• Rl4271

    Utköp

    Hej! 
    Jag har en fråga ang utköp i från bostaden. 
    Jag har löst ut min fru från vårt hus, allt har gått via jurist och banken,  hon har fått sina pengar och jag står ensam ägare till huset.
    Skiljsmässan är på skriven och inskickad! 
    Hur länge har hon rätt att bo kvar?
    Vad kan jag kräva av henne?
    Det var hon som hintade i våras att hon ville skiljas men hon har inte letat efter något eget boende utan lallar på här hemma som om livet är som vanligt. 
    Vi bråkar inte utan gör saker ihop med familjen och vänner. 
    Men hon blir arg när jag trycker på lite om att hitta något eget och hon gillar inte att jag löst ut henne. Jag får inte vara glad för det, då blir hon sur.
    Så vilken rätt har jag?
    Och vilken rätt har hon?
    Jag kommer inte att kasta ut henne! 

  • Svar på tråden Utköp
  • Drottningen1970

    Du tänker låta henne lalla omkring och inte kasta ut henne? Jamemdåså. Varför vill du då veta dina rättigheter, vad har du för nytta av dom?

    Men det du kan göra är att vräka henne. Skriftligt. Med ett datum för avflytt dör hon fått skälig tid att hitta annat boende. Oftast tre månader. Om hon då ändå inte flyttat får du begära avhysning med hjälp av kronofogde.

  • Anonym (K)

    Kutym är att man ger tre månader. Du ska ge henne en skriftlig tillsägelse om att hon ska ut ur huset, dvs sms, mail eller papper. Om du märker att hon drar ut på tiden att leta boende kan du ta nästa steg, vilket är att informera att om hon inte flyttar ut kommer du att begära handräckning via Kronofogden.

  • Anonvm

    Klart som faan du måste kasta ut henne om hon inte flyttar frivilligt.

    Ni har alltså levt ihop i detta hus, nu har hon fått en förmodligen ganska stor påse pengar av dig.. o så lallar hon på som att allt var som innan? Ni lever ihop och umgås med vänner etc.... ?

    Har ni gemensamma barn under en viss ålder så är det 6mån betänketid innan skillsmässan går igenom, tänkvärt är att ni är underhållsskyldiga mot varandra fram tills skillsmässan går igenom.

    Ta hjälp av den jurist som redan fixat det andra åt er att formulera ett dokument där du ger henne ett rimligt datum som gäller då hon ej längre är välkommen.

  • Rl4271
    Anonvm skrev 2022-08-15 18:05:34 följande:

    Klart som faan du måste kasta ut henne om hon inte flyttar frivilligt.

    Ni har alltså levt ihop i detta hus, nu har hon fått en förmodligen ganska stor påse pengar av dig.. o så lallar hon på som att allt var som innan? Ni lever ihop och umgås med vänner etc.... ?

    Har ni gemensamma barn under en viss ålder så är det 6mån betänketid innan skillsmässan går igenom, tänkvärt är att ni är underhållsskyldiga mot varandra fram tills skillsmässan går igenom.

    Ta hjälp av den jurist som redan fixat det andra åt er att formulera ett dokument där du ger henne ett rimligt datum som gäller då hon ej längre är välkommen.



    Anonvm skrev 2022-08-15 18:05:34 följande:

    Klart som faan du måste kasta ut henne om hon inte flyttar frivilligt.

    Ni har alltså levt ihop i detta hus, nu har hon fått en förmodligen ganska stor påse pengar av dig.. o så lallar hon på som att allt var som innan? Ni lever ihop och umgås med vänner etc.... ?

    Har ni gemensamma barn under en viss ålder så är det 6mån betänketid innan skillsmässan går igenom, tänkvärt är att ni är underhållsskyldiga mot varandra fram tills skillsmässan går igenom.

    Ta hjälp av den jurist som redan fixat det andra åt er att formulera ett dokument där du ger henne ett rimligt datum som gäller då hon ej längre är välkommen.


    Ja du har nog rätt, jag tror hon har dragit igång något som hon inte riktigt kan avsluta, men så fort diskutionen tas upp så blir hon helt tyst, och säger att hon inte vet vart hon ska ta vägen, ändra  låter jag för  hård eller så måste jag tänka på mitt tonfall, lägger gärna skulden på mig.

    Killen som hon chattade med i våras har dragit sig ur efter att jag messade honom och tyckte att allt kändes jävligt fel, han vill dessutom tillbaka till sitt X.

