• Anonym (Lil)

Flräldraledig deltid när ansöka

Jag har ansökt om att jobba 60 procent när jag kommee tillbaka efter fl. Skrev ett mail 2 mån innan jobbstarrt att jag önskar gå ner i det mha föräldradagar. 
    Nu inser jag att det är 3 mån innan någon som vet hur jönköpingskommun har det?
    Är nu livrädd att bli nekad då jag varit utmattad o verkligen vill ha dn lugn start. 
    Kan jag behöva jobba mer under första månaden då?

• Svar på tråden Flräldraledig deltid när ansöka
  • Anonym (Om)

Ring din arbetsgivare och fråga hur läget ser ut. 

• Anonym (Lil)

De vill att jag jobbar mer o började hota lite lätt med att man få inte vara ledig mer än 3 perioder per år. Jag har bara varit flräldraledig sedan barnet kom o förstår inte va han menade. 
    Jag vill inte förstöra för arbetsgivaren men jag har varit utmattad o vill inte dig igen. Vi har massa dagar kvar o jag behöver u första han tänka på mig o familjen även om det tar emot.
    Tänker att de kommer göra va de kan för att få mig att jobba mer.
    Tycker verkligen om dem o det tar emot men jag kan inte gå misste om dagarna som jag måste ta ut innan  hon är 4 år o efter mpnga händelser i livet så inser jag att livet är här i nu o man ska följa sitt hjärta mer.

• Anonym (Om)
    Anonym (Lil) skrev 2022-08-17 16:04:35 följande:

De vill att jag jobbar mer o började hota lite lätt med att man få inte vara ledig mer än 3 perioder per år. Jag har bara varit flräldraledig sedan barnet kom o förstår inte va han menade. 
    Jag vill inte förstöra för arbetsgivaren men jag har varit utmattad o vill inte dig igen. Vi har massa dagar kvar o jag behöver u första han tänka på mig o familjen även om det tar emot.
    Tänker att de kommer göra va de kan för att få mig att jobba mer.
    Tycker verkligen om dem o det tar emot men jag kan inte gå misste om dagarna som jag måste ta ut innan  hon är 4 år o efter mpnga händelser i livet så inser jag att livet är här i nu o man ska följa sitt hjärta mer.

Du har ju enligt föräldraledighetslagen rätt att gå ner max 25% I tid, förutsatt att du ansökt om det i tid då, utan att plocka ut dagar.  Har du tänkt ta föräldradagar resterande 15%?
  • Anonym (Lil)

Jag har tänkt att ta ut 40 procent i fl för att behålla sgi

• villervaller

Om du har haft en ihållande FL period sen du gick hem utan att göra förändringar i den så räknas det som en period (om du inte gick hem innan årsskiftet, då räknas det inte alls och du har 3 perioder kvar i år)

Du har rätt att gå ner till 75% i arbetstid, vill du gå ner till 60% kan dom neka dig oavsett hur långt i förväg du ansökt. Tycker du skall ringa din arbetsgivare och förklara läget, nekar dom 60% har du valet att fortsätta vara FL ledig på 100% eller gå ner till 75% eller mindre.

Svar på tråden Flräldraledig deltid när ansöka