• majja5

    Köra långt med dåliga bromsar ?

    Jag hade tänkte göra en 70mils resa med min fina gamla Toyota Corolla och besöka släkt och vänner. Men har upptäckt bromsarna fram verkar lite halvdåliga. Jag är ingen expert och har frågat en del verkstads folk men inte fått något bra svar, men kanske finns här kunniga ? Belägg och skivor måste tydligen bytas inom kort sa dom. Men kan jag köra 70 mil nu tur och retur ? Vad kan hända. Om jag bromsar något så när hårt skaver det och rosslar. Kan bromsarna lägga av helt om jag måste bromsa mycket hårt ? Drömmer

  • Svar på tråden Köra långt med dåliga bromsar ?
  • Dexter dot com

    Är bromsbeläggen slut reduceras bromsverkan avsevärt eftersom det går "stål mot stål". Det som händer är ju att du riskerar att inte få stopp på bilen i tid så byt du dina bromsar!

  • Tow2Mater

    Måste både belägg och skivor bytas har du ignorerat detta under ganska lång tid. Normalt hör man när beläggen nötts ner och fortsätter man då köra länge till nöter man på skivorna, och de blir dyrare att byta ut. Det är ju inte vinter och halt ännu, men har du möjlighet att byta bromsar innan, gör det. Det är ju det korrekta svaret. Men har du fått svaret "inom kort" av kunniga, skulle jag i samma sits köra den resan och sen fixa det, om det inte hinns innan. 

  • Friger

    Det låter på beskrivningen som att bromsklossarna, eller i vart fall någon är slut. Det som händer är som någon skrev att metall går emot metall. Istället för att bromsklossen slits så äter sig bromsklossen in i bromsskivan när du bromsar. Det där skavande ljudet.

    Mycket på bilar är gjort för att du ska få en tydlig signal om att något är fel innan det går sönder helt. Det här är en sådan sak,

    Rent allmänt. Självklart ska du byta bromsar och bromsskivor och inte köra med en bil som låter så. I praktiken kan man köra ett bra tag innan något händer.

    Jag brukar byta sådant på ett par timmar. Så känner du någon händig så är det snabbt ordnat.

  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 19:14:16 följande:

    Det låter på beskrivningen som att bromsklossarna, eller i vart fall någon är slut. Det som händer är som någon skrev att metall går emot metall. Istället för att bromsklossen slits så äter sig bromsklossen in i bromsskivan när du bromsar. Det där skavande ljudet.

    Mycket på bilar är gjort för att du ska få en tydlig signal om att något är fel innan det går sönder helt. Det här är en sådan sak,

    Rent allmänt. Självklart ska du byta bromsar och bromsskivor och inte köra med en bil som låter så. I praktiken kan man köra ett bra tag innan något händer.

    Jag brukar byta sådant på ett par timmar. Så känner du någon händig så är det snabbt ordnat.


    Men, skulle du köra en resa på 70 mil med sådana bromsar? Och sen då antagligen 70 mil hem igen.
  • Tom Araya
    majja5 skrev 2022-08-20 14:31:34 följande:
    Köra långt med dåliga bromsar ?

    Jag hade tänkte göra en 70mils resa med min fina gamla Toyota Corolla och besöka släkt och vänner. Men har upptäckt bromsarna fram verkar lite halvdåliga. Jag är ingen expert och har frågat en del verkstads folk men inte fått något bra svar, men kanske finns här kunniga ? Belägg och skivor måste tydligen bytas inom kort sa dom. Men kan jag köra 70 mil nu tur och retur ? Vad kan hända. Om jag bromsar något så när hårt skaver det och rosslar. Kan bromsarna lägga av helt om jag måste bromsa mycket hårt ? Drömmer


    Som många antagligen redan skrivit, så behöver du antagligen byta både belägg och ev även skivorna. Du bör låta bli körning överhuvudtaget tills det är fixat.


  • Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-20 19:46:15 följande:
    Men, skulle du köra en resa på 70 mil med sådana bromsar? Och sen då antagligen 70 mil hem igen.
    Kört mycket längre än så. Ljudet blir mer intensivt efter ett tag. Vet ju hur bromsskivorna ser ut när jag bytt dem sedan. Det är ingen jättesnabb process att slita ner en bromsskiva.

    Men har det börja skrapa är du tvungen att byta bromsskivan. Byter du klossarna innan det börjar skrapa så sparar du en del pengar och arbete.

    Självklart tänker jag inte rekommendera någon annan att göra det.

    Avståndet i sig är inte grejen. Det är ju hur mycket man bromsar som har betydelse.
  • Anonym (Rostjm)

    Eller så har du bara rostiga bromsar. 

    Bromsa hårt på grusväg så abs:en får jobba. Är det bra sen hade du rost på skivorna som gick bort. Är det värre, kanske du hade slut belägg eller riktigt rostiga skivor och då stannar du hemma.

    För övrigt tycker verkstäder alltid att bromsarna måste bytas.

  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 19:56:35 följande:
    Kört mycket längre än så. Ljudet blir mer intensivt efter ett tag. Vet ju hur bromsskivorna ser ut när jag bytt dem sedan. Det är ingen jättesnabb process att slita ner en bromsskiva.

    Men har det börja skrapa är du tvungen att byta bromsskivan. Byter du klossarna innan det börjar skrapa så sparar du en del pengar och arbete.

    Självklart tänker jag inte rekommendera någon annan att göra det.

    Avståndet i sig är inte grejen. Det är ju hur mycket man bromsar som har betydelse.
    Det är kanske inte alltid frågan om vad som är fysiskt möjligt utan om vad som är trafiksäkert också.
  • Friger
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-08-20 21:44:04 följande:
    Det är kanske inte alltid frågan om vad som är fysiskt möjligt utan om vad som är trafiksäkert också.
    Visst, antar att du ställer bilen och tar bussen om du har en trasig strålkastare.

    Enklare att vara präktig i ord än i praktiken.

    Jag gör en bedömning, är riskerna rimliga så kör jag ändå. Jag lagar mina bilar men det är ju inte så att jag brukar släppa allt jag har i handen och göra det på en gång.

    Åker du till bilprovningen med felet så får du en tvåa. Dvs du får åka vidare men måste åtgärda felet. Finns ingen begränsning på 70 mil. Hade faran varit så akut så hade det blivit körförbud.
  • Anonym (Hold my beer)
    Friger skrev 2022-08-20 22:01:03 följande:
    Visst, antar att du ställer bilen och tar bussen om du har en trasig strålkastare.

    Enklare att vara präktig i ord än i praktiken.

    Jag gör en bedömning, är riskerna rimliga så kör jag ändå. Jag lagar mina bilar men det är ju inte så att jag brukar släppa allt jag har i handen och göra det på en gång.

    Åker du till bilprovningen med felet så får du en tvåa. Dvs du får åka vidare men måste åtgärda felet. Finns ingen begränsning på 70 mil. Hade faran varit så akut så hade det blivit körförbud.
    En trasig strålkastare dagtid innebär ingen trafikfara. Enklare att vara stor i käften online än att resonera logiskt.
Svar på tråden Köra långt med dåliga bromsar ?