• Anonym (Pulsen)

Vilopuls som varierar kraftigt över månaden

På senare tid, ett halvår eller år ungefär, har jag haft stora variationer i pulsen sett över månaden. Innan ägglossning, har jag låg vilopuls, ibland kring 41-42 slag per minut. Så lågt har jag aldrig legat tidigare. Ju närmare mensen jag kommer, desto mer stiger pulsen och veckan innan mens, har jag lätt en vilopuls kring 60 slag per minut, eller strax över.

Jag mår bra i övrigt, tränar förvisso en del, men inte några kopiösa mängder. Jag är 38 år och börjar väl nå någon form av medelålder snart.

Är det någon mer som har så här varierande puls? Vad beror det på? Är det klimakteriet på gång? Eller är  jag elitidrottare innan ägglossning? 

(Nej, jag är inte orolig och ämnar inte söka läkarvård i nuläget. Jag är bara nyfiken!)

• Svar på tråden Vilopuls som varierar kraftigt över månaden
  • cosinus

Jag kan bara ge min egen kropp som referens. Jag har inte märkt den typen av variation alls. 

Ligger normalt sett runt 41-43 i vilopuls och över 60 då är jag riktigt risig. När jag hade covid och faktiskt var både febrig och rejält hostig låg jag på typ 55-60 i några dagar.

Ska bli spännande att se vad du får för svar, har för mig att jag läst någonstans att om man känner sig sjuk och vilopulsen ökat med mer än 20 % ska man absolut inte träna. Men din varierar ju med typ 50 % av sig själv.

I absoluta siffror är ju inte 60 en konstig vilopuls men variationen är spännande.

• Anonym (Pulsen)
    cosinus skrev 2022-08-16 11:22:07 följande:

Jag kan bara ge min egen kropp som referens. Jag har inte märkt den typen av variation alls. 

Ligger normalt sett runt 41-43 i vilopuls och över 60 då är jag riktigt risig. När jag hade covid och faktiskt var både febrig och rejält hostig låg jag på typ 55-60 i några dagar.

Ska bli spännande att se vad du får för svar, har för mig att jag läst någonstans att om man känner sig sjuk och vilopulsen ökat med mer än 20 % ska man absolut inte träna. Men din varierar ju med typ 50 % av sig själv.

I absoluta siffror är ju inte 60 en konstig vilopuls men variationen är spännande.

Nej, min högsta vilopuls är i sig inte hög. Det är variationen jag är lite förundrad över, och att den kommit på senare tid. 

Under graviditeterna hade jag också mycket högre puls än normalt (det var så jag fattade att jag var gravid andra gången), så jag lurar på om det har med hormonella svängningar att göra. Spännande är det i alla fall!
  • Inteutanproblem

Ja jag har så. Har antagligen, eller rättare sagt vad jag tror, alltid haft den variationen. Med vår menscykel varierar också vår kroppstemperatur, och däri kan du ha en av förklaringarna till varför. Men även annat pågår i våra kroppar den där perioden ifrån runt ägglossning och till menstruationen är över. 

Däremot har detta tagit sig ganska extrema uttryck i och med att jag fick covid, och därefter tyvärr även postcovid. Min normala vilopuls är egentligen 45-55, och den brukar falla tillbaka runtomkring där - efter mens, i vilofasen så att säga. Men. Så fort jag närmar mig ägglossning börjar den klättra uppåt i ett par dagar. Ägglossningen kommer och det smäller till. Vi pratar vilopuls runt 75, och pulsen går helt bananas så fort jag rör mig. På promenaden idag tex? En ganska kort, men lite brantare backe. Bam, 143 i puls. Normalt annars är kanske 80-90 för mig i just den backen. 120 om det är en lång och hyfsat brant backe. Märker såklart av detta i kroppen på andra sätt. Symtomen när jag är i mens?skovet? påminner exakt om symtomen personer med Pots får. Så har väl någon variant av det som kallas post-covid-pots. Kan få likande om jag råkar överanstränga mig, och postcoviden triggas igång till ett skov. 

• Anonym (Ida)

Exakt detta stämmer på mig!

