Inlägg från: Anonym (Trött på tröttheten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött på tröttheten)

Mitt ”utbrända” ex

Tow2Mater skrev 2022-08-16 20:57:17 följande:
    Att resa bort pa sin barnvecka är ju inte optimalt.... och sen dessutom forvänta sig att den som hjälper dig att ta hand om barnen på din vecka ska gå på en aktivitet du bestämt.
    Men vad du hänger upp dig och läser in saker som inte stämmer. Det var hans vecka. Jag fick biljetter av en bekant och kunde inte välja dag. Hade jag varit hemma hade jag erbjudit att ta barnen dit men jag skulle vara bortrest så frågade jag om han ville gå med dem. Eftersom han har svårt att planera in saker tänkte jag att det kanske kunde vara en liten spark i rumpan om de fick gratis biljetter. 

Vi kanske kan återgå till huvudfrågan nu? 
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-08-16 21:12:01 följande:
    Jo jag är betydligt bättre, men lite less ibland på att vara skör. Som ikväl.

Men ja, orkar man allt det där så funderar ju även jag faktiskt på varför man inte kan göra andra saker. Att hitta på något med barnen eller hjälpa med läxan behöver man ju göra.

Ursäkta att jag sa ifrån lite väl hårt men det blir väl helt enkelt så att man tar åt sig för mycket. trodde inte att han gjorde allt det. Utan att han bara satt vid datorn, ungefär. har bara snabbläst tråden. Missade säkert en hel del därför.

Det är absolut ingen fara. Jag vill inte trampa någon på tårna och har själv erfarenhet av depression vilket ju är liknande utbrändhet i vissa avseenden. Jag vet att det inte är något man fixar på nån vecka. Om han behöver tio år eller mer för att bli frisk så ska han så klart få det men då behöver jag se tecken på att han jobbar på det också. Inte bara använder utbrändheten för ett frikort mot föräldraskapets krav. 

Hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll för dig.

Anonym (Mamma) skrev 2022-08-16 21:29:06 följande:
    Jo, jag såg till att byta jobb, att avlägsna mig från det som har förstört mig. Men du verkar inte förstå hur utbrändhet fungerar. Man blir inte "friskare" från sånt genom att ha hobbies, sociala kontakter eller på annat sätt uppfylla sitt liv med positiva upplevelser. Hjärnan behöver tid på sig för att läka, och man kan behöva träna på att se varningssignaler samt att vara vaksam på situationer som kan trigga igång stressreaktioner, innan de händer, så att man slipper återfall. Beroende på hur illa det har varit så blir en del faktiskt aldrig helt återställda, vad de än gör. Sådana är för alltid mer känsliga än vanliga personer som sluppit utbrändhet. Det bästa man kan göra är att se till att minska stressen i sitt liv i nuet och på lång sikt, men det är inte alla som har insikterna för att planera för det så klart.
    Jag förstår att det är komplext och att det kan lämna spår för livet. Det är därför jag inte sagt något trots att jag är ganska stressad och frustrerad över situationen. Hade han bara haft någon form av vårdkontakt och en plan hade jag nog haft mycket lättare att acceptera detta. 
    Tow2Mater skrev 2022-08-16 21:48:43 följande:

Har han fått och haft sjukpenning eller likande i 4 år är han ju sjuk och antar han fatt en behandlingsplan, om han inte har det är väl aktiehandeln det han lever på som ett deltidsjobb, så det måste han ju gora.

Hur gamla är barnen, eller missade jag det. Det är betydligt lättare att få med sig en typ 8-åring på saker än en 13+ åring..... Han kanske helt enkelt inte har energi att ta de striderna.

Han lever på kapital. Det är ett problem så klart. Hade han sjukskrivit sig i stället för att sagt upp sig hade ju arbetsgivaren haft ett ansvar.

Hur man kan vara utbränd och daytrada samtidigt är en av de sakerna jag inte förstår. Det måste ju vara väldigt stressigt att hela tiden ha ett öga på börsen. Han missar barnens simskola för han glömmer att ställa klockan på helgen men kan sitta uppe till tre på natten för att se ett tesla-event.