    Jag tror som min brorsa säger du får nog fixa en lägenhet åt henne.
    Personligen tycker jag att allt är så tråkigt, jag tycker vi hade det bra.
  • Anonvm
    Rl4271 skrev 2022-08-17 21:50:33 följande:

    Anonvm skrev 2022-08-15 18:05:34 följande:

    Klart som faan du måste kasta ut henne om hon inte flyttar frivilligt.

    Ni har alltså levt ihop i detta hus, nu har hon fått en förmodligen ganska stor påse pengar av dig.. o så lallar hon på som att allt var som innan? Ni lever ihop och umgås med vänner etc.... ?

    Har ni gemensamma barn under en viss ålder så är det 6mån betänketid innan skillsmässan går igenom, tänkvärt är att ni är underhållsskyldiga mot varandra fram tills skillsmässan går igenom.

    Ta hjälp av den jurist som redan fixat det andra åt er att formulera ett dokument där du ger henne ett rimligt datum som gäller då hon ej längre är välkommen.


     ändra  låter jag för  hård eller så måste jag tänka på mitt tonfall, lägger gärna skulden på mig.

    Jag tror som min brorsa säger du får nog fixa en lägenhet åt henne.
    Personligen tycker jag att allt är så tråkigt, jag tycker vi hade det bra.
    Lyssna inte på din bror.

    Du behöver få ett uppvaknande, någon som ruskar om dig och förklarar för dig hur personer med vissa personlighetsdrag manipulerar och utnyttjar....

    Hitta en erfaren samtalsterapeut i din stad och boka en tid fortast möjligt.
  • Anonym

    Låter som om hon vill kunna driva med omgivningen och bara på sina egna villkor. Du får nog fanken visa att nu har hon dragit igång det här och på allvar, nu får hon stå för det och slutföra. Färdiglekt. En skriftlig uppmaning är nog en god idé som steg ett. 
    Det var ju ändå hon som valde och drog igång?

  • Anonym (Siri)
    Är skilsmässan klar? Har det gått 6 månader sen ni lämnade in ansökan?
    Dvs om ni har barn under 18 år.
    Tills skilsmässan är klar är ni försörjningsansvariga för varandra.
    Om du har löst ut henne i från huset borde hon väl ha pengar för att köpa sig en liten lägenhet i alla fall?
    Eller vill hon inte flytta längre?
    Hur diskuterade ni boendet när ni bestämde er för skilsmässa?
    Sa hon inget då om sina planer?
    Har ni hemmaboende barn?
    Hur ska dom göra, bo växelvis?
  • Anonym (Ronny Ronnysson)

    Hon har rätt att bo gratis i sitt eget hem och få pengarna för huset oxå å ändå bo kvar föralltid!

    Du måste köpa huset å betala henne pengarna å sedan måste du hitta nytt boende å hon bor kvar i huset! Det ä så dä går till!

  • Anonym
    Anonym (Ronny Ronnysson) skrev 2022-08-18 17:47:01 följande:

    Hon har rätt att bo gratis i sitt eget hem och få pengarna för huset oxå å ändå bo kvar föralltid!

    Du måste köpa huset å betala henne pengarna å sedan måste du hitta nytt boende å hon bor kvar i huset! Det ä så dä går till!


    Hon har just fått betalt för att avstå från att det är hennes egna hem.
    Hon kommer sannolikt inte att leva för alltid.
    Han har köpt huset.
  • Anonym (lll)

    Om du äger huset är hon väl inte mer än en inneboende nu? Då får du tala om för henne att hon från och med idag får betala hyra till dig, men du vill att hon flyttar för det var ju det hon skulle. 

    Vräk henne rent formellt om det krävs. Skriftligt. 

  • Anonym (K)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-18 18:08:04 följande:

    Om du äger huset är hon väl inte mer än en inneboende nu? Då får du tala om för henne att hon från och med idag får betala hyra till dig, men du vill att hon flyttar för det var ju det hon skulle. 

    Vräk henne rent formellt om det krävs. Skriftligt. 


