Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 16:30:03 följande:
Har har väl alltid uppskattat att ta det lugnt emellanåt men han var ändå betydligt mer aktiv och mindre gnällig före utbrändheten. Jag upplever att han är en annan människa nu. Har funderat på om han har depression snarare än utbrändhet men det spelar ju ingen roll, han söker ju ändå inte vård.
Kanske måste jag försöka gilla läget. Det kommer nog kännas bättre när skolan är igång och barnens aktiviteter har startat. Det är ju just under loven som det är katastrof. Sitta och häcka i en lägenhet en hel vecka när det är sol och badväder ute. Det gör ont i mig att tänka på.
Förstår din frustration, men samtidigt är det du beskriver ganska vanligt för många skilda/separerade par, alltså, att man ser olika på föräldraskap och uppfostran.
Någonstans måste du nog gilla läget som du själv skriver, och acceptera att halva barnens uppväxt är hans och då gäller hans regler och hans referensramar.
Din oro angående att de sitter inne på loven då. Om barnen har sporter (du har inte svarat på det?) kolla upp om det finns läger på loven nära där ni bort. Här där vi bor finns det dagläger (typ 9-16) på många lov, för till exempel fotboll, ridning, friidrott, segling och mycket annat.
Jag tjatar på om idrott, men det är så mycket värt om barnen har fritidsintressen som de är engagerade i. Det ger mycket både socialt och träningsmässigt. Mina barn är snäppet äldre än dina, och visst, träning och tävling tar mycket tid för tonåringarna men det ger väldigt mycket tillbaka.
15-åringen har träning 4-6 dagar per vecka, och tävlingar på det. Det håller ungdomarna ifrån både skärm och annat. Ska du upp kl 7 på lördagen för att tävla ägnar du fredag kväll åt förberedelser.