Barnen är 12 och 14.
    Anonym (...) skrev 2022-08-17 21:44:38 följande:
    Är det 12-åringen som har simskola? Jag tänker att så stora barn behöver ju inte aktiveras av sin pappa hela tiden, de kan ju själva gå ut eller bestämma att träffa kompisar?

Han gick på simskola förut, den är klar sen nån termin. Det var ett gammalt exempel, det här har ju pågått många år.

Man kan ju tycka att barnen skulle kunna aktivera sig själva men har man två datorspelande barn som får fri skärmtid så blir det inte av.

Spigger86 skrev 2022-08-18 07:12:34 följande:
    Du verkar ha svårt att sätta dig in i hur det är att gå I ditt ex skor. Du verkar även mest utgå utifrån dig själv. Att du led av psykisk ohälsa under en period men "tog dig i kragen." Du kan inte resonera på detta sätt. En del lider av depression en kortare period, och andra lider av det hela livet. Det låter ändå som ditt ex gör vad han kan utifrån sin förmåga. Det får väl vara lite lugnare för dina barn när de är hos honom. Så får du hitta på aktiviteter när de är hos dig. Det tror jag inte de dör av. Men har även märkt att folk i allmänhet har större förståelse för fysisk ohälsa än psykisk ohälsa. De som mår dåligt psykisk får ofta höra att de ska "ta sig i kragen."
    Som jag skrivit i tråden så kräver jag inte av honom att bli frisk men jag tycker ändå att han borde försöka. Om han hade en regelbunden läkarkontakt t.ex. skulle jag ha mycket lättare att acceptera situationen. Och när jag ser vad han prioriterar (hänga på börsen och dejta t.ex) och sen inte prioriterar (läxläsning) så misstänker jag att han är mer bekväm än sjuk. Men det kanske är fel, jag är ingen expert på utbrändhet så det är därför jag frågar.
    Anonym (om) skrev 2022-08-18 09:37:08 följande:
    Du kan inte bestämma hur han ska vara, agera eller prioritera. Du kan bara bestämma det över dig själv. Däremot kan du som medförälder se till att dina barn har det bra, och om de far illa av pappans beteende så behöver du agera utifrån det. 
    Ja och det är ju det som är så svårt. Vad är att fara illa? Han super inte och han slår dem inte, men de blir skärmberoende, de rör sig inte tillräckligt och de får inte hjälp med skolarbetet. Visst, det finns massor av barn som har det så men är det okej? Och vad är rimligt att göra om det inte är? Att prata med honom, familjerådgivning, kräva mer umgänget och ensam vårdnad?

De flesta av svaren i den här tråden går ut på att jag inte fattar hur det är att vara utbränd och att jag ska skita i hur mitt ex sköter sitt föräldraskap. Det hjälper inte mig ett dugg.
    Jemp skrev 2022-08-18 09:22:21 följande:
    "Hänga på börsen" verkar ju vara hans försörjning, precis som att du troligen prioriterar ditt jobb/inkomst rätt högt? 

Sen vill jag inte försvara att inte prioritera barnen, dock. 

Självklart måste man ha försörjning men är aktiehandel verkligen det bästa valet när man ska återhämta sig efter utbrändhet?

Själv bytte jag jobb till ett lugnare när exet blev sjuk för att inte själv gå in i väggen. 

Spigger86 skrev 2022-08-18 12:33:28 följande:
    Vilka svar hade du förväntat dig? Att du har rätt och att ditt ex borde anstränga sig mer? 

Nyanser och resonemang. Inte bara att jag ska skita i det. Jag vi är inte säker på att de som skriver att jag inte förstår mig på utbrändhet verkligen läst det jag skriver att han orkar med (som inte rör barnen) eller om de bara talar utifrån sin egen situation. 

Jemp skrev 2022-08-18 14:25:12 följande:
    Ingen aning. 

Jag tror du får de svar du får mycket för att du blandar högt och lågt. 

Finns läxhjälp på skolan? Har barnen några aktiviteter idag? Vänner? 
    Jo, det kanske jag gör men det är ju den vardag jag lever i. Många små saker som skaver och bygger upp till en känsla av att situationen inte är bra för mina barn och att jag blir utnyttjad.
    Anonym (...) skrev 2022-08-18 14:49:05 följande:
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 14:33:49 följande:
    Jo, det kanske jag gör men det är ju den vardag jag lever i. Många små saker som skaver och bygger upp till en känsla av att situationen inte är bra för mina barn och att jag blir utnyttjad.