    Han kan inte kräva henne på hyra eftersom de inte har något kontrakt.
  • Anonym (lll)
    Anonym (K) skrev 2022-08-18 18:16:35 följande:
    Han kan inte kräva henne på hyra eftersom de inte har något kontrakt.
    Han får givetvis fixa ett som gäller från nu (om hon inte flyttar). Måste jag skriva ut precis allt i klartext? 
    Hon äger inte huset, hon bor däremot där - då får man betala hyra. 
  • Rl4271
    Anonym (Siri) skrev 2022-08-18 17:38:54 följande:
    Är skilsmässan klar? Har det gått 6 månader sen ni lämnade in ansökan?
    Dvs om ni har barn under 18 år.
    Tills skilsmässan är klar är ni försörjningsansvariga för varandra.
    Om du har löst ut henne i från huset borde hon väl ha pengar för att köpa sig en liten lägenhet i alla fall?
    Eller vill hon inte flytta längre?
    Hur diskuterade ni boendet när ni bestämde er för skilsmässa?
    Sa hon inget då om sina planer?
    Har ni hemmaboende barn?
    Hur ska dom göra, bo växelvis?
    Skilmässan är inlämnad så det är ca 5 mån kvar.
    Hennes plan från i våras var att den andra killen skulle stå med öppna armar och ta i mot henne, men han hade backat ur efter att jag messade honom och tyckte att dom gjorde jävligt fel.

    Då i våras så sa hon att hon kan inte fixa med huset och jag har större nytta av det, sen har jag föräldrar som hjälpte mig ekonomiskt, så hon har fått sina pengar och jag äger bostaden. allt är på skrivet hos jurist
    .
    Nu är det inte så lätt att köpa något här, då priserna gärna tickar upp.
    Vi har en grabb hemma 14 år den andra ligger i lumpen.

    Vad det gäller grabben hemma så kan han gärna bo med mig, han har sitt rum som han alltid har haft, och i ärlihetens namn så tror jag inte att hon är så intesserad av att han ska vara med.

    Nämner jag att det är dax för henne att hitta något så kommer krokodiltårarna.

    Jag har pratat med en psykolog om vår situation, och hon upplever min fru som en tonåring, som inte vill att föräldrarna ska få veta.

    Bara det att hon planerar en kräftskiva hos mig/oss med sina arbetskamrater utan att säga ett ljud till mig.

    Som här om dagen så skulle jag titta på hennes nya klänningar som hon så stolt visade upp, när jag åkte till jobbet så slog det mig, va fan jag skiter väl i dom, hon vill flytta och slippa mig, jag är ivägen för henne.
  • Rl4271
    Anonym skrev 2022-08-18 17:10:19 följande:

    Låter som om hon vill kunna driva med omgivningen och bara på sina egna villkor. Du får nog fanken visa att nu har hon dragit igång det här och på allvar, nu får hon stå för det och slutföra. Färdiglekt. En skriftlig uppmaning är nog en god idé som steg ett. 
    Det var ju ändå hon som valde och drog igång?


    Jo du kan ha rätt, för då i början så sa hon att vi skulle säga en mildare variant till  dom vi umgås med, inte riktigt berätta hela snningen.

    Haha tänkte jag,  jag spelade med lite för jag ville inte att huset skulle ut på öppnamarknaden.

    Men jag ljuger inte om en sådan här sak, jag säger som det, inte till grabbarna och inte till mina föräldrar, dom behöver inte veta allt.

    Hon har krav på vart hon vill bo ska du veta, det ska gärna vara bottenvåning med lite tomt och staket så hon kan släppa ut hundarna, eller ett litet radhus.

    Pressar jag på kommer krokodiltårarna.
  • Lönnsirap

    Om du inte tänker kasta ut ditt ex själv, får du väl se till att någon annan gör det.

    Se till och dra igång processen att sälja och flytta till ett annat boende. Då blir det väldigt tydligt att det inte längre finns alternativet att bo hos dig.... Och i samband med flytt informerar du om att flyttfirma kommer att anlitas och att valet är att hyra förråd, eller att ordna något annat för sina ägodelar.

    Jag tänker att du också behöver prata med någon professionellt ang. att du faktiskt fortsatt låter henne göra som du vill trots att hon är utköpt.

  • Anonym

    Nej, alltså som sagt - Färdiglekt.
    Hon drog igång det och du kan inte låta dig lekas med. Hon får stå för sina val och ro detta i hamn. Själv. Det är inte du som ska hitta bostad åt henne.
    Skriv en uppmaning. Det är hennes eget fel.

  • Anonym (K)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-18 22:07:52 följande:
    Han får givetvis fixa ett som gäller från nu (om hon inte flyttar). Måste jag skriva ut precis allt i klartext? 
    Hon äger inte huset, hon bor däremot där - då får man betala hyra. 
    Hon kan vägra skriva under och han kan ändå inte slänga ut henne från en dag till en annan, även om han äger huset helt själv. Ta det där med klartexten åt dig själv också va.
  • Anonym (K)

    Ts, iom att ni inte ens är skilda så kommer du knappast kunna slänga ut henne innan skilsmässan gått igenom, men du kan förbereda genom att om några månader meddela henne skriftligt att hon ska flytta ut till dess.

Svar på tråden Utköp