• Hannojo

Tidiga tecken diabetes barn ?!!

Hej ! ni som har barn med diabetes, undrar hur tidigt ni märkte symptom och hur lång tid efter första symptomen ni förstod att de va diabetes/fick diagnos. ? 

min dotter, 4 år, har börjat  kissa mkt och väldigt ofta, flera gånger i timmen. urinprov visade inte på uvi. hon dricker dock inte mkt mer än vanligt och är pigg och så i övrigt. Detta har hållt på i ca en vecka nu. Igår tog ett prov på vc som de sa va lite förhöjt värde, (7?) Ska ta ett nytt imorgo bitti och hoppas på det bästa. 7 låter dock normalt i mina öron? Men för barn är det kanske andra värden? 

men ja, tänkte mer om det kan va tidigt skede detta eller om jag ska sluta oroa mig ???? 

tack på förhand !

• Svar på tråden Tidiga tecken diabetes barn ?!!
  • Anonym (Leila)

Men fy vilken hemsk sits. Hoppas att ditt barn inte har diabetes. Hur är det nattetid? har hon även då börjat kissa på sig eller sprungit på toa? De kan vara ett tecken tror jag . men nej 7 i värde tycker inte jag verkar vara så högt.. Men jag jobbar inte inom sjukvården 

• Anonym (Hjärnspöke?)

När min flicka var 4, drabbades hon av, vad vi trodde, en uvi. Hon kissade och kissade, var kissnödig efter fem minuter igen och så höll det på några dagar. Vi gick till VC, som tog urinsticka som var ren på allt. Doktorn berättade då att det inte alls är ovanligt att barn får sådana episoder. Ett hjärnspöke helt enkelt. När vi pratade om att det var hjärnan som lurades, försvann kissnödigheten snabbt. 

Episoderna kom sen tillbaka då och då under ett år ungefär. I samband med detta kissade hon också på sig i sömnen, precis när hon skulle till att vakna, ibland. Alla urinprov var rena och nu har vi inte haft sådan episod på länge. 

• Jemp

Min son hamnade precis över referensvärdet (kanske var det runt 7, minns inte?) då de tog prov som borde varit fastande fast han hade ätit. Fick komma och ta "riktigt" fasteprov och då var det inga problem. 

Har alltså inte barn med diabetes, dock. Hoppas det går bra för din dotter. 

• Hannojo

Okej, det låter ju ändå rätt lugnande! ! det kanske kan vara som du säger att hon har fått de på huvudet eller nåt! eftersom ho intr har andra symptom heller ????

Svar på tråden Tidiga tecken diabetes barn ?!!