Men egentligen spelar det ju ingen roll om han är utbränd, lat eller lider av psykisk ohälsa. Om ena föräldern fallerar, oavsett orsak, så får den andra föräldern steppa upp. Det gäller ju även par som fortfarande är gifta. Som förälder är du ansvarig för dina barn. Det är inte att bli utnyttjad. Det är att ta sitt föräldraansvar.

Om han var ansvarstagande och initiativrik till att hitta på saker före utbrändheten så har han kanske fått det så illa att det lett till permanent ändring av personlighet. Tråkigt, men du kan antagligen inte göra så mycket för att påverka honom.

Försök få barnen att intressera sig för en sport, något fritidsintresse, det är mitt bästa råd till dig. Träning o häng med kompisar kan absolut aktivera barnen när pappan inte gör det.
    Har har väl alltid uppskattat att ta det lugnt emellanåt men han var ändå betydligt mer aktiv och mindre gnällig före utbrändheten. Jag upplever att han är en annan människa nu. Har funderat på om han har depression snarare än utbrändhet men det spelar ju ingen roll, han söker ju ändå inte vård.

Kanske måste jag försöka gilla läget. Det kommer nog kännas bättre när skolan är igång och barnens aktiviteter har startat. Det är ju just under loven som det är katastrof. Sitta och häcka i en lägenhet en hel vecka när det är sol och badväder ute. Det gör ont i mig att tänka på.
    Spigger86 skrev 2022-08-18 14:52:34 följande:
    Fast nu är vi rätt många som tycker att du gör en höna utav en fjäder. Du verkar ju även inse själv att detta inte är tillräckligt att ta till socialen. Så jag tror du får gilla läget helt enkelt.
    Är socialen ribban man ska lägga för sina barn? Om de inte kommer ingripa så är allt okej?
    Anonym (psyk) skrev 2022-08-18 14:41:27 följande:
    Nja, att förutsätta att de som kritiserar ditt resonemang inte förstått vad du skriver är en rätt arrogant inställning.
    Dessutom ger det en del signaler att du valde att skriva " utmattad" inom citationstecken i rubriken.

Att jag skrev det inom citationstecken beror ju på att jag tvivlar på att han är sjuk. Det är ju det hela frågan går ut på. 

Och de som kritiserar gör det i väldigt svepande ordalag och utan att bemöta att han faktiskt orkar göra ganska många saker, så länge barnen inte är involverade. Det är jättelätt att bara läsa en inledning, bilda sig en uppfattning och sen kritisera i tron att man fattat vad det handlat om. Det händer att jag gör den missen också. Därför hade jag önskat mer utvecklade resonemang än bara sköt ditt och skit i andra. Det är trots allt mina barn det handlar om. 

Anonym (Herregud) skrev 2022-08-18 16:34:12 följande:

Så du menar på allvar att du är beredd att dra igång en vårdnadstvist för detta och blanda in soc?

Hur mår du?

Herregud! Var var jag skrivit det!?!?
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-18 17:20:11 följande:
    Ja, det är faktiskt "ok" och inget som t ex soc ska engagera sig i, eftersom det är dem man vänder sig till om ett barn far illa. Vi pratar normal omsorg som mat, kläder, ordnat boende, hur man behandlas (t ex barnmisshandel), sköta hygien, sköta livsviktiga mediciner, sådana saker. Och ja, du ska skita i hur ditt ex sköter sitt föräldraskap, så länge barnen inte far illa, utifrån vad jag beskrev här. Det räcker inte med mycket skärmtid och eftersom du måste fråga vad det innebär att barn far illa så kan jag bara gratulera till ett priviligierat liv för dig och dina bekanta.
    Ja, men förlåt för att jag har ambitionen att ge mina barn en meningsfull uppväxt. Det var tydligen arrogant av mig. 
    Anonym (Fokus på rätt sak) skrev 2022-08-18 16:39:42 följande:
    Har du erbjudit dig att ha barnen mera? 

