• Anonym (Ledsen ts)

40 och gravid och ångest

behöver pepp och snälla ord. Är 40 och gravid med andra barnet och har sån himla ångest att jag är jättegammal och mitt barn får en så gammal mamma.

Kan nån annan som fick barn vid 40 lugna mig att det faktiskt blev bra? Känner mig glad att kunna ge mitt andra barn ett syskon, men när jag tänker på att jag är 40 redan när hen föds känner jag bara att jag är utgammal. 

Barnet är önskat och välkommet - men det är min ålder som jag typ skäms över...

behöver höra snälla ord nu, tack.

• Svar på tråden 40 och gravid och ångest
  • Anonym (vanligt)
    Bor i centrala Stockholm och det är inte speciellt ovanligt med mammor 40+. Känner även mammor i andra städer som fick barn efter 40. Det finns måååånga av oss. Lycka till!
  • SweetCA

43, har en tvååring, funkar jättebra och man är mindre orolig /stressad över vad alla andra tycker i den här åldern. Har lärt känna både yngre och mammor i samma ålder genom sonen och vi är ganska många över 40 med små.
    Däremot har fokus för träningen mm blivit mer fokuserad på att hålla längre och orka med. Men det är ju inte fel det heller! 

• Anonym (Ledsen ts)
    Anonym (vanligt) skrev 2022-08-19 20:42:32 följande:
    Bor i centrala Stockholm och det är inte speciellt ovanligt med mammor 40+. Känner även mammor i andra städer som fick barn efter 40. Det finns måååånga av oss. Lycka till!
    Tack. Jag är ju verkligen tacksam att kunna få ett till barn - men det har kommit över mig sen jag plussade att jag är gammal. Att barnet nog inte får jättemånga år med mormor och morfar. Såna saker, som jag får ångest över att känna.
  • Gasellen87

Tänker oxå att det är betydligt vanligare i storstan och inget att skämmas över. En ung mamma behöver ju inte vara bättre än en äldre. 

Jag har fyra barn, fick mitt första vid 25,5 år, mitt andra vid 27,5 år, tredje vid 32,5 år och fjärde vid 34,5 år. är så mycket mer Harmonisk nu med mina två små än jag var med de äldre. Jag vågar stå på mig och vet att det jag gör är bäst för mina barn, struntar i vad andra tycker och tänker. Jag ångrar inte mina barn men iblan önskar jag att jag haft mer livserfarenhet och självkänsla när de kom vilket jag kanske haft om jag varit lite äldre :) med det sagt var stolt över din ålder, ta vara på din livserfarenhet och tänk att du kommer vara den bästa mamman för just dina barn. 

• Anonym (Ledsen ts)
    SweetCA skrev 2022-08-19 20:46:28 följande:

43, har en tvååring, funkar jättebra och man är mindre orolig /stressad över vad alla andra tycker i den här åldern. Har lärt känna både yngre och mammor i samma ålder genom sonen och vi är ganska många över 40 med små.
    Däremot har fokus för träningen mm blivit mer fokuserad på att hålla längre och orka med. Men det är ju inte fel det heller! 

Tack för att du delar! 

Fokus på min träning har alltid varit att ha enkropp som ska orka så mkt som möjligt så långe som möjligt så den biten är nog samma här :).
  • Anonym (Ledsen ts)
    Gasellen87 skrev 2022-08-19 20:49:43 följande:

Tänker oxå att det är betydligt vanligare i storstan och inget att skämmas över. En ung mamma behöver ju inte vara bättre än en äldre. 

Jag har fyra barn, fick mitt första vid 25,5 år, mitt andra vid 27,5 år, tredje vid 32,5 år och fjärde vid 34,5 år. är så mycket mer Harmonisk nu med mina två små än jag var med de äldre. Jag vågar stå på mig och vet att det jag gör är bäst för mina barn, struntar i vad andra tycker och tänker. Jag ångrar inte mina barn men iblan önskar jag att jag haft mer livserfarenhet och självkänsla när de kom vilket jag kanske haft om jag varit lite äldre :) med det sagt var stolt över din ålder, ta vara på din livserfarenhet och tänk att du kommer vara den bästa mamman för just dina barn. 

