JaneSmith123456 skrev 2022-08-20 10:35:01 följande:
Min kille har haft sex med en 19-åring
Hej,
jag och min sambo har varit ihop i 2 år och har en 2-månaders dotter. Vi är båda 37.
När vi skulle flytta hans saker till mig råkade jag se en anteckning från 2015, alltså när han var 30, där han hade listat alla sexpartners han haft (moget jag vet?). Men bara en tjej, som han träffade ett år innan anteckningen skrevs, hade fått en kommentar. Det stod att sexet hade varit otroligt mm och sedan ?och hon e 19. Wow.?
Hon gick fortfarande i gymnasiet alltså.
Detta har sedan dess naglat sig fast i mig. Min kusin är 18 och det känns hemskt att min kille som 29-åring skulle legat med en av hennes kompisar. Eller?
Vi har också fått en dotter precis. Det känns som en sorg i mig att han är ?en av de? vuxna männen som ligger/låg med gymnasietjejer. Jag skulle vilja att han förklarade sin kvinnosyn på något sätt. Eller är det inget ?fel? att göra det? Känner mig kluven
Samt kan kan jag döma honom för det här nu? Jag minns när jag var 30 och då var jag verkligen annorlunda från idag.
Hur pratar ni med era män (eller hur pratar era flickvänner med er) om kvinnosyn?
Borde jag fråga honom om detta?
Eller är det inte så farligt utan jag borde bara gå till en psykolog?.
En 19 åring är vuxen och många har sexdebuterat långt tidigare. Och så länge det var sex med samtycke så kan jag inte tycka att det är konstigt att en 19-åring och en 29-åring har sex med varandra. Utseendemässigt kan det vara svårt att bedöma exakt ålder i det spannet. Skulle vara konstigare och mer anmärkningsvärt om de haft en relation utöver sex, då de där 10 åren gör rätt mycket i hur man umgås och har saker gemensamt.
Skulle nog tycka att listan och omdömen över hans tidigare sexpartners är mer av en varningssignal, men man får väl anta att han mognar och utvecklas över tid och att det trots allt är skillnad på en 29-åring och en 37-åring i mognad.
Sen råkar man inte se anteckningar och läser dem så noggrant som du verkar ha gjort. Du borde inte prata med honom om det här, han har inte gjort något fel eller begått övergrepp såvitt du vet. Du däremot har gjort ett rejält övertramp och det har du alltså gjort nu och kan inte skylla på omognad pga ålder. Du är dessutom förlåtande mot dig själv i samma ålder, men inte mot honom. Även det är rätt smaklöst av dig. Hade du läst mina privata papper på det sättet du gjort så hade jag blivit väldigt arg och upprörd.
I övrigt skulle jag se till mannen du lever med nu, inte den han eventuellt var för snart 10 år sedan och där det främst handlar om mognad, inte personliga kvaliteter. Diskutera kvinnosyn och värderingar är ju bra att göra löpande genom hela livet och relationen, men att det skulle behövas just utifrån den här enda händelsen som du inte har en aning om hur den utspelade sig... nej.
Och behöver du verkligen gå till psykolog över det här? Har du svaga resurser generellt att hantera svårigheter eller saker som kräver lite eftertanke i livet?