Mitt ”utbrända” ex
Vi kanske kan återgå till huvudfrågan nu?
Det är absolut ingen fara. Jag vill inte trampa någon på tårna och har själv erfarenhet av depression vilket ju är liknande utbrändhet i vissa avseenden. Jag vet att det inte är något man fixar på nån vecka. Om han behöver tio år eller mer för att bli frisk så ska han så klart få det men då behöver jag se tecken på att han jobbar på det också. Inte bara använder utbrändheten för ett frikort mot föräldraskapets krav.
Hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll för dig.
Har han fått och haft sjukpenning eller likande i 4 år är han ju sjuk och antar han fatt en behandlingsplan, om han inte har det är väl aktiehandeln det han lever på som ett deltidsjobb, så det måste han ju gora.
Hur gamla är barnen, eller missade jag det. Det är betydligt lättare att få med sig en typ 8-åring på saker än en 13+ åring..... Han kanske helt enkelt inte har energi att ta de striderna.
Han gick på simskola förut, den är klar sen nån termin. Det var ett gammalt exempel, det här har ju pågått många år.
Man kan ju tycka att barnen skulle kunna aktivera sig själva men har man två datorspelande barn som får fri skärmtid så blir det inte av.
Självklart måste man ha försörjning men är aktiehandel verkligen det bästa valet när man ska återhämta sig efter utbrändhet?
Själv bytte jag jobb till ett lugnare när exet blev sjuk för att inte själv gå in i väggen.
Nyanser och resonemang. Inte bara att jag ska skita i det. Jag vi är inte säker på att de som skriver att jag inte förstår mig på utbrändhet verkligen läst det jag skriver att han orkar med (som inte rör barnen) eller om de bara talar utifrån sin egen situation.
Att jag skrev det inom citationstecken beror ju på att jag tvivlar på att han är sjuk. Det är ju det hela frågan går ut på.
Och de som kritiserar gör det i väldigt svepande ordalag och utan att bemöta att han faktiskt orkar göra ganska många saker, så länge barnen inte är involverade. Det är jättelätt att bara läsa en inledning, bilda sig en uppfattning och sen kritisera i tron att man fattat vad det handlat om. Det händer att jag gör den missen också. Därför hade jag önskat mer utvecklade resonemang än bara sköt ditt och skit i andra. Det är trots allt mina barn det handlar om.
Så du menar på allvar att du är beredd att dra igång en vårdnadstvist för detta och blanda in soc?
Hur mår du?
Vid enstaka tillfällen har jag gjort det (han har då tackat nej) men inte över tid. Det är en av de saker jag funderar på men tror att han kan komma att ta väldigt illa vid sig. Trots det jag luftar här har vi en ganska bra relation så det är ju en risk att börja komma med kritik. Men jag har tänkt tanken att föreslå att jag ska ha barnen större delen av tiden tills han söker hjälp och känner att den funkar.
Men jag är ju tydligen bara överdriven, arrogant och har kontrollbehov så jag vet inte?
Tråden börjar spåra ur nu.
Förstår att du är frustrerad. Men tror att du förstått att du inte kan få honom att höra som du vill. Det borde vara en självklarhet att ni är överens om vad barnen ska och inte ska göra. Läxor mm. Det har frågats om fritidsaktiviteter. Likaså fysisk aktivitet. Ett gemensamt mål men som utförs på olika sätt.
Till det här att du satt utbrändhet med citattecken för att du tror att han maskar. Så kan det absolut vara. Det är ju väldigt bekvämt för honom att slippa jobba och leva på arv i dyl. Ägna sig åt aktiehandel. Lätt då att skippa träning mm. Lugnt när ungarna sitter vid datorerna. Då behöver han inte engagera sig. Jävulskt bekväm med andra ord. Det som blev provocerande var din utsago att det var minsann bara att rycka upp sig ur en depression. Det funkar inte. Det lät känslokallt och oempatiskt. Sedan kom ju förklaringen om att du tror han fejkar.
Skulle det funka om ni sätter er ner inlägg och ro och du får vädra din oro. Inga anklagelser eller förebråelser. Ni är olika och kommer att göra olika i föräldrarollen. Dock utesluter det inte gemensamma mål.
Jo, båda barnen idrottar och den yngre går även i musikskola. De senaste två åren har jag satt dem i dagläger på någon av pappans sommarlovsveckor (och då det varit min idé har jag fått skjutsa för han behöver ju få vila).
De tävlar dock inte så det blir inga helgaktiviteter.
Så det blir bättre under terminerna. Jag försöker tänka på det.