Inlägg från: Anonym (Hold my beer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hold my beer)

Köra långt med dåliga bromsar ?

Det som kan hända är väl att du kan dö, det är så klart mindre trevligt. Om du vill ta risken är upp till dig.

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M) skrev 2022-08-20 14:51:32 följande:
    Hur tänker du? Finns det inga medtrafikanter alls där TS kör? 
    Eh va? Du får förklara hur du menar där. Ta en gissning om hur ts skulle dö..... Inte fan är det för att bromsarna börjar brinna eller nåt. Suck alltså.....
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M) skrev 2022-08-20 15:01:44 följande:
    TS kan orsaka en olycka med andra bilar inblandade om bromsarna inte fungerar.
    Haha ja som sagt, hur trodde du annars att jag menade att ts skulle dö av dåliga bromsar? Skrattande Ts sitter i bilen, bromsarna är dålig och *plopp* så dör ts knall och fall, eller vadå?

Om man dör av dåliga bromsar är det sällan singelolycka det beror på. Fattar inte hur du tänkte alls där.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (M) skrev 2022-08-20 15:17:16 följande:

Om du inte förstår är det inte mycket jag kan göra. 

Ha en bra dag.

HAHA! :D Ja men du detsamma.
  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 19:14:16 följande:

Det låter på beskrivningen som att bromsklossarna, eller i vart fall någon är slut. Det som händer är som någon skrev att metall går emot metall. Istället för att bromsklossen slits så äter sig bromsklossen in i bromsskivan när du bromsar. Det där skavande ljudet.

Mycket på bilar är gjort för att du ska få en tydlig signal om att något är fel innan det går sönder helt. Det här är en sådan sak,

Rent allmänt. Självklart ska du byta bromsar och bromsskivor och inte köra med en bil som låter så. I praktiken kan man köra ett bra tag innan något händer.

Jag brukar byta sådant på ett par timmar. Så känner du någon händig så är det snabbt ordnat.

Men, skulle du köra en resa på 70 mil med sådana bromsar? Och sen då antagligen 70 mil hem igen.
  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 19:56:35 följande:
    Kört mycket längre än så. Ljudet blir mer intensivt efter ett tag. Vet ju hur bromsskivorna ser ut när jag bytt dem sedan. Det är ingen jättesnabb process att slita ner en bromsskiva.

Men har det börja skrapa är du tvungen att byta bromsskivan. Byter du klossarna innan det börjar skrapa så sparar du en del pengar och arbete.

Självklart tänker jag inte rekommendera någon annan att göra det.

Avståndet i sig är inte grejen. Det är ju hur mycket man bromsar som har betydelse.
    Det är kanske inte alltid frågan om vad som är fysiskt möjligt utan om vad som är trafiksäkert också.
  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 22:01:03 följande:
    Visst, antar att du ställer bilen och tar bussen om du har en trasig strålkastare.

Enklare att vara präktig i ord än i praktiken.

Jag gör en bedömning, är riskerna rimliga så kör jag ändå. Jag lagar mina bilar men det är ju inte så att jag brukar släppa allt jag har i handen och göra det på en gång.

Åker du till bilprovningen med felet så får du en tvåa. Dvs du får åka vidare men måste åtgärda felet. Finns ingen begränsning på 70 mil. Hade faran varit så akut så hade det blivit körförbud.
    En trasig strålkastare dagtid innebär ingen trafikfara. Enklare att vara stor i käften online än att resonera logiskt.
  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 22:17:41 följande:
    Okej, så hinner det bli mörkt innan du åker hem. Då ställer du bilen och tar bussen?

Du får säga till bilprovningen att ändra sina rutiner så de inte envisas med att dela ut tvåor på saken.
    Nej det gör det inte. Dessutom finns det gott om gatubelysning i städerna just för att det blir mörkt.
  • Anonym (Hold my beer)
    majja5 skrev 2022-08-25 17:17:51 följande:

Nu ska ni få höra nåt roligt. Jag har kört på en grusväg och bromsat hårt. Efter det hörs inget rassel eller konstigheter. Känns rätt bra nu. Konstigt ?? Drömmer  Och jag som redan beställt belägg och skivor. 

Ja? Du behöver ju fortfarande byta dem.
Svar på tråden Köra långt med dåliga bromsar ?