Vid enstaka tillfällen har jag gjort det (han har då tackat nej) men inte över tid. Det är en av de saker jag funderar på men tror att han kan komma att ta väldigt illa vid sig. Trots det jag luftar här har vi en ganska bra relation så det är ju en risk att börja komma med kritik. Men jag har tänkt tanken att föreslå att jag ska ha barnen större delen av tiden tills han söker hjälp och känner att den funkar. 

Men jag är ju tydligen bara överdriven, arrogant och har kontrollbehov så jag vet inte? 

Anonym (Camilla) skrev 2022-08-18 20:11:18 följande:

Tråden börjar spåra ur nu. 

Förstår att du är frustrerad. Men tror att du förstått att du inte kan få honom att höra som du vill. Det borde vara en självklarhet att ni är överens om vad barnen ska och inte ska göra. Läxor mm. Det har frågats om fritidsaktiviteter. Likaså fysisk aktivitet. Ett gemensamt mål men som utförs på olika sätt. 

Till det här att du satt utbrändhet med citattecken för att du tror att han maskar. Så kan det absolut vara. Det är ju väldigt bekvämt för honom att slippa jobba och leva på arv i dyl. Ägna sig åt aktiehandel. Lätt då att skippa träning mm. Lugnt när ungarna sitter vid datorerna. Då behöver han inte engagera sig. Jävulskt bekväm med andra ord. Det som blev provocerande var din utsago att det var minsann bara att rycka upp sig ur en depression. Det funkar inte. Det lät känslokallt och oempatiskt. Sedan kom ju förklaringen om att du tror han fejkar. 

Skulle det funka om ni sätter er ner inlägg och ro och du får vädra din oro. Inga anklagelser eller förebråelser. Ni är olika och kommer att göra olika i föräldrarollen. Dock utesluter det inte gemensamma mål. 

Jag fattar att det kan verka provocerande om man läser lite snabbt. Jag har dock försökt vara tydlig med att jag inte skulle ha så många invändningar om han försökte bli frisk. Jag har aldrig sagt att det bara är att rycka upp sig. Jag har inga krav på att han ska vara tiptop men jag tycker att man som förälder bör göra sitt bästa för att orka med, i hans fall prata med läkare och/eller terapeut. Sen tar det den tid det tar. Men han försöker ju inte ens.

Nu är det här extra jobbigt eftersom sommaren varit som den varit och jag har känt att jag fått dra hela lasset att aktivera barnen på halva tiden. Saker som behöver fixas med inför skolstart har helt och hållet hamnat på mig. När terminen är igång blir det lite bättre rutiner. Men jag kommer nog behöva prata med honom för det här förgiftar vårt samarbete. Jag vet bara inte vad jag ska säga.
    Anonym (...) skrev 2022-08-19 06:42:39 följande:
    Förstår din frustration, men samtidigt är det du beskriver ganska vanligt för många skilda/separerade par, alltså, att man ser olika på föräldraskap och uppfostran.

Någonstans måste du nog gilla läget som du själv skriver, och acceptera att halva barnens uppväxt är hans och då gäller hans regler och hans referensramar.

Din oro angående att de sitter inne på loven då. Om barnen har sporter (du har inte svarat på det?) kolla upp om det finns läger på loven nära där ni bort. Här där vi bor finns det dagläger (typ 9-16) på många lov, för till exempel fotboll, ridning, friidrott, segling och mycket annat.

Jag tjatar på om idrott, men det är så mycket värt om barnen har fritidsintressen som de är engagerade i. Det ger mycket både socialt och träningsmässigt. Mina barn är snäppet äldre än dina, och visst, träning och tävling tar mycket tid för tonåringarna men det ger väldigt mycket tillbaka.

15-åringen har träning 4-6 dagar per vecka, och tävlingar på det. Det håller ungdomarna ifrån både skärm och annat. Ska du upp kl 7 på lördagen för att tävla ägnar du fredag kväll åt förberedelser.

Jo, båda barnen idrottar och den yngre går även i musikskola. De senaste två åren har jag satt dem i dagläger på någon av pappans sommarlovsveckor (och då det varit min idé har jag fått skjutsa för han behöver ju få vila).

De tävlar dock inte så det blir inga helgaktiviteter.

Så det blir bättre under terminerna. Jag försöker tänka på det. 

Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex