• Mint

    Namnet Tom?

    Hej!

    Väntar en pojke under hösten och vi har fastnat för namnet Tom. 


    Är det ett bra namn? Vilka associationer ger det? Är det helt fel generation?

    Jag vet ju att det från början i engelskspråkiga världen varit ett smeknamn för Thomas (ett namn jag inte gillar) men min upplevelse i Sverige är att det står för sig själv precis som de andra engelska smeknamnen typ Ted, Molly och så vidare. Eller har jag fel?
    Ge mig era åsikter om namnet Tom!

  • Svar på tråden Namnet Tom?
  • Jemp

    Jag tycker namnet är helt ok. Har inte träffat nåt barn med det så lite "fel" generation kanske men inte så att jag reagerar på det åtminstone. 

  • BuoBä

    Det är kanske inte ett jättevanligt namn just nu men det passar in i trenden med korta namn. Det är ett etablerat namn som ingen kommer ha svårt att förstå eller stava. Möjligen kan någon enstaka tro att han egentligen heter Tomas.

    Jag hade en trevlig klasskamrat som hette Tom så jag har bara positiva associationer.

  • BuoBä
    Långbenopluto skrev 2022-08-18 10:01:09 följande:

    Låter som en gubbe.

    Namnet Tim är i så fall att föredra.


    Jag känner en väldigt trevlig Tim också, men det har jag alltid tyckt är ett barnnamn som låter lite väl gulligt på en vuxen man. 
  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2022-08-18 10:13:56 följande:
    Jag känner en väldigt trevlig Tim också, men det har jag alltid tyckt är ett barnnamn som låter lite väl gulligt på en vuxen man. 
    Blir lika full i skratt när jag läser sådant. Sk gubbnamn har burits av små söta 2-åringar och likaså sk söta barnnamn bärs av vuxna.
  • Anonym (H)

    Håller med någon annan här,  tycker bättre om Tim -  det känns mjukare

  • Anonym (K)

    Tycker det låter som en jättebra idé! Behöver inte alls vara en gubbe heller. 

  • trollhona
    Mint skrev 2022-08-18 09:30:23 följande:
    Namnet Tom?

    Hej!

    Väntar en pojke under hösten och vi har fastnat för namnet Tom. 


    Är det ett bra namn? Vilka associationer ger det? Är det helt fel generation?

    Jag vet ju att det från början i engelskspråkiga världen varit ett smeknamn för Thomas (ett namn jag inte gillar) men min upplevelse i Sverige är att det står för sig själv precis som de andra engelska smeknamnen typ Ted, Molly och så vidare. Eller har jag fel?
    Ge mig era åsikter om namnet Tom!


    Tom är ett jättefint namn. Enkelt, lätt att stava, fungerar internationellt och passar väl in i rådande namntrend utan att vara för vanligt eller ovanligt.
    Om ni gillar det tycker jag ni ska ta det.

    Som du säger så är det ju ett smeknamn av Thomas från början men idag finns en hel hög med Olle, Ellie och Belle i Sverige som har det som namn.
  • BuoBä
    sextiotalist skrev 2022-08-18 10:39:23 följande:
    Blir lika full i skratt när jag läser sådant. Sk gubbnamn har burits av små söta 2-åringar och likaså sk söta barnnamn bärs av vuxna.
    Den Tim jag känner är väldigt vuxen, och jag tycker ändå att det låter barnsligt. Men det _kan_ vara att det i mina ögon inte passar hans personlighet...
Svar på tråden Namnet Tom?