• Anonym (Prismedveten så det står härliga till)

Senaste chockprishöjningen på ICA!!!

Prishöjningarna på ICAs matvaror följer verkligen ingen rim och reson. Blir bara mer och mer övertygad om att de blåser oss kära medborgare något så fruktansvärt och att höjningarna kommer att bli permanenta.
    Jag har slutat köpa allt utom det mest basala som kostar ungefär samma överallt.

Jag skulle gärna se att vi alla försöker påverka och sluta handla dessa varor till ockerpriser så att de förlorar kunderna till lågpriskedjor.

Veckans absolut dyraste vara som fick mig att skratta rakt ut var Hallon i liten förpackning - 73.95 kr!!!!!

WTF???????

Vilka varor har ni sett chockpriser på och vägrat köpa eller tvingats köpa??

• Svar på tråden Senaste chockprishöjningen på ICA!!!
  • Kockobello

Ja, Bregott är ju dyrt. Synd att det är så gott.

• Anonym (Coop)

Såg att de sålde lax för 495:-/kg i inplastande förpackningar på vår lokala Coop. Det var inte i en fiskdisk så att säga. Kan tillägga att samtliga förpackningar var kvar idag och nu var det 50 procent rabatt på dessa. Kanske får tillskrivas matsvinnet efter idag om de inte sälj?. 

• Mortiscia80

Det har varit ett bra tag nu där man får skärskåda priser på frukt och grönt tycker jag. Riktigt synd.

• BuoBä

Ingen måste köpa hallon. Det är en lyxvara. 

Med det sagt så har priserna gått upp mer än vanligt, även på basvaror. I alla butiker. Du kanske har missat att det är kris på diverse fronter som driver upp priserna? Både som eftersläng efter Corona (transporter, efterfrågan, arbetskraftsbrist...) och som följd av kriget i Ukraina (energikris, stoppad export...). Även vädret med extrema temperaturer och torka har spelat in. 

• Kockobello

Man kan äta mindre mängd. Nyttig, näringstät mat i små mängder. Inte massa bukfylla.

• Anonym (Prismedveten så det står härliga till)
    Kockobello skrev 2022-08-15 12:28:02 följande:

Ja, Bregott är ju dyrt. Synd att det är så gott.

Skriva gärna priser så man kan följa utvecklingen?

Har noterat att det blivit skitdyrt, ca 20 kr för ett stort paket. Köper på extrapris numera endast och fryser in.
  • Anonym (L)
    Anonym (Prismedveten så det står härliga till) skrev 2022-08-15 12:51:31 följande:

Har noterat att det blivit skitdyrt, ca 20 kr för ett stort paket. Köper på extrapris numera endast och fryser in.
    Var hittar du Bregott för 20 kr?! Ligger ju på runt 50 kr. Skulle köpa smör (till matlagning) för några dagar sen, slutade med att jag faktiskt köpte margarin då smöret kostade 65 kr för 500 g. Rapsolja - 47 kr för en liter. Som förut kostat under 30 kr. 1 kg spaghetti runt 20 kr, som förut kostade under 15. Man får ju börja äta mycket mindre snart för att inte bli ruinerad... Men ens barn behöver ju fortfarande mat.
  • Kockobello
    Anonym (Prismedveten så det står härliga till) skrev 2022-08-15 12:51:31 följande:

Sist jag tittade låg stor ask Bregott på 63 kronor. 
  • Decemberskytt

Använder olivolja till allt. Behövs ytterst lite att steka i. Har det på bröd, använder brödpensel att stryka på det med. En flaska räcker väldigt länge, billigt o nyttigt med.

• Kockobello
    Decemberskytt skrev 2022-08-15 13:09:58 följande:

Använder olivolja till allt. Behövs ytterst lite att steka i. Har det på bröd, använder brödpensel att stryka på det med. En flaska räcker väldigt länge, billigt o nyttigt med.

Ja, bra idé.
Svar på tråden Senaste chockprishöjningen på ICA!!!