Haelenius skrev 2022-08-21 14:44:20 följande:
Ah okej! får hoppas det känns bra för honom med bara 3 månaders i förväg då. tänkte mer om hen skulle kunna blåsa mig med pengarna, men hyran ska ju in varje månad och de ligger ju på hen.
hade jag inte varit helt krossad efter mitt break up så hade det nog fungerat bra med ett litet rum eller dela lägenhet med någon. men behöver tid för mig själv och att sätta mig själv i en sits med en främling och måsta respektera den personens regler och sätt att leva är inget jag skulle klara av just nu. det är varken fair för den jag hyr med eller för mig själv.
men tack för hjälpen, får bara hoppas att hen går med på 3 månaders när jag redan satt i sten att jag är villig att betala 6. vill bara att personen i sig ska känna någon slags trygghet och veta att jag är en seriöst hyresgäst som aldrig lallat med hyran eller något annat.
Ja, men just därför skulle jag skriva att det är förskottsbetalning och inte deponerad hyra, för då måste du kräva tillbaka den när du flyttar, och då kan det bli en hel cirkus att få det. Sex månader är väldigt mycket pengar! Jag skulle själv inte acceptera det som deponi och behöva hålla på pengarna, det är som att jag ska hålla i någon annans pengar tills hen flyttar ut, som en säkerhet för hen snarare än för mig där, om hen sköter hyran. Nej, enklare med förskottshyra då.
Förstår om du inte vill dela boende med någon. Det där att kunna andas fritt är mycket värt. Men apropå så kan du ju kolla om någon hyr ut en liten stuga utanför stan, där du bor själv alltså. Det finns ibland sånt att hitta på t ex Blocket.
Om du redan sagt sex månader så kan det bli lite knöligt att backa på det men säg bara att du kollat upp hur det brukar gå till och att det ändå är en god säkerhet för båda att betala mycket i förskott.