 

Jag har en familj med avvikande beteenden på olika vis men de flesta märker inte det förrän de tillbringar några dagar med dem eller ?blir vänner? och sedan märker av det. Därför skulle jag (om jag var du) ta ett djupare samtal med sambon för att reda ut om svärmor är ?som hon alltid varit? eller ändrat sig radikalt.

Svar på tråden Svärmor sabba semestern