• Anonym (Oerfaren - Men äntligen fått jobb!)

Skall man ALLTID skriva på ett avtal med sitt bankkontonummer och andra information vid anställning?

Hej,
    jag har pinsamt nog inte jobbat så mycket i mitt liv. Därför har jag inte så mycket kunskap inom detta.

Men nu har jag äntligen fått mitt jobb. Jag läste i en tråd att man ALLTID skall skriva på avtal. Ur mitt minne, så minns jag inte så väl att jag tidigare skrivit på bankkontonummer eller om jag egentligen skrivit på något avtal. Men jag kan nog bara ha glömt att jag har skrivit det. Lönen verkar ha kommit i alla fall.

Jag är rädd att jag skall göra bort mig inför den nya arbetsgivaren och fråga om jag skall skriva på avtal, varav tänk om hon ger responsen: ''Vad för avtal?'' ''Arbetsavtal'' kanske jag säger och så blir allting bara sådan pinsam ögonblick och jag blir en ''idiot anställd'' inför hennes ögon som leder till att jag förlorar jobbet...

Skall jag förberedda mig för bankkontonummer och helt enkelt höra av till henne så fort som möjligt, för att skriva på avtal?
    Liksom, skriver man ALLTID på avtal?

Förlåt att jag ställer dumma frågor, hahahhaha.....

• Svar på tråden Skall man ALLTID skriva på ett avtal med sitt bankkontonummer och andra information vid anställning?
  • Anonym (Chef)

Är arbetsgivaren det minsta seriös skriver man att avtal. Där tar man upp saker som start, arbetstider, anställningsform, titel, ev kollektivavtal, lön mm

Ta hjälp av facket om du är osäker

• Anonym (Statlig)

Nej man skriver inte alltid avtal. jag jobbar statligt och jag har inte skrivit på papper om att jag så att säga accepterar tjänsten. det är ett ensidigt från arbetsgivarens sida att anställa mig. 

däremot kanske man skriver på annat, som sekretessavtal och liknande, beroende på tjänst och arbetsgivare. 

Anonym (Chef) skrev 2022-08-17 21:45:12 följande:

Är arbetsgivaren det minsta seriös skriver man att avtal. Där tar man upp saker som start, arbetstider, anställningsform, titel, ev kollektivavtal, lön mm

Ta hjälp av facket om du är osäker

Anonym (Statlig) skrev 2022-08-17 21:50:17 följande:

Nej man skriver inte alltid avtal. jag jobbar statligt och jag har inte skrivit på papper om att jag så att säga accepterar tjänsten. det är ett ensidigt från arbetsgivarens sida att anställa mig. 

däremot kanske man skriver på annat, som sekretessavtal och liknande, beroende på tjänst och arbetsgivare. 

Om man inte skriver på något papper. Hur skall en arbetsgivare betala ut löner och så?

Bevisa att man är försäkrad eller överhuvudtaget jobbar på stället..Jag kan ju fråga min arbetsgivare hur hon gör, men jag är så orolig att jag skall ses så dum ut.Jag förstod inte svaret som lawline gav.

• FuckGoggleAskMe

Anställningsavtal.

Separat ska du nog uppge vart du vill ha lönen utbetalad (du kan ju ändra konto någon gång, det brukar inte stå på själva avtalet). De kanske vill se legitimation också. Om jobbet är beroende på någon examen, utbildning etc så kanske de vill se originalpapper på det och ta en kopia. 

Detta sker antagligen på din första jobbdag, om de inte meddelar dig något annat.

Lycka till!

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Oerfaren - Men äntligen fått jobb!) skrev 2022-08-17 21:57:21 följande:
    Anonym (Statlig) skrev 2022-08-17 21:50:17 följande:

Om man inte skriver på något papper. Hur skall en arbetsgivare betala ut löner och så?

Bevisa att man är försäkrad eller överhuvudtaget jobbar på stället..Jag kan ju fråga min arbetsgivare hur hon gör, men jag är så orolig att jag skall ses så dum ut.Jag förstod inte svaret som lawline gav.

Lawline - de förklarar att ett avtal har ingåtts även om inga papper skrivs (om man bara är överens och pratar om det gäller det också) men det är mycket bättre att ha ett skriftligt avtal om anställning där alla detaljer är nedskrivna om anställningsform, lön etc
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-17 22:03:11 följande:
    Lawline - de förklarar att ett avtal har ingåtts även om inga papper skrivs (om man bara är överens och pratar om det gäller det också) men det är mycket bättre att ha ett skriftligt avtal om anställning där alla detaljer är nedskrivna om anställningsform, lön etc
    Men hur betalar man ut lön om man inte vet personens bankkontonummer? :)
  • Räkan77
    Anonym (Oerfaren - Men äntligen fått jobb!) skrev 2022-08-17 22:10:31 följande:
    Men hur betalar man ut lön om man inte vet personens bankkontonummer? :)
    Vissa arbetsplatser betalar ut lön till en bank och så får man själv meddela banken vart man vill ha pengarna(annars får man utbetalningslapp). På andra ställen så lämnar man sina kontouppgifter till löneavdelningen.

Fråga din chef vad som gäller, det är inget pinsamt utan helt naturligt att man undrar hur lönen kommer.
  • Anonym (Japp)
    Räkan77 skrev 2022-08-17 22:17:47 följande:
    Vissa arbetsplatser betalar ut lön till en bank och så får man själv meddela banken vart man vill ha pengarna(annars får man utbetalningslapp). På andra ställen så lämnar man sina kontouppgifter till löneavdelningen.

Fråga din chef vad som gäller, det är inget pinsamt utan helt naturligt att man undrar hur lönen kommer.
    Min arbetsgivare använder en bank som sen skickar till min bank. Men jag märker inte det eftersom jag får lönen ändå på rätt dag. 
Svar på tråden Skall man ALLTID skriva på ett avtal med sitt bankkontonummer och andra information vid anställning?