• Friger

Köra långt med dåliga bromsar ?

Det låter på beskrivningen som att bromsklossarna, eller i vart fall någon är slut. Det som händer är som någon skrev att metall går emot metall. Istället för att bromsklossen slits så äter sig bromsklossen in i bromsskivan när du bromsar. Det där skavande ljudet.

Mycket på bilar är gjort för att du ska få en tydlig signal om att något är fel innan det går sönder helt. Det här är en sådan sak,

Rent allmänt. Självklart ska du byta bromsar och bromsskivor och inte köra med en bil som låter så. I praktiken kan man köra ett bra tag innan något händer.

Jag brukar byta sådant på ett par timmar. Så känner du någon händig så är det snabbt ordnat.

• Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-20 19:46:15 följande:
    Men, skulle du köra en resa på 70 mil med sådana bromsar? Och sen då antagligen 70 mil hem igen.
    Kört mycket längre än så. Ljudet blir mer intensivt efter ett tag. Vet ju hur bromsskivorna ser ut när jag bytt dem sedan. Det är ingen jättesnabb process att slita ner en bromsskiva.

Men har det börja skrapa är du tvungen att byta bromsskivan. Byter du klossarna innan det börjar skrapa så sparar du en del pengar och arbete.

Självklart tänker jag inte rekommendera någon annan att göra det.

Avståndet i sig är inte grejen. Det är ju hur mycket man bromsar som har betydelse.
  • Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-20 21:44:04 följande:
    Det är kanske inte alltid frågan om vad som är fysiskt möjligt utan om vad som är trafiksäkert också.
    Visst, antar att du ställer bilen och tar bussen om du har en trasig strålkastare.

Enklare att vara präktig i ord än i praktiken.

Jag gör en bedömning, är riskerna rimliga så kör jag ändå. Jag lagar mina bilar men det är ju inte så att jag brukar släppa allt jag har i handen och göra det på en gång.

Åker du till bilprovningen med felet så får du en tvåa. Dvs du får åka vidare men måste åtgärda felet. Finns ingen begränsning på 70 mil. Hade faran varit så akut så hade det blivit körförbud.
  • Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-20 22:11:15 följande:
    En trasig strålkastare dagtid innebär ingen trafikfara. Enklare att vara stor i käften online än att resonera logiskt.
    Okej, så hinner det bli mörkt innan du åker hem. Då ställer du bilen och tar bussen?

Du får säga till bilprovningen att ändra sina rutiner så de inte envisas med att dela ut tvåor på saken.
  • Friger
    majja5 skrev 2022-08-21 14:14:05 följande:
    Det är ett vinande visselljud också i låga farter under 50km/h , kan det vara nån sorts givare som indikerar nåt ? Har läst finns visst såna. Men jag var in på en verkstad och påtala det men gubben där sa "nej nej inte en chans".
    Inget jag sett. Det kan sitta givare på bromsklossarna men de brukar bara indikera när klossen är nedsliten till en viss nivå.

Slitna bromsar brukar låta som skrapande ljud i låga hastigheter för att sedan försvinna när du gasar upp lite. Enklaste sättet att höra är att dra ner rutan.

Tittar man på bromsskivan så ska du se hur bromsskivan är sliten. Men en skiva har ju två sidor. En baksida också. Det är inte alltid att klossarna är jämt slitna.
  • Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-25 17:22:24 följande:
    Ja? Du behöver ju fortfarande byta dem.
    Inte om de inte är utslitna. Kan ju legat något skräp mellan bromskloss och bromsskiva.
  • Friger
    Beccus skrev 2022-08-25 17:59:10 följande:

När min bil lät så illa så var bromsoket slut.. fick bromsa jävligt hårt sista dagarna innan det byttes.. bromsar som låter illa behöver åtgärdas, den som inte förstår det ska inte sitta bakom en ratt 

Men du använde bilen ändå även om bromsarna knappt fungerade?
Svar på tråden Köra långt med dåliga bromsar ?