Tack för dina snälla ord. Den fördel jag känner med min ålder nu är att jag är trygg i min karriär och livssituation. Har inget behov mer att bevisa saker, utan jag vill bara fokusera på det jag har just nu.

Mitt första barn är 4 så hon kom ju också när jag var äldre - men det är kanske något med det här med gravidhormonerna och siffran 40 som fick mg att bara känna att åren rusat förbi...
  • Anonym (L)

Här är en lista på kändisar som fått barn vid 40 +. Visst har de möjligtvis andra ekonomiska resurser, men just i förhållande till ålder så har de ju samma utgångsläge så att säga.

Melanie Lynskey ? 41 åroch 6 månader 

Eva Mendes 40 årsamt 42 år 

Gwen Stefani 44 år (tredjebarnet) 

Halle Berry 41 åroch 46 år 

Nicole Kidman 41 årsamt 43 år 

Julianne Moore 41 år (andrabarnet) 

Meryl Streep 42 år (fjärdebarnet) 

Brooke Shields 40 år (andrabarnet) 

Salma Hayek 41 år 

Geena Davis 46 åroch 48 år 

Tina Fey 41 år 

Molly Ringwald 41 år 

Alyssa Milano 41 år 

Jessica Chastain 41 åroch 43 år 

Rachel Weisz 48 år 

Sutton Foster 42 år 

Jennifer Love 42 år 

Kristen Wiig 46 år 

Diane Kruger 42 år 

Rachel McAdams 41 eller 42 år 

Julia Stiles 40 åroch 10 månader 

Marla Sokloff 41 år 

Mila Jovovich 43 år 

Clarie Forlani 43 år 

Natascha 42 år 

Jennifer Love 42 år 

Mena Suvari 42 år 

Eva Longoria 43 år 

• Anonym (Ta hand om dig)

Det är ingen garanti att man lever länge bara för att man är ung mamma.Många kvinnor blir över 80 år.

• Anonym (Ledsen ts)
    Anonym (L) skrev 2022-08-19 21:00:05 följande:

Här är en lista på kändisar som fått barn vid 40 +. Visst har de möjligtvis andra ekonomiska resurser, men just i förhållande till ålder så har de ju samma utgångsläge så att säga.

Melanie Lynskey ? 41 åroch 6 månader 

Eva Mendes 40 årsamt 42 år 

Gwen Stefani 44 år (tredjebarnet) 

Halle Berry 41 åroch 46 år 

Nicole Kidman 41 årsamt 43 år 

Julianne Moore 41 år (andrabarnet) 

Meryl Streep 42 år (fjärdebarnet) 

Brooke Shields 40 år (andrabarnet) 

Salma Hayek 41 år 

Geena Davis 46 åroch 48 år 

Tina Fey 41 år 

Molly Ringwald 41 år 

Alyssa Milano 41 år 

Jessica Chastain 41 åroch 43 år 

Rachel Weisz 48 år 

Sutton Foster 42 år 

Jennifer Love 42 år 

Kristen Wiig 46 år 

Diane Kruger 42 år 

Rachel McAdams 41 eller 42 år 

Julia Stiles 40 åroch 10 månader 

Marla Sokloff 41 år 

Mila Jovovich 43 år 

Clarie Forlani 43 år 

Natascha 42 år 

Jennifer Love 42 år 

Mena Suvari 42 år 

Eva Longoria 43 år 

Tack, det hjälpte faktiskt lite. Tror det är gravidhormoner som spökar hejvilt - men att känna sig mindre ensam hjälper ju.
  • Anonym (Ledsen ts)
    Anonym (Ta hand om dig) skrev 2022-08-19 21:01:38 följande:

Det är ingen garanti att man lever länge bara för att man är ung mamma.Många kvinnor blir över 80 år.

Jo, så är det ju såklart. Lite är det nog kanske en egen 40-årskris som spelar in med, att jag känner att jag inte är jätteung längre och siffran 40 liksom befäster det...
Svar på tråden 40 och gravid och ångest