• Anonym (Pulsen)
    Anonym (Ida) skrev 2023-10-09 12:21:18 följande:

Exakt detta stämmer på mig!

Jag har fått lite andra symptom också, som kan tyda på problem med sköldkörteln och ska till läkare om ett par veckor för detta. Vi får se vad det landar i. 
  • Inteutanproblem

Kan uppdatera kring vad det handlat om i mitt fall. 

POTS. Som gjorts sju resor värre av att gått odiagnostiserad Gud vet hur jäkla länge egentligen, med B12 brist, järnbrist, zinkbrist, D vitaminbrist och ett folatvärde som sjunker som en jäkla sten så fort jag inte tar tillskott. (Sjukvården har jag inte fått hjälp av i detta. Men dom lyssnar nu. När dom ser med egna ögon att jag blir bättre, och mina värden förbättrats. Oj jaha. Sådär det vart vist inte ångest. Ja jag är lite bitter för vårdens sätt att bete sig på har fördröjt korrekt behandling för mig i minst 2 år). 
    B12 bristen har endast gått att åtgärda med dagliga B12 injektioner. Hjälpte inte ett jäkla skit (ursäkta ordvalet) med orala B12 tillskott, trotts höga blodserum värden som resultat. Kroppen kunde inte använda det på cellulär nivå ändå helt enkelt. Så är något vajsing någonstans i transportkedjan av vitaminet som just injektionerna kan genskjuta. 

Varit på korrekt behandling i 4 månader nu, och det är väldigt stor skillnad. POTS:en existerar fortfarande, så pulsen fluktuerar en del med menstruations cykeln. Men det är så otroligt mycket lugnare på den fronten i jämförelse och min vilopuls kryper neråt sakta men säkert till mer mina tidigare normala nivåer. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Pulsen) skrev 2023-10-09 12:35:01 följande:
    Jag har fått lite andra symptom också, som kan tyda på problem med sköldkörteln och ska till läkare om ett par veckor för detta. Vi får se vad det landar i. 
    Det går du gärna berätta. Själv tror jag på förklimakteriet eller att hormonerna är i obalans av stress.
  • Damdis
    Inteutanproblem skrev 2023-10-10 13:40:55 följande:

Kan uppdatera kring vad det handlat om i mitt fall. 

POTS. Som gjorts sju resor värre av att gått odiagnostiserad Gud vet hur jäkla länge egentligen, med B12 brist, järnbrist, zinkbrist, D vitaminbrist och ett folatvärde som sjunker som en jäkla sten så fort jag inte tar tillskott. (Sjukvården har jag inte fått hjälp av i detta. Men dom lyssnar nu. När dom ser med egna ögon att jag blir bättre, och mina värden förbättrats. Oj jaha. Sådär det vart vist inte ångest. Ja jag är lite bitter för vårdens sätt att bete sig på har fördröjt korrekt behandling för mig i minst 2 år). 
    B12 bristen har endast gått att åtgärda med dagliga B12 injektioner. Hjälpte inte ett jäkla skit (ursäkta ordvalet) med orala B12 tillskott, trotts höga blodserum värden som resultat. Kroppen kunde inte använda det på cellulär nivå ändå helt enkelt. Så är något vajsing någonstans i transportkedjan av vitaminet som just injektionerna kan genskjuta. 

Varit på korrekt behandling i 4 månader nu, och det är väldigt stor skillnad. POTS:en existerar fortfarande, så pulsen fluktuerar en del med menstruations cykeln. Men det är så otroligt mycket lugnare på den fronten i jämförelse och min vilopuls kryper neråt sakta men säkert till mer mina tidigare normala nivåer. 

Hej! Får man fråga vad det är för behandling du fått som får dig att må bättre? Jag är i början på denna helvetesresa (ursäkta ordvalet) och är lite handfallen då min vårdcentral inte har kompetens inom detta. Har en utmattning i bagaget dessutom men jag börjar undra om det inte är detta som gör mig så ofantligt trött.
  • Anonym (Ida)

Hur gick det för er sen? Eller fler som har liknande?

Svar på tråden Vilopuls som varierar kraftigt över månaden